به گزارش ایکنا، مقالات این شماره به شرح زیر است:
کسری بودجه و فروپاشی تمدن غرب: تحلیلی نو از نظریه عدالت رالز، نوشته محمد مبینی سوچلمایی، علیرضا پورفرج و محمدتقی گیلک حکیمآبادی
کنکاشی در چگونگی ارزش پول از منظر یک اقتصاد بدون بهره پولی بررسی تطبیقی با اقتصاد کلاسیک، به قلم بشری بشارتی، محمدمهدی مجاهدی مؤخر، حسن سبحانی، فرشاد مؤمنی و عباس شاکری
بررسی تطبیقی هدف مصرفکننده در اقتصاد اسلامی و اقتصاد متعارف، اثر محمدجواد توكلی، محمدجمال خلیلیان اشكذری و مصطفی ابوطالبدخت شوركی
تحلیل تطبیقی مبانی معرفتشناختی مالی کلاسیک و مالی رفتاری، نوشته سیدمهدی امامی جمعه، عبدالحمید معرفیمحمدی، محمد واعظ برزانی و حمید حسنپور
برآورد تابع سرمایهگذاری بخش خصوصی در ایران با رویکرد اقتصاد اسلامی، به قلم صلاح ابراهیمی، منصور زراءنژاد و سعیده کامرانپور
چارچوب نظری تقاضا برای پول با رویکردی اسلامی مدلی براساس رهیافت نسلهای تداخلی، نوشته معصومه آقاجانی، امیر خادم علیزاده، محمدمهدی مجاهدی مؤخر و محمود عیسوی
تبیین انحرافهای سپردههای قرضالحسنه در نظام بانکی محمدهادی رستمی به قلم محمدزمان رستمی،
شناسایی و ارزیابی چالشهای فقهی ـ اقتصادی سپرده امتیازی در چارچوب نظام بانکداری بدون ربای جمهوری اسلامی ایران، نوشته سیدمهدی هاشمیفر، رضا کریمیوردنجانی، محمدحسین قوام و حسین حسنزاده
تحلیل فقهی ـ اقتصادی قیمت و قیمتگذاری (تسعیر) با تکیه بر دیدگاه علامه حلی محمدرضا حیدری خوراسگانی، عبداله بهمنپوری و سیدعقیل حسینی
مدل و روش بررسی تأثیر توسعه اجتماعی بر رشد و تحقق اقتصاد مقاومتی، اثر شهلا گنجی، سیده مرضیه شعاع هاشمیخمامی و مجید كافی
ابعاد و مؤلفههای کلیدی گزارشگری پایداری شرکتی با رویکرد اسلامی، نوشته حسین میثمی، محمدرضا مهربانپور، محمد كاشانیپور، رضا غلامی جمكرانی و مجتبی فرخی
کیفیت نقشآفرینی مردم در تأمین اجتماعی بررسی تطبیقی دو مکتب اقتصاد اسلامی و اقتصاد سرمایهداری، نوشته حمیدرضا بهرمن، جواد کجوری و مجتبی حسینی
در چکیده مقاله «بررسی تطبیقی هدف مصرفکننده در اقتصاد اسلامی و اقتصاد متعارف» آمده است: در اقتصاد متعارف به طور معمول، بیشینهسازی مطلوبیت به عنوان هدف مصرفکننده معرفی میگردد؛ مطلوبیتی که به هر معنایی استعمال گردد، مبتنی بر لذت دنیوی، بهویژه مادی است. در اقتصاد اسلامی نیز با توسعه در مفهوم و محدوده لذت، بیشینهسازی مطلوبیت گسترده، شامل مجموع لذتهای مادی و معنوی در دنیا وآخرت، به عنوان هدف مصرفکننده تلقی شده است. در این مقاله، با استفاده از روش تحلیلی به بررسی هدف مصرفکننده در اقتصاد اسلامی و اقتضائات آن میپردازیم. بنا به فرضیه مقاله، هدف مصرفكننده در اقتصاد اسلامی، بیشینهكردن مطلوبیت اخروی، همراه با حد معقول مطلوبیت دنیوی است.
بر اساس یافتههای پژوهش، پذیرش بیشینهسازی مطلوبیت گسترده، بهعنوان هدف مصرفكننده در اقتصاد اسلامی، مستلزم تعدیل بهرهمندی از لذتهای مادی و گذر از عقلانیت ابزاری است. بیشینهكردن تابع مطلوبیت دنیوی، به تنهایی و با نادیدهگرفتن تابع مطلوبیت اخروی، نهتنها موجب بیشینهسازی مطلوبیت گسترده نمیشود، بلکه باعث کمینهسازی آن نیز میشود، زیرا شرط تحصیل لذایذ عمیق، گسترده و جاودانه جهان آخرت و نیز لذتهای معنوی دنیوی، تعدیل به معنای چشمپوشی از برخی موارد لذایذ آنی و زودگذر مادیِ دنیوی میباشد. افزون بر آنكه عقلانیت ابزاری نمیتواند زمینهساز بیشینهسازی مطلوبیت گسترده شود. ازاینرو، بیشینهسازی مطلوبیت گسترده مستلزم تعدیل لذتهای مادی میباشد.
برای مشاهده مقالات این شماره اینجا کلیک کنید.
یادآور میشود شماره نشریه علمی ـ پژوهشی معرفت اقتصاد اسلامی به صاحب امتیازی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدیر مسئولی محمدجواد توکلی و سردبیری حجتالاسلام والمسلمین سید محمدکاظم رجایی منتشر میشود.
انتهای پیام