جای خالی قرآن در هیئت‌های حسینی
کد خبر: 3919080
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵

جای خالی قرآن در هیئت‌های حسینی

با شروع ایام عزاداری امام حسین(ع) و برپا شدن هیئت‌های عزاداری، در حاشیه قرار گرفتن تلاوت قرآن در این مراسم به چشم می‌خورد؛ موضوعی که چند تن از فعالان قرآنی تبریز در مصاحبه با ایکنا به آن اعتراض کرده‌اند.

حذف تلاوت قرآن آسیب هیات‌های حسینیاین روزها فعالان قرآنی از به حاشیه رفتن قرائت قرآن در هیئت‌های حسینی و حذف آن از برنامه‌های عزاداری اظهار ناراحتی کرده و گلایه‌مند هستند. در حالی که قرآن و عترت به همدیگر پیوسته‌اند و نباید هیچکدام از آن‌ها که به فرمایش حضرت رسول اکرم(ص) ثقل اکبر هستند به حاشیه رانده شوند. ائمه اطهار(ع) هیچ حرف و سخنی ندارند که با آیات نورانی کلام وحی مطابقت نداشته باشد بلکه تمام سخنان آنان برگرفته از آیات الهی است.

با شروع ماه محرم تعدادی از هیئت‌ها تنها به سینه‌زنی و نوحه‌خوانی پرداخته و خبری از تبیین فلسفه قیام آن حضرت و تلاوت آیات قرآن نیست، حتی برخی از هیئت‌ها نیز دیگر در پوسترها و بروشورهای تبلیغی و در فضای مجازی نیز موضوع تلاوت قرآن را حذف کرده‌اند. افزایش این موضوع و آسیب جدی وارده بر هیئت‌ها فعالان قرآنی را برآن داشت تا این موارد را تذکر داده و اعتراض کنند.

پویا منفردخطیبی، حافظ کل قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با اظهار ناراحتی و انتقاد از این موضوع، گفت: با شروع محرم و با حذف قرائت قرآن شاهد جای خالی قرآن در بسیاری از هیئت‌های حسینی هستیم.

وی افزود: متأسفانه باید گفت برخی افراد که از فلسفه قیام امام حسین(ع) و چرایی حرکت عظیم آن حضرت غافل هستند قرآن و عترت را از همدیگر جدا دانسته و ماه محرم را تنها به موضوع عزاداری محدود کرده و به عبارتی به عترت و اهل بیت(ع) بدون قرآن بها می‌دهند. البته تعدادی از هیئت‌ها نیز تلاوت قرآن را در ابتدای شروع هیئت قرار می‌دهند اما در بنرها و پوسترهایی که برای اطلاع‌رسانی عمومی چاپ و منتشر می‌شود هیچ نامی از برنامه قرآنی برده نمی‌شود.

منفردخطیبی با اشاره به اینکه این کار نیز نوعی کم‌لطفی در حق قرآن است، ادامه داد: وقتی برنامه قرآنی در هیئت اجرا می‌شود ولی اطلاعی در مورد آن داده نمی‌شود به نظر می‌آید می‌خواهند افراد نظرشان به سخنران و مداح هیئت معطوف شده و قرآن صرفاً برای تبرک مجلس باشد و این هم نوعی کم‌توجهی به ساحت قرآن است.

وی بیان کرد: موضوع کم‌توجهی به قرآن کریم مخصوص ایام عزاداری نیست بلکه در طول سال نیز تعدادی از هیئت‌ها به این موضوع بی‌اهمیت هستند، البته تعدادی از هیئت‌ها نیز وجود دارند که به قرآن و اهل بیت‌(ع) هر دو اهمیت داده و از قاریان ممتاز ملی و بین‌المللی در هیئت‌ها دعوت کرده و برنامه پرمحتوایی برگزار می‌کنند و سخنران و مداح نیز در مورد حقانیت اهل بیت(ع) صحبت می‌کنند البته این هیئت‌ها اطلاع‌رسانی خوبی نیز در مورد برنامه تلاوت قرآن کریم داشته و به خوبی اطلاع‌رسانی می‌کنند.

منفردخطیبی این نوع کم‌توجهی به قرآن کریم در هیئت‌های عزاداری را یک نوع آسیب و آفت دانست و افزود: در حالی که همه شهروندان از هر فرصتی باید برای نشر معارف قرآنی استفاده کنند و هیئت‌های حسینی از ظرفیت‌های زیادی برای این امر برخوردار هستند ولی متأسفانه مشاهده می‌شود خود هیئت‌ها کم‌کاری کرده و قرآن را به حاشیه می‌برند.

عمل به قرآن؛ از درس‌های نهضت امام حسین(ع)

علی رسولی، یکی دیگر از فعالان قرآنی تبریز نیز به ایکنا گفت: یکی از درس‌هایی که باید از نهضت جهانی امام حسین(‌ع) بیاموزیم اهمیت دادن و عمل به دستورات قرآن کریم است؛ چرا که آن حضرت با کلام وحی انس بسیار زیادی داشت و تا جایی که ما از سخنرانان شنیده و در کتاب‌ها خوانده‌ایم حضرت سیدالشهدا(ع) شب عاشورا از عمر بن سعد برای تلاوت قرآن و اقامه نماز مهلت گرفته و به اقامه نماز و تلاوت قرآن پرداختند‌.

وی با تأکید بر اینکه این رفتار حضرت امام حسین(‌ع) دلیل متقنی بر اهمیت قرائت و تلاوت قرآن در هیئت‌های حسینی است، افزود: ولی متأسفانه شاهد هستیم موضوع همخوانی، ترتیل‌خوانی و آموزش قرآن کریم به فراموشی سپرده شده است.

رسولی با اظهار ناراحتی از اینکه چندین سال است شور گرفتن در عزاداری به یک آسیب تبدیل شده است، اظهار کرد: تعدادی از افراد بدون خواندن قرآن و فهمیدن چرایی و چگونگی قیام آن حضرت تنها به یک ساعت شور زدن مشغول هستند. هر چند سینه‌زنی و نوحه‌خوانی نیز در جای خود خوب است ولی صرفاً به این موضوعات پرداختن باعث می‌شود قرآن به حاشیه رود.

وی با انتقاد از اینکه جای نظارت از سوی نهادهای مربوطه در هیئت‌های عزاداری خالی است، گفت: متأسفانه از طرف نهادهایی که در این زمینه مسئول هستند هیچ گونه نظارتی بر محتوای برنامه‌ها صورت نمی‌گیرد. در حالی ‌که اجرای برنامه قرآنی باید به‌صورت منسجم برنامه‌ریزی شده و اجرایی شود.

این قاری قرآن با اشاره به صحیح‌خوانی قرآن کریم در هیئت‌های حسینی گفت: اگر به موضوع صحیح‌خوانی اهمیت داده شود بسیاری از افرادی که در خواندن آیات با مشکلاتی مواجه هستند می‌توانند آن را برطرف کرده و به‌صورت صحیح و درست آن را ادا کنند و حتی زمینه‌ای می‌شود برای نوجوانانی که در این هیئت‌ها شرکت می‌کنند.

رسولی، خواندن احادیث و روایت‌های اهل بیت در هیئت‌ها را یکی دیگر از برنامه‌های هیئت‌ها دانست و افزود: می‌توان احادیث ائمه اطهار(ع) را به نوجوانان و جوانان آموزش داد تا نسبت به اهل بیت(ع) و به‌ویژه حضرت سیدالشهدا(ع) شناخت پیدا کنند.

انتهای پیام
captcha