به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مؤسسه دارالاکرام، سومین نشست «خیر و خرد» با موضوع «تحصیل دانشآموزان در ایام کرونا؛ چالش و فرصتها» با سخنرانی علی صاحبی به صورت وبینار برگزار شد.
در این مراسم که به دلیل شرایط شیوع کرونا به صورت مجازی و پخش زنده در شبکههای اجتماعی اجرا شد، تقوی، مدیر شعبه مشهد مؤسسه دارالاکرام، ضمن توضیحاتی درباره فعالیتها و اهداف این مؤسسه از جمله سامانه آنلاین «به مهربانی» و «طرح آموزش از راه دور آبا»، از خرد، کرامت و مهربانی به عنوان اصول سه گانه این مجموعه نام برد و یادآور شد: سلسله جلسات خیر و خرد به منظور بررسی مفهوم و مسیر خیر مؤثر و بهترین و بهینهترین راهکارهای موجود برای توسعه انسانی جامعه و حل مسائلی از جمله عدالت آموزشی، از فعالیتهای مؤسسه دارالاکرام است که با همکاری نشر نی در حال برگزاری است.
در ادامه علی صاحبی، روانشناس و مدرس دورههای روانشناسی، سخنران اصلی این مراسم صحبتهای خود را با مقدمهای درباره آثار مهم و قابل توجه بیماری کرونا بر زندگی اجتماعی انسانها آغاز کرد و یکی از مهمترین و حساسترین ابعاد آن را مسئله آموزش و زندگی دانشآموزان دانست و به بررسی ابعاد مختلف این مسئله پرداخت.
وی گفت: این نوع مسائل را نمیتوان به پس از حل بحران کرونا موکول کرد، چون فرزندان و دانشآموزان در معرض آسیب هستند. در شرایط بحرانی باید به دانشآموزان کمک کنیم تا لااقل در چهار قلمرو وجودی خود یعنی تحصیل، تفریح، روابط و سلامت جسمی خود تعادل ایجاد کنند. بیماری کرونا امکان حضور دانشآموزان در مدرسه و بسیاری از محیطهای دیگر را عملاً مختل کرده است و ما در وضعیت متفاوت و تجربه نشده هستیم. بسیاری از شیوههای آموزشی در این شرایط کارایی خود را از دست دادهاند و باید بلافاصله به دنبال شیوههای متناسب با وضعیت جدید باشیم وگرنه با بحران جدی در فرایند یادگیری و فعالیتهای آموزشی روبهرو میشویم. معلمان و والدین باید به این تغییر وضعیت توجه لازم و کافی را داشته باشند.
صاحبی ادامه داد: در وضعیت فعلی دانشآموزان با سبک جدیدی از تعاملات و رفتارها روبهرو هستند که هیچ پیشینهای در تاریخ بشریت نداشته است. یکی از مهمترین مسائل در این زمینه مسئله بازی و تفریحات است که از ضروریترین نیازهای کودکان و نوجوانان به شمار میآید. یادگیری بسیاری از مهارتهای مهم و عمیق انسانی از طریق بازیها انجام میشود. تنظیم هیجان، حل مسئله، خلق استراتژی، تفکر انتزاعی و ... همه از کارکردهای بازی و تفریح است. بازی نیز مثل بسیاری دیگر از ابعاد انسان در تعامل و رابطه با دیگران معنا پیدا میکند.
این روانشناس و مدرس دورههای روانشناسی ادامه داد: کرونا باعث تضعیف روابط شده است. دانشآموزان در این وضعیت در اغلب اوقات خود را منزوی و ایزوله احساس میکنند. تنهایی و انزوا باعث فرسودگی و بیماری است. گفته میشود انزوا از سیگار کشیدن برای سلامتی خطر بیشتری دارد. زندان انفرادی موجب شکستن و فروپاشی روانی فرد میشود و به همین دلیل مصداقی از شکنجه به حساب میآید. پس باید تغییر شرایط و بحران روابط دانشآموزان را در این ایام جدی بگیریم. باید به دنبال راه حلی برای ایجاد روابط عمیق و پیوندهای اجتماعی معنادار و صمیمی و تفاوت آنها با دورهمیهای سطحی و شکلی را درک کنیم.
وی تصریح کرد: کرونا موجب تغییرات رفتاری در ما شده که میتواند به طور مستقیم بر سلامت جسمی و روحی ما مؤثر باشد. جسم سالم مهم است چون باعث ایجاد تحمل بیشتر میشود. امیدواری، حوصله و دقت را افزایش میدهد و به قدرت و پشتکار و تداوم میدهد. برای ایجاد تعادل به جسم سالم نیاز داریم. مسئله آموزش دانشآموزان به هیچ وجه از سلامت آنها جدا نیست.
صاحبی به والدین توصیه کرد: به دانشآموزان کمک کنید تا یک روال روزانه برای خود بسازند و برنامههای روزانه خود را طبق زمانبندی پیش ببرند. خودتان نیز برنامههای روزانه از جمله زمان خوردن وعدههای غذایی، خواب و استراحت و ... را به شکل منظم رعایت کنید. واگذاری مسئولیتهای جدید و آموزشها و توجهات غیر درسی به دانشآموزان و شخصیت دادن به کودکان و نوجوانان در زمینههای مختلف نیز از دیگر اقداماتی است که باید والدین انجام دهند.
وی خطاب به دانشآموزان نیز گفت: توصیه من به دانشآموزان این است که خود را به طور جدی و صادقانه درباره چرایی کارهایی از قبیل درس خواندن و کسب مهارتها مورد پرسش قرار دهند. همچنین با تنظیم فعالیتهای آموزشی، تفریحی و ارتباطی از سلامت جسمی و روحی خود مراقبت کنند تا در برابر بحران کرونا منفعل نباشند و آسیب پذیری کمتری داشته باشند.
انتهای پیام