بزرگداشت نویسنده ایتالیایی «قرآن؛ خوانشی دیگر» در فضای مجازی
کد خبر: 3924404
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹

بزرگداشت نویسنده ایتالیایی «قرآن؛ خوانشی دیگر» در فضای مجازی

وبینار بزرگداشت خانم پروفسور «بیانکا ماریا اِسکارچا آمورِتّی»، شیعه‌شناس شهیر ایتالیایی و نویسنده کتاب «قرآن؛ خوانشی دیگر» هشتم مهرماه سال جاری از سوی رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، خانم پروفسور بیانکا ماریا اِسکارچا آمورِتّی (Biancamaria Scarcia Amoretti)، شیعه‌شناس شهیر ایتالیایی و همسر ایران‌شناس فقید پروفسور جان روبرتو اسکارچا (Gianroberto Scarcia)  شامگاه 19 سپتامبر 2020 م. (29 شهریورماه) دار فانی را وداع گفت.

رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا علاوه بر ارسال خبر و پیام تسلیت درگذشت نامبرده به شبکه ارتباطی دانشگاهی و انتشار آن در شبکه اجتماعی در اختیار و تارنمای رسمی، وبیناری را با مشارکت یکی از سایت‌های ایتالیایی‌زبان به منظور بزرگداشت خانم پروفسور بیانکا ماریا اِسکارچا آمورِتّی برنامه‌ریزی کرده که هشتم مهرماه سال جاری برگزار خواهد شد.

خانم پروفسور بیانکا ماریا اِسکارچا آمورِتّی در سال 1938 م. در منطقه «آئوستا» ایتالیا متولد شد. وی شاگرد آلساندرو بائوزانی (Alessandro Bausani)، اسلام‌شناس فقید ایتالیایی و استاد بازنشسته اسلام‌شناسی دانشگاه ساپینزا (Sapienza) شهر رم و عضو هیئت تحریریه نشریه «جغرافیای سیاسی» (Geopolitica) بود.

حوزه تخصصی این شرق‌شناس ایتالیایی، اسلام‌شناسی در شاخه اسلام سیاسی و به طور اخص، شیعه‌شناسی بود. علاوه بر کتب و مقالات تألیفی پر شمار، می‌توان به ده‌ها اثر حاوی مجموعه مقالات که زیر نظر وی به چاپ رسیده یا ده‌ها تحقیق و پایان‌نامه دانشگاهی که با راهنمایی ایشان در حوزه اسلام‌شناسی انجام یافته است، اشاره کرد.

آخرین طرح وی تدوین دانشنامه تشیع در زبان ایتالیایی بود که تکمیل نشد. «تساهل و جنگ مقدس در اسلام» (1974 م.)، «جهان اسلام» (1981 م.)، «فلسطین: تاریخ یک سرزمین» (1987 م.)، «شیعیان در جهان» (1994 م.)، «جهان اسلام. پانزده قرن تاریخ» (2001 م.)، «قرون وسطایی دیگر. روزنامه در اسلام» (2001 م.)، «قرآن. خوانشی دیگر» (2009 م.)، «دین و سیاست» (2011 م.)، «زنان قهرمان سرزمین اسلامی» (2015 م.) از جمله مهمترین کتب تألیفی یا مجموعه مقالات گردآوری شده زیر نظر این شیعه شناس فقید است.

خانم پروفسور اسکارچا در دوره حیات، حسن همکاری را با رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا داشت که در قالب شرکت وی در همایش‌های برگزار شده توسط این نمایندگی یا پیگیری و هماهنگی سفر و تحقیقات نامبرده و دانشجویان‌شان در ایران و ... تحقق یافت. تألیف 286 عنوان کتاب و مقاله و ترجمه ایتالیایی غزلیات حافظ به وسیله خانم پروفسور اسکارچا انجام یافته است.

انتهای پیام
captcha