آموزش در شرایط کرونا رها نشده است / نیازهای مدرسه
کد خبر: 3926184
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷
امانی:

آموزش در شرایط کرونا رها نشده است / نیازهای مدرسه

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: نیازهای مدرسه از جنس ارتباطات انسان‌ها با یکدیگر و تأثیرگذاری و تأثیرپذیری است و همگان بر این امر صحه می‌گذارند که باید به قوت، جدیت، زیبایی و خوشایند بودن مدرسه توجه جدی شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری محمود امانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، امروز سه‌شنبه، هشتم مهرماه، در ساختمان شماره دو وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در این نشست اظهار کرد: نیازهای مدرسه از جنس ارتباطات انسان‌ها با یکدیگر و تأثیرگذاری و تأثیرپذیری است و همین امر دغدغه است و همگان بر این امر صحه می‌گذارند که باید به قوت، جدیت، زیبایی و خوشایند بودن مدرسه توجه جدی شود. جامعه ما به فرهنگ‌سازی نیازمند است. اولویت اول هر ملتی مدرسه است و اگر مدرسه‌ها ساخته شوند، مابقی کشور ساخته خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه در آموزش حضوری دنبال رشد و تعلیم و تربیت چندساحتی هستیم، گفت: اطلاعاتی که از کف مدرسه‌ها دریافت می‌کنیم برای رفتن به پله‌های بعدی بسیار مهم است. یکایک ما موظف به کسب اطلاع از وضعیت مدارس هستیم. تمام اعضای شورای عالی در این مدت و ایام بازگشایی مدارس به فضای مدارس رفته و بررسی‌هایی کرده‌اند. بنده در دو استان دیگر به جز تهران حاضر شدم و از همه مقاطع برخی مدارس بازدید کردم. باید اطمینان پیدا کنیم که جریان آموزش متوقف نمی‌شود.

امانی تصریح کرد: معلمان تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند که چرخه آموزش قطع و یا منقطع نشود. تصور علمی ما از بازگشایی مدارس این است که آموزش در شرایط کرونا رها نشده. جامعه فرهنگی کشور با مسئولیت‌پذیری تمام محدودیت‌ها را درک می‌کند و برای آنها راه‌حل پیدا ‌می‌کند. آموزش و پرورش متولی حیاتی‌ترین امر جامعه است و برای اینکه این امر متوقف نشود، باید کارها به خوبی انجام ‌شود.

سنجش و ارزشیابی نباید به دانش‌آموز لطمه بزند

مدیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با ذکر اینکه چندین مسئله در امر آموزش در سراسر جهان حائز اهمیت بوده و یکی از آنها سنجش معتبر است، ادامه داد: در باب سطوح مختلف سنجش شامل مدرسه، دانش‌آموز و ... مصوبات متنوع و متفاوتی وجود دارد، اما نکته مهم آن است که سنجش و ارزشیابی نباید به دانش‌آموز لطمه بزند. در ارزشیابی نظام آموزشی، اصول به درستی در راستای اینکه اطلاعات کافی برای قضاوت در اختیار بگذارد، شکل گرفته و این امری مقطعی نیست، بلکه تلاشی مستمر است و انتظارات زیادی نیز از مسئله سنجش وجود دارد. سنجش امر پیچیده‌ای است و این پیچیدگی ما را از دستیابی به پاسخ‌های ساده بازمی‌دارد. لذا باید گام به گام پیش برویم. ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدایی از آن نوع سنجشی بود که به دانش‌آموز لطمه نزد، اما اگر در موقعیت گزینش و تخصیص قرار بگیریم که این خواستی بیرونی است، ما را به روش‌هایی در ارزشیابی و سنجش سوق می‌دهد که آسیب‌زاست.

امانی با بیان اینکه اجرای سند تحول بنیادین مانند هر کار دیگری ابعاد مختلفی دارد، اظهار کرد: در زمینه برنامه درسی در سطح مدرسه، محتوا، روش ارزشیابی و بسیاری زمینه‌های دیگر اختیاراتی به مدیران مدارس داده شده است که جلوه‌هایی از اجرای سند است، اما قرار است که سند ما را به نقطه‌ای بالاتر برساند. به دلایلی به آن نقطه نرسیده‌ایم؛ یکی از دلایل این است که در نقطه‌ای معمولی نبودیم که بخواهیم به مراحل بالاتر به راحتی دست پیدا کنیم؛ دچار مشکلات انباشته‌ بوده‌ایم که حل و فصل آنها زمان‌بر است.

مدیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، در خصوص اجرای سند تحول بنیادین با تأکید بر اینکه نگاهمان به مسئله سند را باید بلندمدت کنیم، گفت: نباید اجرای شکلی سند جای اجرای مفهومی، عمیق و مؤثر سند را بگیرد و به جایی برسیم که خود و دیگران را فریب دهیم. آنچه امروز اهمیت دارد این است که فهم عمیق و خوب از اجرای سند پیدا کنیم و نقطه‌های مهم مبانی نظری را بشناسیم و در راستای آن کارها را بهبود دهیم. در چهار عرصه ارزشیابی، نظام جذب و به‌کارگیری معلمان، نظام تجهیز و ساختمان و فضای مدرسه و نظام برنامه درسی باید اقداماتی در راستای اجرای سند رقم بخورد.

وی افزود: اگر می‌خواهیم مدارس به گونه‌ای باشد که دانش‌آموز وقتی وارد آن می‌شود، روح و روان شادی داشته باشد، باید در این راستا تلاش کنیم و بدانیم آموزش و پرورش عمومی در این‌باره محل صحبت است و آموزش عمومی کلید ارتقای مدارس و بهبود اجرای سند است.

زمان‌بندی اجرای سند تحول

امانی درباره موضوع زمان‌بندی اجرای سند تحول بیان کرد: اساساً شورای عالی آموزش و پرورش مجری سند نیست، مجموعه آموزش و پرورش سازوکار دیگری که متفاوت با دستورات و سازوکار مجلس است دارد. کار این شورا سیاستگذاری، تقنین و نظارت است. زمان‌بندی از در سند از جنس لایه‌های فعالیتی و اقدامات است و هر ساله بخش‌های قابل ذکری از سند اجرایی می‌شوند. هر یک زیرنظام‌های سند نیز برنامه‌های درازمدت و کوتاه‌مدتی دارند که در این بخش‌ها، برنامه‌ها و زمان‌بندی‌ها متفاوت است. سند تحول تنها آغازی داشته اما پایانی ندارد و مقوله زمان‌بندی اجرای آن در چارچوب سازوکارهای ما مطرح نیست. مفهوم کیفی در زمان‌بندی اجرای سند حائز اهمیت است که مربوط به اجرای سطوح مختلف زیرنظام‌هاست.

وی همچنین درباره تعیین تکلیف وضعیت مهدهای کودک گفت: در رابطه با قانون تأسیس مهدهای کودک پیش‌تر تعیین تکلیف شده استو برای تأسیس این مهدها باید از سازمان بهزیستی مجوز گرفته شود، اما چارچوب برنامه‌های مهدهای کودک از سوی وزارت آموزش و پرورش تعیین می‌شود. این موضوع اگر چه حیطه ورود شورای عالی آموزش و پرورش نیست، اما در زمینه اجرای صحیح قانون و به دنبال طرح مسئله از سوی رهبری در بیانات روز ۱۱ شهریورماه امسال، این امر مورد توجه مجدد دستگاه‌ها از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش قرار گرفت و با مجموعه اقدامات انجام شده تا کنون این موضوع ساماندهی قریب‌الوقوعی خواهد داشت. اگر در این زمینه در جایی نیازمند تقنین و سیاستگذاری باشیم، شورای عالی آموزش و پرورش ورود خواهد کرد. در بخش نظارت نیز وظایفی داریم که در این زمینه باید اقداماتی انجام پذیرد.

شناسایی و هدایت استعدادهای برتر در مناطق محروم

مدیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص شناسایی و هدایت استعدادهای برتر در مناطق محروم نیز افزود: این موضوع از وظایف نظام آموزشی است و اساساً طرح شهاب (هدایت و حمایت از استعدادهای برتر دانش‌آموزی) از این بابت مطرح شده است. اما این نیازمند وجود بستر آموزشی غنی است که دانش آموزان بتوانند استعدادهای خود را شکوفا کنند. نظام آموزش عمومی نظام پرورشی نخبگی است، نه الزاماً نظام پرروش نخبگان! در این سیر باید انتخابی در یک از زمینه‌های نخبگی بروز کند، به معنای دقیق‌تر همه دانش‌آموزان یک سیر را طی می‌کنند، اما استعداد هر یک از آنها در یک رشته و حیطه بروز و ظهور پیدا می‌کند و این موارد زیاد است. یکی از وظایف مدرسه این است که عرصه را به‌گونه‌ای فراهم کند که در کنار طی کردن سیر عمومی آموزش، ورود به عرصه نخبگی برای دانش آموزان مهیا شود.

انتهای پیام
captcha