تصویب 2 طرح ملی برای ساماندهی مناطق حاشیه‌نشین
کد خبر: 3922707
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶

تصویب 2 طرح ملی برای ساماندهی مناطق حاشیه‌نشین

وزیر کشور از تلاش برای تصویب دو طرح ملی برای ساماندهی مناطق حاشیه‌نشین به کمک مجلس خبر داد.

به گزارش ایکنا، عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور امروز 23 شهریورماه، در حاشیه صد و سی و چهارمین جلسه شورای اجتماعی کشور که در خصوص چالش‌های حوزه حاشیه‌نشینی برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: در این جلسه موضوع حاشیه‌نشینی را بررسی کردیم، البته قبلاً هم در جلسات مختلف به موضوعات حاشیه‌نشینی پرداخته بودیم اما چون این موضوع مورد تأکید مقام معظم رهبری است، جلسات دیگری را هم به موضوع حاشیه‌نشینی اختصاص دادیم.

وی اینکه وزارت مسکن و شهرسازی را متولی اصلی طرح‌های حاشیه‌نشینی اعلام کرد و گفت: نماینده وزارت مسکن و شهرسازی گزارشی از اقدامات انجام شده در این خصوص ارائه کرد که بر اساس گزارش این وزارتخانه، برنامه‌های در نظر گرفته شده در این مناطق به خوبی در حال پیشرفت است.

وزیر کشور از انجام تقسیم کار ملی برای ساماندهی مناطق حاشیه نشین نیز خبر داد و گفت: کار باید هم به صورت ملی پیش برود و دستگاه‌ها این تقسیم کار‌ها را در یک طرح جامع در نظر گیرند.

وی افزود: روند کار نسبت به قبل خوب است اما هنوز با شرایط مطلوب فاصله داریم چراکه شرایط اقتصادی کشور، افزایش قیمت و به ویژه افزایش قیمت مسکن، ما را با مشکلاتی دچار کرده است.

وزیر کشور اعلام کرد: در این جلسه مقرر شد با کمک مجلس دو طرح ملی برای ساماندهی مناطق حاشیه‌نشین تصویب کنیم؛ طرح اول مدیریت و ساماندهی مهاجرت و طرح دوم، ساماندهی حاشیه‌نشینی است که باید به شکل قانون دربیاید. بعد از تبدیل این طرح‌ها به قانون، باید به دستگاه‌ها اولویت داده شده و سپس زمان‌دهی و اجرا شود.

وی یکی از نقاط قوت در مناطق حاشیه‌نشینی را وجود واحد‌های تسهیلگری دانست و گفت: این نهاد‌ها در بیشتر مناطق حضور دارند و رابط بین مردم و دستگاه‌های اجرایی هستند.

رحمانی فضلی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص وضعیت مدارس، مراکز درمانی و ... مناطق حاشیه‌ای شهرها، گفت: ما به حاشیه‌نشینی از دو جهت نگاه می‌کنیم؛ یک بحث کالبدی و فیزیکی و دیگری بحث خدمات و مسائل اجتماعی است. امکانات خدماتی شامل آب، برق، تلفن و مواردی از این قبیل می‌شود و امکانات اجتماعی بحث تنظیم روابط اجتماعی، جرم، جنایت و موارد دیگر است.

وزیر کشور افزود: توانمندسازی مردم در این مناطق اولویت اول ما است. همچنین به نهادها و سازمان‌ها گفته‌ایم که در این مناطق حضور داشته باشند و امر مهارت‌آموزی و حرفه‌آموزی را جدی بگیرند. پرداختن به امر مهارت‌آموزی و حرفه‌آموزی، مردم این مناطق را خودکفا می‌کند و برای مواردی که نیاز به تسهیلات وجود دارد هم به نیروهای مربوطه گفته‌ایم تسهیلات لازم را ارائه دهند.

انتهای پیام
captcha