محفل حسینی بانوان قرآنی با پیوست سلامتی + تصاویر
کد خبر: 3919363
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۲
عزاداری مسئولانه/ ۶

محفل حسینی بانوان قرآنی با پیوست سلامتی + تصاویر

دارالقرآن فاطمه الزهرا(س) بروجن با همکاری و مشارکت حوزه علمیه خواهران طی دهه اول محرم در پارک بانوان این شهر محفل عزاداری حسینی ویژه بانوان را با رعایت تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی بر پا می‌کند.

کبری پیردهقان، مدیر دارالقرآن فاطمه الزهرا(س) بروجن در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به رویکرد این دارالقرآن در پرداختن توأمان به قرآن و عترت(ع)، اظهار کرد: قرآن کتابی است که تفسیر و تأویل آن در سبک و سیاق ائمه عصمت و طهارت(ع) که مفسران عملی قرآن کریم هستند، متجلی شده است.

وی با اشاره به حدیث ثقلین از پیامبر اسلام(ص) ادامه داد: قرآن و عترت(ع) دو امانت تفریق‌ناپذیر هستند و جای تعجب دارد که گاه انتقاداتی متوجه مراکز قرآنی می‌شود مبنی بر اینکه این مراکز صرفاً باید دغدغه آموزش روخوانی و روانخوانی و تجوید و ... را داشته و از پرداختن به امور فرهنگی، اجتماعی و مذهبی اعم از برگزاری مراسم اعیاد و سوگ‌ و سور، حرکت‌ها و کمک‌های اجتماعی و فرهنگی، گره‌گشایی از کار مردم و ... بپرهیزند.

پیردهقان تأکید کرد: خوشبختانه رویکرد قرآن و عترت(ع) با قدرت و قوت در دارالقرآن فاطمه الزهرا(س) مورد توجه قرار گرفته و مباحثی نظیر آموزش نهج‌البلاغه، سبک زندگی اسلامی، مباحث تربیتی، مهدویت و ... و پاسداشت مناسبت‌های دینی و به‌ویژه برپایی عزاداری سرور و سالار شهیدان(ع) به عنوان سرفصل تمامی تکالیفمان همواره در دستور کار قرار داشته است.

برگزیده هفتمین آیین تکریم چهره‌های قرآنی کشور با اشاره به شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های لازم در برپایی مراسم عزاداری، بیان کرد: وقتی مقام معظم رهبری با تواضع و ادب صراحتاً فرمودند که از دستورات ستاد کرونا پیروی می‌کنند، مسیر برای ما روشن شد و متوجه شدیم که می‌توان با رعایت تمامی موازین ابلاغی ستاد کرونا درب محافل عزداری را در چنین شرایطی باز نگه داریم.

پیردهقان تصریح کرد: بر این اساس دارالقرآن فاطمه الزهرا(س) با مشارکت و همراهی حوزه علمیه خواهران بروجن توانستیم پس از طی مراحل پیش‌بینی شده، از شب اول محرم محفل عزای حسینی را ویژه بانوان در بوستان بانوان شهر اقامه کنیم که این مجلس نورانی هر روز از ساعت ۱۷ تا ۱۹ تا شب دوازدهم محرم در فضای روباز و وسیع این بوستان و با رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی ادامه دارد. ضمن اینکه در روز عاشورا زیارت ناحیه مقدسه در ساعت ۱۷ با حضور خواهران و برادران برگزار خواهد شد.

پیشکسوت قرآنی استان با بیان اینکه امسال به دلیل شیوع کرونا مأموریت خود را در خارج از فضای مسجد و حسینیه و در فضای بوستان اجرا می‌کنیم، افزود: این امر با همراهی شورای شهر، شهرداری و بهداشت و درمان بروجن عملیاتی شد و با وجود مشکلات فروان، بار دیگر مصداق عملی آیه شریفه «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ» را به عینه مشاهده کردیم.

پیردهقان تأکید کرد: عزداران ولایتمدار هر کجا تخطی از امر رهبری ببینند تذکر می‌دهند، چرا که آسیبِ عدم رعایت متوجه جامعه اسلامی است حال آنکه مقام معظم رهبری با تأکید بر لزوم تبعیت از ستاد کرونا، تکلیف ما را در این خصوص مشخص کرده‌اند.

تمهیدات بهداشتی در بوستان بانوان

وی در خصوص نذورات، بیان کرد: کسانی که در این ایام نذورات دارند، نذر خود را به صورت خشک به در خانه نیازمندان می‌رسانند، چرا که دانشجویان مکتب اباعبدالله الحسین(ع) دستگیری‌، گره‌گشایی، فقیرنوازی و نیازسنجی را یاد گرفته‌اند. همچنین اقلام بهداشتی اعم از مواد ضد عفونی کننده، دستکش و به‌ویژه ماسک در بدو ورود به عزادارانی که ماسک همراه ندارند تقدیم می‌شود و افرادی که قادر به تهیه ماسک نیستند، ماسک در قالب نذری به آنان اختصاص می‌یابد.

پیردهقان به آماده‌سازی فضا برای حضور عزاداران یک ساعت پیش از آغاز مراسم اشاره و تصریح کرد: محل برگزاری مراسم عزاداری هر روز در ساعت چهار بعداز ظهر ضد عفونی و گندزدایی می‌شود و تمامی عزاداران پیش از ورود به مراسم توسط مامور بهداشت حاضر در مراسم تب‌سنجی می‌شوند.

مدیر دارالقرآن فاطمه الزهرا(س) بروجن گفت: مؤمن و عزادار واقعی کسی است که در رعایت ضوابط بهداشتی دقیق‌تر باشد چرا که هر گونه تعلل سبب ضایع شدن حق‌الناس می‌شود و کسی که شیفته مکتب اباعبدالله الحسین(ع) باشد راضی نمی‌شود که آسیبی به دیگران برسد.

درس‌های قرآنی حرکت امام حسین(ع)

این معلم با سابقه قرآن در استان با تأکید بر اینکه امام حسین(ع) تنها منسوب به شیعیان نیست، ادامه داد: آن حضرت به تمامی فرق و اندیشه‌ها و هر فردی که حس انسانی در او زنده باشد متعلق است، چرا که امام حسین(ع) حقیقت دین و دین، امری فطری است.

پیردهقان امام حسین(ع) را تفسیر عملی قرآن کریم دانست و گفت: سبک و سیاق حادثه کربلا بازتابی از تکالیفی است که خداوند در قرآن کریم بر انسان‌ها محول کرده است و رحم و شفقت، مهر و وفا، ایستادگی و گذشت و فداکاری در آن موج می‌زند. به عملی عبودیت و عبادت گفته می‌شود که بر محور ولی خدا باشد حتی اگر این عمل فدا شدن در راه خدا باشد.

این بانوی پیشکسوت قرآن کریم در استان در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین درس قرآنی واقعه عاشورا چیست‌؟ بیان کرد: داستان حر ریاحی که پیوستنش به سپاه حق و هدایتش را مرهون معلم قرآن دوران کودکی‌اش می‌داند می‌تواند سرلوحه خانواده‌های امروز باشد که فرزندان را با حقیقت قرآن آشنا کنند تا در زندگی قدرت تشخیص حق از باطل و سره از ناسره را داشته باشند.

انتهای پیام
captcha