فرهنگ بومی اردکان دستخوش تغییرات مهاجرتی شده است
کد خبر: 3926694
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۱

فرهنگ بومی اردکان دستخوش تغییرات مهاجرتی شده است

فرماندار اردکان گفت: فرهنگ بومی و غنی شهرستان اردکان دستخوش تغییرات مهاجرتی به دلیل صنعتی بودن این شهر شده و باید برای حفظ این فرهنگ بومی و عالم‌پرور برنامه‌های اجرایی پیش‌بینی شود که در اولویت قرار دارد.

فرهنگ بومی اردکان دستخوش تغییرات مهاجرتی شده استبه گزارش ایکنا از یزد، بهروز شهابی‌زاد، فرماندار شهرستان اردکان 10 مهرماه در جمع اصحاب رسانه مرکز استان یزد اظهار کرد: همراه با مهاجرت و حضور تعداد زیادی از افراد برای اشتغال در شهرستان اردکان برخی از مواردی که به دلیل این مهاجرت دامنگیر این شهرستان شده مورد اعتراض مردم قرار گرفته و یکی از آنها اختلاط فرهنگ بومی با مهاجران و جلوگیری از لطمه به این فرهنگ است و لذا در این زمینه برنامه‌هایی در دست اقدام است.

وی ضمن گلایه از برخی صنایع که در زمینه انجام رسالت اجتماعی خود کوتاهی می‌کنند ادامه داد: برگزاری همایش‌ها، دعوت سخنران و برگزاری جشنواره‌ها در همان منطقه‌ای که از امکانات آن استفاده می‌کنند، کمترین خواسته مردمی است که فکر می‌کنند، معادن آنها برداشت می‌شود در حالی که انتفاعی از آن نمی‌برند لذا در خواست داریم صاحبان صنایع و معادن شهرستان اردکان به صورت جدی و بیشتر در زمینه ایفای نقش اجتماعی خود ورود کنند.

شهابی‌زاد ادامه داد: اردکان مهد عالم پروری است که به یونان کوچک شهرت و همواره عالمان برزگی در این دیار رشد و نمو داشته‌اند و اکنون نیز افراد سرشناس زیادی از این دیار برخاسته و حضور دارند لذا باید به گونه‌ای اقدام شود که صنعتی بودن شهرستان باعث کمرنگ شدن این مورد نشود.

فرماندار اردکان در بخش دیگری از سخنان خود مهمترین چالش شهرستان را مشکل آب دانست و گفت: زیبنده نیست برای شهری که چنین رشد صنعتی را دارد مردم باید هنوز از آب شیرین‌کن استفاده کنند و منبع آب مناسبی در منطقه ما وجود ندارد.

وی ادامه داد: ما هیچ‌گونه مخالفتی با صنایع نداریم اما ظرفیت شهرستان هم تکمیل شده است و واحدهای صنعتی جدید نمی‌تواند در این شهرستان فعالیت کنند چون میزان صنایع در این شهرستان به گونه‌ای است که در صورت فعالیت هر گونه صنعت جدید با مشکل زیست محیطی مواجه خواهد شد.

فرماندار اردکان گفت: وجود صنایع زیاد باعث بروز چالش‌هایی برای شهرستان‌ها و از جمله اردکان شده است و در حال حاضر بیش از 18 هزار نیروی کار در شهرستان حضور دارند و فعالیتی مرتبط با صنایع خود را انجام می‌دهند.

وی افزود: در مقطعی از زمان شهرستان اردکان بالاترین رشد جمعیت کشور را به خود اختصاص داد که این به دلیل زاد و ولد نبود بلکه به دلیل مهاجر پذیر بودن شهرستان است و این مسئله نیاز به زیرخواست‌هایی دارد تا با کمبود خدمات مواجه نشویم .

یادآور می‌شود خبرنگاران از قنات بهاءالدین اردکان و واحد تولیدی فولاد این شهرستان بازدید کردند.

انتهای پیام
captcha