امارات و آمریکا در پی تطمیع سودان برای عادی‌سازی هستند
کد خبر: 3924732
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱
الجزیره:

امارات و آمریکا در پی تطمیع سودان برای عادی‌سازی هستند

پایگاه خبری الجزیره در گزارشی به نقل از مقامات سودانی اعلام کرد که امارات و آمریکا در ابوظبی در حال رایزنی با یک هیئت عالی‌رتبه به ریاست رئیس شورای حاکمیتی سودان هستند تا آن را در ازای وعده کمک 10 میلیارد دلاری به عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل راضی کنند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری الجزیره  یک هیئت عالی‌رتبه سودانی به رهبری «عبدالفتاح البرهان»، رئیس شورای حاکمیتی انتقالی سودان و با همراهی «نصرالدین عبدالباری» وزیر دادگستری و «علی بخیت» رئیس دفتر «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر سودان به منظور رایزنی با مقامات آمریکایی و اماراتی درباره عادی‌سازی روابط خارطوم ـ تل‌آویو وارد ابوظبی شد.

در همین حال الجزیره به نقل از منابعی موثق اعلام کرد که «صلاح قوش» رئیس سازمان اطلاعات سودان و «عباس کامل» رئیس سازمان اطلاعات مصر هم شامگاه دوشنبه به ابوظبی رسیدند.

یک مسئول برجسته دولت سودان در گفت‌وگو با الجزیره با اشاره به اینکه عادی‌سازی روابط بین خارطوم و تل‌آویو تقریباً قطعی است، گفت که به تعویق افتادن این کار می‌تواند آن را بی‌ارزش و بی‌فایده کند.

او افزود: اسرائیل اکنون از احتمال عادی‌سازی روابط شش کشور سخن می‌گوید و اگر عربستان روابط خود با اسرائیل را عادی‌ کند، در این صورت سودان بار دیگر منزوی می‌شود و آن زمان عادی‌سازی روابط با تل‌آویو بدون دستاورد خواهد شد از همین رو باید این تصمیم در زمان مناسب اتخاذ شود و سودان از جمله کشورهای آغازگر عادی‌سازی روابط باشد.

این مقام سودانی با تأکید بر اینکه نخست‌وزیر کشورش با سفر البرهان به امارات و گفت‌وگو درباره عادی‌سازی با اسرائیل موافق بوده است، گفت: در واقع سودان در عادی‌سازی با اسرائیل از امارات جلوتر است، زیرا نخست‌وزیر با بنیامین نتانیاهو فوریه گذشته در کامبلا دیدار داشته است؛ اتفاقی که میان اسرائیل و امارات رخ نداده بود.

به گزارش الجزیره کشورهای منطقه عادی‌سازی با اسرائیل را ابتدا با همکاری اقتصادی آغاز کردند و سپس به سمت ایجاد روابط سیاسی رفتند؛ اما خارطوم با روابط سیاسی شروع کرده و قرار است با همکاری اقتصادی ادامه دهد و انتظار می‌رود که رایزنی‌های البرهان در ابوظبی به عادی‌سازی با اسرائیل منجر و با تبادل کنسول‌ها و سپس سفرا آغاز شود.

این مقام سودانی درباره گزارش‌های حاکی از کمک اقتصادی 3.2 میلیارد دلاری به سودان و همچنین شایعات مربوط به اینکه البرهان کمک 10 میلیارد دلاری را درخواست داده است، گفت: صحبت از تأمین نیازهای اقتصادی است که دولت انتقالی هنگامی که روی کار آمد میزان آن را مشخص کرد و مبلغ آن هشت میلیارد دلار است.

این در حالی است که «حیدر الصافی» عضو شورای مرکزی ائتلاف احزاب آزادی و تغییر و از رهبران حزب الجمهوری گفت که مذاکراتی که در ابوظبی میان مقامات سودانی، آمریکایی و اماراتی آغاز شده برای این است که سودان را در برابر عمل انجام شده قرار دهند.

 الصافی با اشاره به اختلاف درون این ائتلاف درباره عادی‌سازی گفت: اما به طور کلی این ائتلاف می‌خواهد که مذاکرات با اسرائیل مستقیم و بدون واسطه و علنی باشد و پشت پرده و محرمانه نباشد.

وی افزود: ما نمی‌خواهیم صدای امارات را بشنویم. می‌خواهیم صدای سودان را بشنویم و این مذاکرات باید تحت چانه‌زنی‌های عربی یا اسلامی یا عناوین فرامرزی قرار نگیرند.

به گزارش الجزیره پیشبی‌نی می‌شود که مسئولان سودانی در دیدار با سرتیپ «میگل کوریا» مدیر امور خلیج‌ فارس در شورای امنیت ملی آمریکا و «طحنون بن زاید» مشاور امنیت ملی امارات درباره رفع تحریم‌های سودان و حمایت اقتصادی از آن در ازای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو گفت‌وگو کند.

بنابر گزارش شبکه الجزیره، دولت سودان به وزرای خود دستور داده است درباره سفر البرهان به امارات و عادی‌سازی روابط با تل‌آویو اظهار نظر رسانه‌ای نداشته باشند.

یک وزیر کابینه سودان در گفت‌وگو با الجزیره گفته است که البرهان پس از بازگشت به خارطوم گزارشی از سفر خود را به شورای حاکمیتی و وزرا ارائه می‌دهد و به دنبال آن بیانیه‌ای خبری از سوی دولت صادر در این باره صادر می‌شود.

مسئله عادی‌سازی روابط سودان با رژیم اشغالگر با مخالفت جدی گروه‌ها و احزابی در داخل سودان نظیر حزب «الامه» و حزب «الشیوعی» و احزاب «بعث» قرار دارد که این امر حکومت سودان را در مخمصه قرار خواهد داد.

«عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر سودان هم ماه گذشته به وزیر خارجه آمریکا که به خارطوم سفر کرده بود، گفته بود که دولتش اختیار عادی‌سازی با اسرائیل را ندارد. او از دولت آمریکا خواسته بود موضوع حذف نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم را از عادی‌سازی روابط با اسرائیل جدا کند.

انتهای پیام
captcha