توصیه‌هایی به دانش‌آموزان و والدین برای حفظ سلامت روان در دوران کرونا
کد خبر: 3924828
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸

توصیه‌هایی به دانش‌آموزان و والدین برای حفظ سلامت روان در دوران کرونا

یک روانشناس، ضمن هشدار نسبت به خطرات انزوای ناشی از کرونا، به دانش‌آموزان توصیه کرد: به طور جدی و صادقانه درباره چرایی کارهایی از قبیل درس خواندن و کسب مهارت‌ها خود را مورد پرسش قرار دهید.

به گزارش ایکنا به نقل از  روابط عمومی مؤسسه دارالاکرام، سومین نشست «خیر و خرد» با موضوع «تحصیل دانش‌آموزان در ایام کرونا؛ چالش و فرصت‌ها» با سخنرانی علی صاحبی به صورت وبینار برگزار شد.

در این مراسم که به دلیل شرایط شیوع کرونا به صورت مجازی و پخش زنده در شبکه‌های اجتماعی اجرا شد، تقوی، مدیر شعبه مشهد مؤسسه دارالاکرام، ضمن توضیحاتی درباره فعالیت‌ها و اهداف این مؤسسه از جمله سامانه آنلاین «به مهربانی» و «طرح آموزش از راه دور آبا»،  از خرد، کرامت و مهربانی به عنوان اصول سه گانه این مجموعه نام برد و یادآور شد: سلسله جلسات خیر و خرد به منظور بررسی مفهوم و مسیر خیر مؤثر و بهترین و بهینه‌ترین راهکارهای موجود برای توسعه انسانی جامعه و حل مسائلی از جمله عدالت آموزشی، از فعالیت­‌های مؤسسه دارالاکرام است که با همکاری نشر نی در حال برگزاری است.

در ادامه علی صاحبی، روانشناس و مدرس دوره‌های روانشناسی، سخنران اصلی این مراسم صحبت‌های خود را با مقدمه­‌ای درباره آثار مهم و قابل توجه بیماری کرونا بر زندگی اجتماعی انسان­‌ها آغاز کرد و یکی از مهمترین و حساس­‌ترین ابعاد آن را مسئله آموزش و زندگی دانش‌آموزان دانست و به بررسی ابعاد مختلف این مسئله پرداخت.

مسئله آموزش تعطیل شدنی نیست

وی گفت: این نوع مسائل را نمی­‌توان به پس از حل بحران کرونا موکول کرد، چون فرزندان و دانش‌آموزان در معرض آسیب هستند. در شرایط بحرانی باید به دانش‌آموزان کمک کنیم تا لااقل در چهار قلمرو وجودی خود یعنی تحصیل، تفریح، روابط و سلامت جسمی خود تعادل ایجاد کنند. بیماری کرونا امکان حضور دانش‌آموزان در مدرسه و بسیاری از محیط‌های دیگر را عملاً مختل کرده است و ما در وضعیت متفاوت و تجربه نشده هستیم. بسیاری از شیوه‌های آموزشی در این شرایط کارایی خود را از دست داده­‌اند و باید بلافاصله به دنبال شیوه‌های متناسب با وضعیت جدید باشیم وگرنه با بحران جدی در فرایند یادگیری و فعالیت­‌های آموزشی روبه‌رو می­‌شویم. معلمان و والدین باید به این تغییر وضعیت توجه لازم و کافی را داشته باشند.

صاحبی ادامه داد: در وضعیت فعلی دانش‌آموزان با سبک جدیدی از تعاملات و رفتارها روبه‌رو هستند که هیچ پیشینه‌ای  در تاریخ بشریت نداشته است. یکی از مهمترین مسائل در این زمینه مسئله بازی و تفریحات است که از ضروری‌ترین نیازهای کودکان و نوجوانان به شمار می‌آید. یادگیری بسیاری از مهارت­‌های مهم و عمیق انسانی از طریق بازی‌ها انجام می‌شود. تنظیم هیجان، حل مسئله، خلق استراتژی، تفکر انتزاعی و ... همه از کارکردهای بازی و تفریح است. بازی نیز مثل بسیاری دیگر از ابعاد انسان در تعامل و رابطه با دیگران معنا پیدا می‌کند.

انزوا از سیگار کشیدن خطرناک‌تر است

این روانشناس و مدرس دوره‌های روانشناسی ادامه داد: کرونا باعث تضعیف روابط شده است. دانش‌آموزان در این وضعیت در اغلب اوقات خود را منزوی و ایزوله احساس می‌کنند. تنهایی و انزوا باعث فرسودگی و بیماری است. گفته می‌شود انزوا از سیگار کشیدن برای سلامتی خطر بیشتری دارد. زندان انفرادی موجب شکستن و فروپاشی روانی فرد می‌شود و به همین دلیل مصداقی از شکنجه به حساب می‌آید. پس باید تغییر شرایط و بحران روابط دانش‌آموزان را در این ایام جدی بگیریم. باید به دنبال راه حلی برای ایجاد روابط عمیق و پیوندهای اجتماعی معنادار و صمیمی و تفاوت آنها با دورهمی‌های سطحی و شکلی را درک کنیم.

آموزش و یادگیری در گروی سلامت جسمی است

وی تصریح کرد: کرونا موجب تغییرات رفتاری در ما شده که می‌تواند به طور مستقیم بر سلامت جسمی و روحی ما مؤثر باشد. جسم سالم مهم است چون باعث ایجاد تحمل بیشتر می‌شود. امیدواری، حوصله و دقت را افزایش می‌دهد و به قدرت و پشتکار و تداوم می‌دهد. برای ایجاد تعادل به جسم سالم نیاز داریم. مسئله آموزش دانش‌آموزان به هیچ وجه از سلامت آنها جدا نیست.

صاحبی به والدین توصیه کرد: به دانش‌آموزان کمک کنید تا یک روال روزانه برای خود بسازند و برنامه­‌های روزانه خود را طبق زمان‌بندی پیش ببرند. خودتان نیز برنامه‌های روزانه از جمله زمان خوردن وعده­‌های غذایی، خواب و استراحت و ... را به شکل منظم رعایت کنید. واگذاری مسئولیت‌های جدید و آموزش‌ها و توجهات غیر درسی به دانش‌آموزان و شخصیت دادن به کودکان و نوجوانان در زمینه­‌های مختلف نیز از دیگر اقداماتی است که باید والدین انجام دهند.

وی خطاب به دانش‌آموزان نیز گفت: توصیه من به دانش‌آموزان این  است که خود را به طور جدی و صادقانه درباره چرایی کارهایی از قبیل درس خواندن و کسب مهارت‌ها مورد پرسش قرار دهند. همچنین با تنظیم فعالیت­‌های آموزشی، تفریحی و ارتباطی از سلامت جسمی و روحی خود مراقبت کنند تا در برابر بحران کرونا منفعل نباشند و آسیب پذیری کمتری داشته باشند.

انتهای پیام
captcha