آیین اختتامیه جشنواره فیلم مقاومت برگزار شد
کد خبر: 3925808
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۲

آیین اختتامیه جشنواره فیلم مقاومت برگزار شد

آیین اختتامیه مرحله نخست شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در جوار مزار شهدای گمنام باغ‌موزه دفاع مقدس، امشب ششم مهرماه برگزار شد.

به گزارش ایکنا، آیین اختتامیه مرحله نخست شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت امشب ششم مهرماه در جوار مزار شهدای گمنام باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، مهدی عظیمی میرآبادی، دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت گفت: بیان هنرمندانه، شرط اصلی تأثیر بر مخاطب است؛ تأثیر هنر به خواست مخاطب وابستگی ندارد؛ چراکه هنر خواه ناخواه در مخاطب اثر می‌گذارد. در تاریخ ایمان و معرفت جهان، بنیانگذار بنای حفظ حوادث با ادبیات و هنر، حضرت زینب کبری(س) است که اگر نبود، حادثه عاشورا در تاریخ نمی‌ماند. زینب کبری(س) و حضرت سجاد(ع) در خطبه رسا، بلیغ، هنرمندانه و شگفت‌آور مسجد شام، آغازگر ماندگاری جریان عاشورا بودند. جریانی که اکنون در مقاومت از برجسته‌ترین و مهمترین مفاهیم انسانی و الهی تبلور یافته است و دفاع مقدس نمودِ پرتلألویی از اراده مقاومت ملت قهرمان ایران در برابر ستمگران شیطانی عالم از غرب تا شرق بود؛ ظرفیت و موقعیتی که این ملت توانست اعماق جوهره خود را در ابعاد مختلف آن نشان بدهد.

وی ادامه داد: کیست که روحیه حماسى و پُرشور جوانان ملت، در مقابل دشمنی که غیرت و عزت او را هدف گرفته، ببیند و از زیبایی خارق‌العاده آن چشم بپوشد و بتواند عنوان هنرمند را یدک بکشد؟! و اگر هست؛ باید دید عیب کار کجاست؟ در نگاه هنرمند؟ در شکل و محتوای آثار هنرمند؟ در پشتیبانی از هنرمند؟ در عرضه آثار هنری؟ در چگونگی اِعمال سیاست‌ها و مدیریت‌ها؟ در دشمنی دشمنان در فضای فرهنگ و هنر کشور؟ بالاخره جایی مشکلی وجود دارد؛ و الّا چگونه یک هنرمند می‌تواند این زیبایی خارق‌العاده را فراموش کند، نبیند یا نفهمد؟ ملت بزرگ و بی‌نظیر ایران، اگر وجود ظرفیت قهرمانی خود را در میدان مقاومت، آن هم در وسعتی بیکران، همانگونه که در ایام دفاع مقدس بود، احساس کند، در حرکت عظیم پیشِ رو، تا فتح سنگرهای کلیدی جهان، همان که بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی از آن خبر داده، هیچ مانعی را به رسمیت نمی‌شناسد و از هر جهت پیروز میدان خواهد بود.

عظیمی افزود: آزادگان عالم، جوانمردان مظلوم‌نواز و دشمن‌ستیز، هنرمندان متعهد، سینماگران مقاومت، و فیلمسازان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در سرتاسر جهان، از هر دین و آیین، از هر نژاد و رنگ، از هر قومیت و سرزمین، باید تلاش کنند تا این خودآگاهی در تمامی آحاد ملت‌های جهان به‌وجود بیاید. فداکاران هنرمندی که تاکنون حقاً و انصافاً آثار باارزشی در عرصه فیلم و سینما بر جای گذاشته‌اند و همچنان علی‌رغم مشکلات فراوان مدیریتی، مالی، اقتصادی، پشتیبانی، و سیاسی به کار خویش ادامه می‌دهند؛ و بی‌تردید اگر متولیان امر، تنها به وظیفه خود عمل کنند، ان‌شاءاللَّه آثار سینمایی را خواهیم داشت که بر تارک هنر جهان نورافشانی کند.

دبیر جشنواره فیلم مقاومت تأکید کرد: آنچه به لطف سایه روح بلند سردار دل‌های عاشق، شهید حاج قاسم سلیمانی از شواهد امر بر می‌آید، استقبال بی‌نظیر و خیره‌کننده فیلمسازان ایرانی و غیرایرانی بیش از 130 کشور جهان از فراخوان شانزدهمین جشنواره با ثبت نام و ارسال بیش از 9 هزار اثر در قالب‌های گوناگون فیلم سینمایی، تله فیلم، فیلم کوتاه، مستند، پویانمایی، نماهنگ، ویدئوگرافی، نقد، تحلیل، پژوهش و فیلمنامه است. بیش از سه هزار و هفتصد اثر خارجی به ویژه از کشورهای امریکا، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، هند، کشورهای منطقه، و فلسطین. وصول بیش از دو هزار و هفتصد اثر از فیلمسازان بسیجی استان‌های کشور، بخشی از این آثار است.

وی با بیان اینکه از ویژگی‌های این دوره از جشنواره، برگزاری آن علی‌رغم محدودیت‌های کرونایی و مضایق شدید مالی در چهار مقطع و هشت بخش مسابقه است، اظهار کرد: از دیگر ویژگی‌های این دوره از جشنواره، همراهی و همکاری بسیاری از نهادهای انقلابی و بخش‌های دولتی است که از جمله به سازمان سینمایی کشور، وزارت بهداشت، درمان، آموزش پزشکی، سازمان صدا و سیما، بسیج اقشار کشور به ویژه سازمان بسیج هنرمندان، سازمان بسیج دانشجویی، سازمان بسیج رسانه، مرکز بسیج صدا و سیما و سپاه استان‌ها اشاره می‌شود. جا دارد از تک‌تک همکاران عزیزم در ستاد اجرایی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس تشکر کنم که چندین ماه است بی‌وقفه در تلاش هستند تا این جشنواره را به بهترین و مؤثرترین شکل به اجرا درآورند و هنوز هم در میانه راه هستند و تا چند ماه دیگر باید این همت را همچنان مصروف کنند و نیز باید از پشتیبانی همکاران گرانقدرم در بنیاد فرهنگی روایت فتح قدردانی کنم که اگر نبود، سختی‌های راه، بیش از پیش غیرقابل تحمل می‌شد.

اهدای «نشان رسول»

در ادامه این مراسم، نوبت به اهدای «نشان رسول» رسید که با پخش کلیپی از آثار رسول ملاقلی‌پور آغاز شد. سعید نمکی، وزیر بهداشت، فارسیجانی، دبیر این بخش، محمدیاشار نادری، مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت فتح، سردار افشار، گلنوش انتظامی و سروش انتظامی برای اهدای این نشان به روی سن آمدند و نشان این بخش را به مجید انتظامی، آهنگساز آثاری چون «از کرخه تا راین»، «بوی پیراهن یوسف»، «سفرسنگ» و ... اهدا کردند.
انتظامی در سخنانی کوتاه ابراز کرد: سعی می‌کنم آنچه را که احساس می‌کنم، در موسیقی‌ خود بروز دهم. ساخت موسیقی کار آسانی نیست. هر مسئولی دیدگاهی دارد. ممکن است مسئولی از کار من خوشش بیاید یا نیاید. برخورد با هنرمندان این روز‌ها خیلی درست نیست و من هشت سال است که به دلیل برخوردی که با من شده، موسیقی را رها کرده‌ام.
آیین اختتامیه جشنواره فیلم مقاومت برگزار شد
بخش بعدی مراسم به بزرگداشت‌های شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت اختصاص داشت. این بخش با پخش فیلم بزرگداشت جمال شورجه شروع شد. پس از پخش فیلم، مهدی عظیمی، جواد شمقدری، محمدیاشار نادری و حسین زندباف روی سن رفتند تا از جمال شورجه تجلیل کنند. شورجه که به دلیل کسالت با ویلچر در این مراسم حضور داشت، به ادای احترام حضار، سلام نظامی داد.
سیداحمد میرعلایی، یکی از دوستان قدیمی جمال شورجه هم به دعوت مجری برای تقدیر از همکار و دوست قدیمی‌اش روی سن رفت.
در ادامه، حسین زندباف، تدوینگر تصریح کرد: برای شناختن افراد یا باید با آن‌ها همسفر باشید یا همسفره. من با وی در سریال یوسف پیامبر همکار بودم. هیچ کلام نادرستی از او نشنیدم. وی کارگردانی معتقد و انسانی بااخلاق است. امیدوارم هر چه زودتر شر ویروس کرونا از سر همه ما کم شود.

جوایز بخش مدافعان سلامت

در ادامه و پس از شعرخوانی صابر خراسانی، شاعر آئینی، نوبت به اهدای جوایز بخش مدافعان سلامت رسید. عظیمی میرآبادی و کیانوش جهانپور، مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به همراه اعضای هیئت داوران این بخش، اهدای جوایز این بخش را برعهده داستند.
تندیس و دیپلم افتخار بهترین موشن‌گرافیک بخش مدافعان سلامت، به پویا رئیسی برای کارگردانی «مجموعه موشن‌گرافیک کرونا» اهدا شد. تندیس جشنواره و دیپلم افتخار بهترین نماهنگ مدافعان سلامت به مهاجر توحیدپرست، تهیه‌کننده نماهنگ «یه روزی دوباره» رسید. تندیس جشنواره و دیپلم افتخار بهترین پویانمایی برای تهیه‌کنندگی و کارگردانی پویانمایی «منجی» به آرجون موخرجی از کشور هند، تعلق گرفت.
در مستند کوتاه بخش مدافعان سلامت، سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، جعفری، مهدی عظیمی میرآبادی و هیئت داوران متشکل از ابوالفضل جلیلی، مسعود معینی‌پور، پیام فضلی‌نژاد، عبدالستار کاکایی و هادی نائیجی به روی سن آمدند و تندیس و دیپلم افتخار بهترین مستند کوتاه بخش مدافعان سلامت را به فیلم مستند کوتاه «در خلوت شب» به امیرحسین میرصابری اهدا کردند.
میرصابری اعلام کرد: خوشحالم توانستیم گوشه‌ای از خدمات سربازان وزارت بهداشت را که واقعاً در این شرایط زحمت می‌کشیدند، به تصویر بکشیم.
در بخش بعدی اختتامیه، پوران درخشنده، انسیه شاه‌حسینی، منیره قیدی، گیتی خامنه، فریبا کوثری به عنوان داوران بخش فیلم کوتاه داستانی به روی سن آمدند و همراه با سعید نمکی، جعفری و مهدی عظیمی میرآبادی، تندیس جشنواره و دیپلم افتخار بهترین فیلم کوتاه داستانی را به محسن مشرقی، تهیه‌کننده فیلم کوتاه «ملاقات آخر» اهدا کردند. همچنین از خانواده‌های شهید غلامحسین نادری، شهید حبیب‌‌الله پیروی و شهید منوچهر آقایی شهرستانی از شهدای مدافع سلامت، در حضور وزیر بهداشت، مدیرعامل موزه انقلاب و دبیر جشنواره تجلیل شد.

وزیر بهداشت: در سرزمینی با این صفا و صمیمیت، هرگز احساس تنهایی نکردم

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان سخنران بعدی مراسم با بیان اینکه می‌دانم برگزاری جشنواره بین‌المللی، کار سختی است، گفت: به عنوان سربازی کوچک، خاک پای ملت ایران هستم که به یُمن بلندی مقام شامخ عزیزانی برپاست که خدمتگزاری کردند، شهید و زمین‌گیر شدند یا مانده‌اند و در خدمت مردم سرزمینم هستند. درود می‌فرستم به روح همه مدافعان حرم و سلامت کشورم و از همه کسانی که در به تصویر کشیدن این حرکت بزرگ ملی تلاش کردند، تشکر می‌کنم. به عنوان یک سرباز کوچک، زانو می‌زنم و دست همه این عزیزان را می‌بوسم که در کنار همکارانم در نظام سلامت بودند. اگر تاریخ هنر این سرزمین به خصوص تاریخ سینمای کشور به عنوان یکی از جامع‌ترین و کاملترین هنر‌های جهان را مرور کنیم، مجموعه‌ای از تمام زیبایی‌ها و هنر‌های در هم آمیخته است؛ از سال ۱۲۷۹ که به دستور مظفرالدین شاه اولین سیستم نمایش فیلم به سرمزین پا گذاشت و بعد از آن در سال ۱۳۱۱ که اولین فیلم ناطق به کارگردانی عبدالحسین سپنتا به صحنه سینما آوردند. در این میان، تاریخ سینمای مقاومت، تاریخ جدیدی را در سینمای این سرزمین رقم زد. به تصویر کشیدن عظمت‌های آن روزگار که از اوراق زرین این سرزمین بود، به دست هنرمندان سینمای مقاومت از ارزنده‌ترین کار‌های این سرزمین است.
آیین اختتامیه جشنواره فیلم مقاومت برگزار شد
وزیر بهداشت و درمان متذکر شد: امروز مقاومت نه به معنای تاب‌آوری در مقابل ظلم، بلکه به معنای شکل گرفتن یک فرهنگ است که در آن ابعاد مختلف سرزمین در مقابل قلدری‌ها ایستادند. در تاریخ دفاع مقدس و بعد از آن قالبی از هنر شکل گرفت که جاودانه‌های زیبایی را خلق کرد و امروز همکارانم به عنوان خدمتگزاران کوچک، اما صدیق مردم این سرزمین، حماسه تازه‌ای خلق کردند و یادآور روز‌های سخت دفاع مقدس شدند. من هرگز در این سرزمین با این صفا و صمیمیت احساس تنهایی نکردم. از روز نخست به عنوان یک سرباز کوچک، همواره همه را در کنار خود حس کردم. از نیرو‌های مسلح که از روز‌های اول اعلام آمادگی کردند، عزیزانم در سازمان بسیج که در بسیج مبارزه با کرونا در کنارم بودند و اصحاب رسانه، هنر و صداوسیما که این روز‌ها در این عرصه پرخطر دست ما را گرفتند، ادای احترام می‌کنم. امروز روزی است که شهید آوینی دیگری باید در کنار ما بیاید؛ ما امروز هزاران آوینی دیگر را در کنار خود می‌بینیم که می‌توانند این جانبازی‌ها را به تصویر بکشند. این همه حماسه بزرگ را در عرصه بین‌المللی در اوج ظلم، خلق می‌کنند و این زاییده عشق به مردم و سرزمین و آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران است.
در ادامه، جایزه ویژه و نشان شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، به وزیر بهداشت اهدا شد. او نیز پس از دریافت این نشان، یادآور شد: این تندیس را به رسم یادگار در دفتر وزیر می‌گذارم تا نسل‌های بعدی بداند که مردم سرزمین خدمتگزاران خود را فراموش نمی‌کنند و قدردان زحمات آن‌ها هستند.

بزرگداشت محسن علی‌اکبری

در بخش بعدی این مراسم، نوبت به بزرگداشت محسن علی‌اکبری، تهیه‌کننده سینما رسید. محمد خزاعی، دبیر اسبق جشنواره فیلم مقاومت، سیدمحمد حسینی، وزیر اسبق ارشاد، محمدرضا تقی‌پور مقدم، مدیر موزه صلح و یاشار نادری، مدیر موسسه فرهنگی بنیاد روایت فتح از وی تجلیل کردند. تقی‌پور مقدم طی سخنانی کوتاه گفت: هفته دفاع مقدس را تبریک می‌گویم و خوشحالم که به مناسبت شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت اینجا هستم. من یک ایرانی و هموطن شما بودم که در ۱۵ سالگی، انتخاب زیبایی در زندگی خود کردم و به جبهه رفتم و در عملیات آزادی خرمشهر این افتخار نصیب من شد که ۳۸ سال روی ویلچر بنشینم. خوشحالم که تا آخر عمر بنشینیم تا شما ایرانیان روی پا بایستید. همانطور که من قرار است تا آخر عمر روی ویلچر بنشینم، نشان دادن این درد و غرور و افتخار وظیفه شما هنرمندان است. از تمام مردم ایران و هنرمندان کشورم ممنونم که بعد از گذشت چهل سال، دفاع مقدس را در آثارشان به تصویر کشیدند.

برگزیدگان بخش «جشنواره‌ جشنواره‌ها»

در ادامه مراسم، نوبت به برگزیدگان بخش «جشنواره جشنواره‌ها» رسید. در این بخش، تندیس جشنواره و دیپلم افتخار بهترین نماهنگ به فرید فرخنده‌کیش، تهیه‌کننده نماهنگ «حلول» اهدا شد. او جایزه خود را به موسسه خیریه رعد الغدیر که به حمایت از معلولین می‌پردازد، تقدیم کرد.
تندیس جشنواره و دیپلم افتخار بهترین پویانمایی بخش جشنواره جشنواره‌ها نیز به امیر مهران، تهیه‌کننده فیلم پویانمایی «شهر خاموش» اهدا شد و دیپلم افتخار جشنواره نیز در این بخش به «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» تعلق گرفت.
تندیس جشنواره و دیپلم افتخار بهترین فیلم کوتاه داستانی بخش جشنواره‌ جشنواره‌ها به عمار خطی، تهیه‌کننده فیلم کوتاه «تمام مریم‌ها» رسید.
تندیس جشنواره و دیپلم افتخار بهترین فیلم مستند کوتاه به عباس ایمانیان، تهیه‌کننده فیلم مستند کوتاه «نامه‌ای از دمشق» اهدا و دیپلم افتخار جشنواره هم به «صداوسیمای مرکز استان سمنان» اعطا شد.
تندیس جشنواره و دیپلم افتخار بهترین فیلم مستند بلند به مرتضی شعبانی، تهیه‌کننده فیلم «زنانی با گوشواره‌های باروتی» تعلق گرفت و دیپلم افتخار جشنواره نیز به «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» رسید.
تندیس جشنواره و دیپلم افتخار بهترین فیلم سینمایی بخش جشنواره‌ جشنواره‌ها به منوچهر محمدی، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «بازمانده» اهدا شد.
در ادامه این مراسم، پیام تبریک استاد لوریس چکناواریان، موسیقیدان پر آوازه کشور به استاد مجید انتظامی به صورت ویدیویی پخش شد.
آیین اختتامیه جشنواره فیلم مقاومت برگزار شد
تجلیل از جمشید هاشم‌پور، پایان‌بخش مراسم اختتامیه جشنواره شانزدهم بود. سردار حق‌طلب، رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج، نادری، مدیر بنیاد فرهنگی روایت فتح، عظیمی میرآبادی، دبیر جشنواره، جعفری، مدیرعامل موزه انقلاب و دفاع مقدس، مهدی مسعود شاهی، سینماگر و جعفر گودرزی، منتقد سینما از این بازیگر سینما تجلیل کردند.
انتهای پیام
captcha