اکثریت مردم مسلمان کوزوو مخالف سازش با اسرائیل هستند
کد خبر: 3921072
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۹
امام جماعت مسجد پریشتینا:

اکثریت مردم مسلمان کوزوو مخالف سازش با اسرائیل هستند

امام جماعت مسجد جامع پایتخت کوزوو خبر رئیس جمهور آمریکا درباره توافق کوزوو برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را برای مردم کوزوو غیرمنتظره خواند و گفت اکثریت مردم این کشور مخالف سازش با اشغالگران هستند.

به گزارش ایکنا، «بحری سیدیئو»(Bahri Sejdiu) مفتی سابق پریشتینا، پایتخت کوزوو بر مخالفت اکثریت مردم مسلمان این کشور با اعلام رئیس جمهور آمریكا درباره عادی سازی روابط كوزوو و رژیم اشغالگر اسرائیل تأكید كرد.

مفتی سابق کوزوو و امام جماعت و خطیب مسجد جامع پریشتینا در گفت‌وگو با پایگاه خبری عربی 21 با اشاره به اینکه اکثریت مردم کوزوو هر گونه اقدامی برای عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر و همچنین ایده افتتاح سفارت کوزوو در شهر اشغالی قدس را رد می‌کنند، گفت: اشتیاق رئیس جمهور آمریکا برای اعلام این توافقنامه غیرمنتظره جای تعجب است به خصوص که قرار نبود درباره این قضیه در  نشست هیئتی از دولت کوزوو با صربستان در واشنگتن که به منظور هماهنگی درباره پرونده استقلال برگزار شد، صحبتی شود.

 وی گفت: «مخالفان کوزوو رد ایده عادی سازی و سازش با رژیم اشغالگر را اعلام کردند و کسی که اقدام به این عمل کرده نخست وزیری است که از محبوبیت اندکی برخوردار است».

امام جماعت مسجد جامع پریشتینا تأکید کرد که مردم کوزوو که از اشغال و ستم صربستان رنج برده‌اند، پذیرفتن ایده و فرهنگ عادی سازی با یک کشور اشغالی برای آنها دشوار است؛ زیرا رنج مردم فلسطین مانند کوزوو است و هر دو تحت اشغال هستند.

وی افزود: «سیاستمداران کوزوو تصور می‌کنند سازش با اسرائیل می‌تواند عامل کمک‌کننده به استقلال کشورشان از صربستان باشد یعنی ایده سازش برای آنها فقط یک ابزار است؛ بنابراین اینکه مردم کوزوو بخواهند با اسرائیل سازش کنند از امور بسیار دشوار است، زیرا آنها از ماهیت رژیم اشغالگر باخبرند و مسئله فلسطین مورد حمایت بزرگ آنها قرار دارد».

مفتی سابق کوزوو با تأکید بر اینکه همه در کشورش ایده گشایش کنسولگری کوزوو در قدس اشغالی را رد خواهند کرد، گفت: اعلام ترامپ در این باره چیزی از واقعیت دیدگاه مردم کوزوو نسبت به رژیم اشغالگر را تغییر نخواهد داد، کما اینکه کوزوو یک کشور ثروتمند یا بزرگ نیست که در آنجا برنامه‌هایی برای عادی سازی یا روابط بزرگ با اسرائیل اجرا شود بنابراین هیچ فعالیت و ارتباطی با اسرائیل در کار نخواهد بود».

سیدیئو با اشاره به اینکه کمپین‌های خودجوش در مقابله با سازش با رژیم اشغالگر در کوزوو به راه خواهد افتاد، گفت: «کوزوو هیچ سودی از سازش با اسرائیل نمی‌برد، زیرا کوزوو کشوری مسلمان است و این فقط به معنای افزایش کشورهای مسلمان سازش کننده با اسرائیل است و از نظر اقتصادی هم شاید فقط صربستان از این توافق نفع ببرد زیرا بزرگ‌ترین کشور صنعتی در بالکان است».

انتهای پیام
captcha