سرویس «حدیث‌یاب در متون» راه اندازی شد
کد خبر: 3926268
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۸

سرویس «حدیث‌یاب در متون» راه اندازی شد

سرویس «حدیث‌یاب در متون» که می‌تواند احادیث را شناسایی و به منابع حدیثی متصل کند و دستیابی محقق به شروح و ترجمه روایات موجود در متن را تسهیل کند، در سایت متن‌کاوی راه‌اندازی شد.

به گزارش ایکنا، یکی از مشکلات رایج در مطالعه و تحقیق، عدم دسترسی به احادیثی است که در آثار مؤلفان ذکر می‌شود. گاه احادیث با غلط املایی یا افتادگی در متن مواجه هستند و گاه بدون ذکر منبع در متن آورده شده‌اند، گاهی نیز خواننده برای درک بهتر مطلب نیازمند مراجعه به شرح پیرامون یک روایت و یا مطالعه متن کامل آن است که متأسفانه رفع این مشکل بدون ابزار‌های فناورانه بسیار زمان‌بر و دارای ضریب خطاست.
 
بر همین اساس، بخش پردازش هوشمند مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، سرویس «حدیث‌یاب در متون» را در سایت متن‌کاوی نور راه‌اندازی کرده است. این سرویس می‌تواند احادیث را شناسایی و به منابع حدیثی متصل کند و دست‌یابی محقق به شروح و ترجمه روایات موجود در متن را تسهیل کند.
 
این قابلیت پیش از این در محصولاتی از قبیل پایگاه کتابخانه دیجیتال نور(نورلایب) و پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه(حوزه‌نت)، مورد بهره‌برداری قرار گرفته بود که این سرویس به پایگاه متن‌کاوی نیز افزوده شد.کاربران و حدیث‌پژوهان از این به بعد قادر خواهند بود شخصاً به حدیث‌یابی و لینک‌دهی احادیث موجود در متون دلخواه خود، اقدام کنند.

سرویس حدیث‌یاب در متون، متن ورودی کاربر را پردازش کرده و ضمن تشخیص روایات استفاده شده در متن، آن‌ها را به صورت لینک‌دار متمایز می‌کند و کاربر با کلیک بر روی احادیث شناسایی‌شده، می‌تواند به متن اصلی روایت در پایگاه جامع الاحادیث ارجاع شود و از مزایای پژوهشی پایگاه استفاده کند.

انتهای پیام
captcha