افتتاح مرکز خلاقیت و نوآوری دفتر تبلیغات اسلامی/ تشکیل 17 قطب و میز علمی
کد خبر: 3921060
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۴
علیزاده خبر داد:

افتتاح مرکز خلاقیت و نوآوری دفتر تبلیغات اسلامی/ تشکیل 17 قطب و میز علمی

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه رقابت میان ادیان از عرصه‌های جدی رقابت علمی، دینی و فرهنگی در دنیای معاصر است، از افتتاح مرکز خلاقیت و نوآوری دفتر تبلیغات و تشکیل 17 قطب و میز علمی تخصصی خبر داد.

ارسال// لطفا زود بفرست / افتتاح مرکز خلاقیت و نوآوری دفتر تبلیغات/ تشکیل 17 قطب و میزعلمیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی علیزاده، معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، امروز، 15 شهریورماه در نشستی خبری به مناسبت افتتاح مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، با بیان اینکه در عصری به سر می‌بریم که تحولات بسیار پرشتاب هستند، گفت: در احادیث ما وارد شده است که «مَن استَوى يَوماهُ فَهُوَ مَغبونٌ»، کسی که دو روز او یکسان باشد، زیان کرده است، بنابراین نوآوری در سطح فردی و کلان بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: از مأموریت‌های دفتر تبلیغات اسلامی آن است که به مسائل پربسامد اهمیت زیادی بدهد و در این راستا 17 مسئله پربسامد اجتماعی در دستور کار قرار گرفته و برای هر کدام میزهای تخصصی مسئله‌محور و قطب‌های علمی تشکیل شده است.

علیزاده تصریح کرد: بررسی مسائل خانواده، جریان‌های نوظهور فرقه‌ای، انحرافی و ... از جمله موضوعاتی است که در این میزها به آن پرداخته می‌شود.

وی با بیان اینکه اهتمام به ارتقای جدی سطح فعالیت‌های مجازی از جمله اقدامات دفتر تبلیغات اسلامی است که در قالب اداره‌کل فضای مجازی و مرکز هنر و رسانه در حال پیگیری است، اظهار کرد: بخش‌های ادبی، تصویری، تجسمی و همچنین نشر دیجیتال‌پژوهان از جمله اقدامات صورت گرفته در این راستا محسوب می‌شوند.

معاون فضای مجازی دفتر تبلیغات اظهار کرد: تبلیغ در حوزه موسمی و برای ایامی مانند محرم و ماه رمضان و ... در سنه گذشته بوده است، ولی اداره‌کل تبلیغ تخصصی با توجه به نیازهای اجتماعی در دفتر تبلیغات ایجاد شده و برای گروه‌های مختلف مانند دانش‌آموزی، دانشجویی و ... برنامه‌ریزی کرده است.

وی با تأکید بر لزوم جدی گرفتن بحث ایده‌پردازی افزود: امروز در دنیا خلق ثروت و فرصت و ایجاد زمینه لازم برای خلاقیت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ ما هم در فرهنگ عمومی و به خصوص دینی نیاز فراوانی به خلاقیت و ایده‌پردازی داریم.

معاون فناوری و فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی تأکید کرد: یکی از عرصه‌های رقابت در دنیای امروز، رقابت دینی است و مبلغان هر دین و مذهب تلاش می‌کنند تا مخاطبان بیشتری را به سوی خود جذب کنند. ما هم نیاز به حرکت رو به جلو در این زمینه داریم و حوزه باید به این مقوله توجه بیشتری داشته باشد.

علیزاده با اشاره به محیط پرشتاب جهانی و رقابت بین الادیانی و مذهبی تأکید کرد: ایجاد فضای تخصصی و اختصاصی برای رشد ایده‌پردازی جدید در حوزه علمیه در عرصه تبلیغ دین و حوزه فرهنگی لازم است.

وی افزود: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه با همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم در این راستا گام‌هایی برداشته است و افتتاح مرکز خلاقیت و نوآوری اشراق هم گامی در این راستا محسوب می‌شود تا از ایده‌های خلاقانه حمایت شود.

ویژگی ایده‌های خلاقانه مورد حمایت دفتر تبلیغات

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قطبی، رئیس مرکز خلاقیت و نوآوری اشراق در سخنانی گفت: خلاقیت و نوآوری سرمایه اصلی پیشرفت در دنیا است و بالاترین سرمایه محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه از هفت هزار شرکت دانش‌بنیان کشور، ده درصد آنها خلاق هستند، اضافه کرد: نوآوری در 4 شاخه نوآوری فناورانه، نوآوری فرهنگی، نوآوری اجتماعی و فراگیر دسته‌بندی می‌شود؛ نوآوری فناورانه تجاری‌سازی و در حیطه صنعتی است؛ نوآوری فرهنگی مسئله‌ای از مسائل فرهنگی را حل می‌کند و نوآوری فراگیر هم باید بتواند فاصله طبقاتی جامعه را در همه عرصه‌ها کاهش دهد که از جمله دستاوردهای آن دسترسی برابر به آموزش و سلامت است.

قطبی با بیان اینکه نوآوری فرهنگی، اجتماعی و فراگیر در کشور متولی معینی ندارد، اظهار کرد: ایجاد تلاقی میان فناوری نوآورانه با نوآوری‌های اجتماعی، فرهنگی و فراگیر از جمله نقاط تمایز دفتر تبلیغات اسلامی با نهادهای دیگر است.

وی با تأکید بر تلازم دو عرصه فرهنگی و نوآوری فناوری بیان کرد: در این راستا مرکز خلاقیت و نوآوری دفتر تبلیغات تأسیس شده تا از ایده‌های بهره مند از چند شاخص حمایت کند. اولین شاخص آن است که ایده باید دارای ارزش فرهنگی و مصداق اقدام فرهنگی باشد؛ دومین شاخص آن است که باید سودآور باشد و به تعبیر دیگر تاب‌آوری اقتصادی داشته باشد و بتواند نیازهای اقتصادی خود را بدون حمایت بخش‌های دیگر تأمین کند و سومین ویژگی هم آن است که حداقل یک دهه مداومت داشته و پایدار باشد.

انتهای پیام
captcha