برگزاری رویداد بین‌المللی «روح مقاومت»
کد خبر: 3924077
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷
حجت‌الاسلام ارزانی خبر داد؛

برگزاری رویداد بین‌المللی «روح مقاومت»

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، برگزاری رویداد بین‌المللی روح مقاومت، طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم و تولید سرود ایران قوی را از جمله مهمترین برنامه‌های ستاد ویژه گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس اعلام کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از ستاد ارتباطات رسانه‌ای فهما، حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، ضمن گرامیداشت فرارسیدن چهلمین سالگرد دفاع مقدس، گفت: امنیت و اقتدار امروز کشور مرهون فداکاری و مجاهدت‌های دلاورمردانی است که از جان خود گذشتند تا عزت و سرافرازی میهن حفظ شود.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: خداوند در قرآن کریم در رابطه با ارزش جهاد فی سبیل الله می‌فرماید: «الَّذِینَ آمَنُواْ وَهَاجَرُواْ وَجَاهَدُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِندَ اللّهِ وَأُوْلَئِکَ هُمُ الْفَائِزُونَ؛ آنان که ایمان آوردند و از وطن هجرت گزیدند و در راه خدا به مال و جانشان جهاد کردند آنها را نزد خدا مقام بلندتری است و آنان بالخصوص رستگاران و سعادتمندان دو عالمند»، رزمندگان در طول هشت سال جنگ تحمیلی و با کمترین امکانات در میدان پیکار حق علیه باطل حاضر شدند و در حالی که قدرت‌های بزرگ جهانی از دشمن بعثی حمایت تام و تمامی داشت، رزمندگان ایران اسلامی با تکیه بر رهبری امام خمینی(ره) و ایمان و پشتوانه معنوی در این جنگ نابرابر به پیروزی رسیدند.

وی با تأکید بر اینکه هیچ اقدامی نمی‌تواند رشادت‌های شهدا و ایثارگران را جبران کند، تصریح کرد: با این وجود بزرگداشت و تجلیل از آنان اقدام مهمی است که در فرهنگ‌سازی و معرفی الگو به نسل جوان تاثیر به سزایی دارد، که در راستای تحقق این مهم ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور اقدامات متعددی را رقم زد که از جمله آنها می‌توان برگزاری رویداد بین‌المللی روح مقاومت، طرح ملی سه شنبه‌های تکریم، تهیه سرود «ایران قوی» اشاره داشت.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برنامه‌های رویداد بین‌المللی روح مقاومت گفت: این رویداد با محوریت روایت‌های مردمی از وصایای شهدای انقلاب اسلامی، شهدای جنگ تحمیلی و شهدای مدافع حرم شکل گرفت و طی آن ضمن گرامیداشت مقام شهدا، با تکیه بر 110 روز روایت‌های مردمی از وصایای شهدای انقلاب اسلامی از دیروز تا امروز به مرحله اجرا رسید.

حجت‌الاسلام ارزانی تصریح کرد: رویداد بین‌المللی روح مقاومت از روز چهارشنبه 14 خرداد مصادف با سالروز ارتحال امام خمینی(ره) آغاز و تا روز دوشنبه 31 شهریور مقارن با چهلمین سالگرد دفاع مقدس به مدت 110 روز ادامه یافت.

وی گفت: رویداد بین‌المللی مقاومت، در بخش‌های مختلف نظیر صوت، نماهنگ، فیلم موبایلی، عکس‌نوشت و ... از وصیت‌نامه شهدا برگزار شد و مشارکت و استقبال وسیعی از سوی آحاد مختلف جامعه از این طرح به عمل آمد به طوری که از میان هزار کانون فرهنگی هنری که در این طرح مشارکت داشتند تعداد هزار و 550 گزارش در سامانه بچه‌های مسجد ثبت شد.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: 65 مورد بازخوانی روایت‌های مردمی از وصایای 65 شهید انقلاب اسلامی، 965 شهید دفاع مقدس، 266 شهید مدافع حرم، 152 شهید ترور، 12 شهید هسته‌ای و 91 شهید عرصه‌ها دیگر محور این رویداد بین‌المللی بودند که از این میان تعداد هزار و 519 شهید ایرانی، 14 شهید لبنانی، یک شهید یمنی، یک شهید فلسطینی، هشت شهید عراقی محور کار قرار گرفتند.

حجت‌الاسلام ارزانی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به طرح ملی سه شنبه‌های تکریم اظهار کرد: این طرح 10 تیر ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیدار با مادر شهیدان خالقی پور آغاز شد و به مدت 14 هفته طی برقراری ارتباط زنده تصویری دکتر صالحی با خانواده شهیدان استان‌های مختلف کشور ادامه یافت، ضمن اینکه این طرح همزمان به همت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و ستادهای استانی فهما در جریان بود.

وی ادامه داد: الگوسازی برای نسل جوان و معرفی سیره و منش شهدا و خانواده آن دلاوران از جمله اهداف این طرح بود ضمن اینکه، قدردانی از خانواده معزز شهدا و یاد کردن از این اسوه‌های صبر و مقاومت از دیگر اهداف این طرح ملی بود که به همت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور به ثمر رسید.

حجتأالاسلام ارزانی اظهار کرد: طرح ملی سه شنبه‌های تکریم در سراسر کشور با استقبال کانون های فهما مواجه شد به طوری که دو هزار و 320 گزارش در سامانه بچه‌های مسجد مرتبط با این طرح ملی به ثبت رسید که از این میان 29 طرح در گستره ملی، 123 طرح در گستره منطقه ای، 94 طرح در گستره استانی، 1102 طرح در گستره شهری/روستایی، 978 طرح در گستره محله‌ای اجرا شد.

وی در ادامه به تولید سرود «ایران قوی» به همت بچه‌های مسجد اشاره کرد و گفت: این سرود با تأسی از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی کلید خورد، بزرگ مردی که نماد مقاومت بود و هست؛ بنابراین در چهلمین سالگرد دفاع مقدس، 40 نفر اعم از عوامل مختلف و گروه سرود متشکل از نوجوانان و جوانان مسجدی دست به تولید این اثر هنری زدند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: شعر ایران قوی، سروده «محمدجواد الهی پور» بوده و گروه «آوای مهر طاها» آن را اجرا می‌کنند؛ چهل سال مقاومت، ایمان و ایثار در این سرود متجلی است، همچنین وحدت از جلوه های بارزی است که در ماهیت این سرود به آن توجه شده به طوری که از نظر ظاهری اعضای گروه سرود از پوشش یازده قوم مختلف در ایران استفاده کردند.

حجت‌الاسلام ارزانی افزود: تلاش این بود که با بهره‌مندی از ابزار هنر، ضمن گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس، در قاب فعالیت هنریِ مسجدمحور، وحدت ایران اسلامی را از گذرگاه هنر و ادبیات به نمایش بگذاریم.

 

انتهای پیام
captcha