نقش مال نامشروع در جبهه‌گیری خواص در مقابل امام حسین(ع)
کد خبر: 3919503
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۹
حجت‌الاسلام مصطفوی‌زاده بیان کرد:

نقش مال نامشروع در جبهه‌گیری خواص در مقابل امام حسین(ع)

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات شرعی اظهار کرد: کسب مال از طریق نامشروع مهم‌ترین علتی بود که خواص را در مقابل پیغمبر اسلام(ص) و بعداً امام حسین(ع) قرار داد. نمونه بارز این موضوع، عمر سعد است که با وجود اینکه امام را می‌شناخت و به بزرگی ایشان اِشراف داشت وقتی برای جنگ با حضرت سیدالشهدا(ع) به وی پیشنهاد حکومت ری را دادند جنگ را پذیرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن مصطفوی‌زاده

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین مصطفوی‌زاده، کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات شرعی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره سیره اقتصادی امام حسین(ع) و نقش فساد اقتصادی خواص در جبهه‌گیری علیه ایشان اظهار کرد: در مورد سیره حضرت سیدالشهدا(ع) توجه به واقعه عاشورا از اهمیتی مضاعف برخوردار است. اگر این واقعه را به خوبی مورد تحلیل قرار دهیم از زوایای مختلفی نکات مورد نیاز برای زندگی امروز جامعه بشری را کشف می‌کنیم. یکی از نکات بسیار مهم در جهان امروز توجه به اموری است که در جامعه اسلامی رخ می‌دهد. در جریان قیام امام حسین(ع)، طبق آنچه که در تاریخ و روایات بیان شده امام می‌توانستند همانند بسیاری از خواص نسبت به آنچه در جامعه اتفاق می‌افتد؛ یعنی روی کار آمدن یزید بن معاویه به عنوان یک شخص فاسد و فاسق که ملاحظه‌ای نسبت به امور مسلمانان ندارد بی‌تفاوت باشند و همانند برخی از خواص با خلافت وی کنار بیایند اما ایشان در راستای حفظ اسلام نسبت به این موضوع سکوت اختیار نکردند.


بیشتر بخوانید:


آزاداندیشی در زندگی امام حسین(ع)

وی ادامه داد: اتفاقی که به واسطه خلافت یزید رخ می‌داد این بود که جامعه اسلامی در یک روند پرشتاب از منظر اخلاقی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به سوی سقوط پیش می‌رفت و نزدیک بود جامعه اسلامی کاملاً به سمت کفر و شرک سوق پیدا کند، لذا حضرت امام حسین(ع) برخلاف دیگر خواص که زندگی و رفاه شخصی را انتخاب کردند برای اینکه جامعه اسلامی و دین مبین اسلام را از مهلکه نابودی نجات دهند بر خود و خانواده سخت گرفتند و ایثار بزرگی در راه اسلام انجام دادند.

اقداماتی که برخی خواص در نتیجه تعلقات دنیوی و برای کسب منافع اقتصادی در مقابل امام حسین(ع) انجام دادند هشداری جدی است که هرکسی به طمع مال دنیا اقدام کرد ممکن است روزی در مقابل امام معصوم بایستد و حق را ناحق کند و دیگر جایی برای پشیمانی وی وجود نداشته باشد

این کارشناس مسائل دینی درباره اهمیت آزاداندیشی در سیره حضرت سیدالشهدا(ع) یادآور شد: وقتی سبک و سیره زندگی امام حسین(ع) را بررسی می‌کنیم به خوبی به عزم امام برای نجات جامعه اسلامی از یک طرف و از سوی دیگر درس آزاداندیشی و توجه به جامعه اسلامی در ابعاد مختلف پی می‌بریم. در زمینه آزاداندیشی در سیره حضرت سیدالشهدا(ع) مجموع گفتارها و سخنانی که از ایشان در مسیر مدینه تا کربلا نقل شده شاهدی بر این موضوع می‌باشد.

فاصله عجیب طبقاتی در دوران حکومت بنی امیه

حجت‌الاسلام مصطفوی‌زاده با اشاره به ریشه‌های اقتصادی قیام امام حسین(ع) تأکید کرد: اگر حکومت امویان را از دوره معاویه که حاکمیت را به دست گرفت مطالعه کنیم متوجه می‎شویم که فاصله طبقاتی عجیبی در جامعه ایجاد و بسیاری از اشراف و سران قبایل به واسطه نزدیکی به حکومت صاحب امتیازات اقتصادی ویژه‌ای شده بودند لذا این افراد در مقابل ظلم و ستم بنی امیه سکوت می‌کردند. از سوی دیگر در مواجهه‌ای که امام حسین(ع) با این اشراف در جریان قیام داشتند به خوبی دیده شد که چقدر نسبت به مقابله با ظلم و فساد حاکمان وقت بی‌تفاوت هستند.

وی درباره اهمیت شفافیت فعالیت‌های اقتصادی اظهار کرد: حضرت سیدالشهدا(ع) این هشدارها را به این افراد می‌دهند که آنچه باعث شده نسبت به حکومت ظالم و فاسد اموی و خطر بزرگی که اسلام ار تهدید می‌کند قد علم نکنید تعلقات دنیوی شما و به بیان بهتر پر شدن شکم‌های شما از مال حرام است است. این مسئله هشداری برای جامعه امروز ما نیز هست که هرچقدر توجه به اینکه مال حلال برای انسان کسب شود بیشتر باشد و منبع امور اقتصادی به میزان بیشتر روشن و شفاف باشد و به ویژه خواص از منظر اقتصادی سالم باشند در مواقعی که نیاز به ابراز حقایق هست انسان به شکل آزادانه‌تری می‌تواند اقدام و نظرات خود را ابراز کند.

کسب مال نامشروع؛ علت رویارویی عمر سعد با امام حسین(ع)

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات شرعی ادامه داد: کسب مال از طریق نامشروع مهم‌ترین علتی بود که خواص را در مقابل پیغمبر(ص) و بعداً امام حسین(ع) قرار داد. نمونه بارز این موضوع، عمر سعد است که با وجود اینکه امام حسین(ع) را می‌شناخت و به بزرگی ایشان اشراف داشت وقتی برای جنگ با حضرت سیدالشهدا(ع) به وی پیشنهاد حکومت ری را دادند جنگ با امام حسین را پذیرفت و حتی با وجود صحبت‌هایی که امام با وی داشتند حاضر نشد وعده دشمن را کنار بگذارد و در مقابل امام ایستاد.

حجت‌الاسلام مصطفوی‌زاده در پایان اظهار کرد: اقداماتی که برخی خواص در نتیجه تعلقات دنیوی و برای کسب منافع اقتصادی در مقابل امام حسین(ع) انجام دادند هشداری جدی است که هرکسی به طمع مال دنیا اقدام کرد ممکن است روزی در مقابل امام معصوم بایستد و حق را ناحق کند و دیگر جایی برای پیشیمانی وی وجود نداشته باشد.

انتهای پیام
captcha