آیت‌الله تسخیری به مثابه یک رسانه و حامل رسالتی برگرفته از قرآن بود
کد خبر: 3926900
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴
در وبینار بیروت تأکید شد:

آیت‌الله تسخیری به مثابه یک رسانه و حامل رسالتی برگرفته از قرآن بود

شرکت‌کنندگان در وبینار بیروت به مناسبت چهلمین روز درگذشت آیت‌الله تسخیری ایشان را یک رسانه برای نشر آرامش و عدالت و حامل رسالتی وحدت‌طلب و برخاسته از آيات قرآن كريم و رسالت نبوی برشمردند که عمرش را در طلب علم، جهاد و مبارزه گذراند.

به گزارش ایکنا، رایزنی فرهنگی ایران در لبنان به مناسبت چهلمین روز ارتحال پرچمدار تقریب و گفت‌و‌گو،  حضرت آیت‌الله تسخیری، همايشی حهانى را به صورت وبینار و با سخنرانى بيش  از 30 تن از فرهیختگان و شخصیت‌های برجسته سیاسی، مذهبی و دینی،احزاب، سازمان‌ها، مؤسسات و نهادهای فرهنگی از 20 کشور جهان برگزار کرد.

اين مراسم كه به صورت زنده به دو زبان عربى وفارسى از چندين ابزار مجازى و ارتباط جمعى، پخش مى‌شد، مورد استقبال گسترده علاقه‌مندان و دوستداران ایشان و فعالان حوزه تقریب و وحدت در سطح جهان قرار گرفت و رسانه‌ها و شبکه‌های مختلف تلویزیونی، رادیویی و مجازی آن را به صورت گسترده پوشش دادند و منعكس کردند.

‌عباس خامه يار، رايزن فرهنگی كشورمان در لبنان، ضمن تشكر از شركت كنندگان، گفت: حضور ما در اينجا دليل ديگری بر خلائی آیت‌الله تسخیری است؛ اما به خود اين تسلی را می‌دهيم كه اين مراسم بيانگر ميراث والای انسانی است كه او به امانت برای ما به یادگار گذاشت و باید از آن محافظت كنيم و همان گونه كه او خواسته بود با اين كار، تقريب را عملی كرده‌ايم، گرچه مناسبتی غم‌انگيز در فقدانش است.

مرد اعتدال

در ادامه ابوذر ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آیت‌الله تسخیری را شخصیتی مهم در جهان اسلام توصیف کرد و گفت: پیشینه علمی او و آشنایی با قرآن کریم و متون اسلامی به وی بسیار کمک کرد تا بتواند در این مسیر باب گفت‌وگو با شخصیت‌های بارز جهانی را باز کند و در پی ایجاد تفاهم و گفت‌وگو میان تمام طرف‌ها در جهان اسلام و خارج از آن باشد.

وی افزود: آیت‌الله تسخیری ضمن اینکه بر اصول عقاید خود پابرجا بود، در عین حال باب گفت‌و‌گو را با هر شخصیتی با رعایت اصول و احترام متقابل باز می‌کرد و همیشه شنونده خوبی برای طرف‌های مقابل بود و از اعتدال در گفت‌وگو خارج نمی‌شد. دنیای کنونی گرفتار افراط و تفریط شده است و آیت‌الله تسخیری تمام تلاش خود را برای ایجاد آرامش و اعتدال برخاسته از فرهنگ اسلامی انجام داد. لذا وجود چنین شخصیت‌هایی می‌تواند به عنوان یک رسانه آرامش و عدالت را منتشر کند.

آماده//آیت‌الله تسخیری یک رسانه و حامل رسالتی برگرفته از قرآن بودعباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی ایران در لبنان

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، تلاش مرحوم تسخیری را برای ایجاد تقریب بین مذاهب ناشی از رسالتی دانست که او بر دوش خود احساس می‌کرد و گفت: تمام مناصبی که ایشان عهده‌دار بودند در راستای ایجاد تقریب و وحدت و از بردن اختلافات و حساسیت‌های موجود میان جریان‌های فکری، مذهبی و سیاسی بود؛ لذا هیچ گاه در هیچ مجلسی سخن از وحدت و تقریب را فراموش نمی‌کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ عبدالامیر قبلان، رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعی لبنان، سخنران بعدی بود که پیام ایشان از سوی فرزندش حجت‌الاسلام و المسلمین احمد قبلان قرائت شد. وی علامه تسخیری اسلام را رابط میان هویت و وحدت توصیف کرد و توحید از نگاه تسخیری تنها وحدانیت خداوند نبوده بلکه وحدت امت، سیاست، اهداف و برنامه‌های آن نیز بود.

صدای اسلام وحدت‌گرا

سپس حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ نعیم قاسم، جانشین دبیرکل حزب الله لبنان، آیت‌الله شیخ محمد علی تسخیری را از شخصیت‌های اسلام ناب محمدی، نه تنها در سطح ایران بلکه در سطح جهان اسلام و جهان یاد دانست و گفت: شخصیتی که تریبون‌ها، کنفرانس‌ها، مجلات، مقالات و موضع گیری‌های مختلف او را می‌شناسند، او صدای اسلام وحدت‌گرا و جمع‌کننده اهل سنت و شیعه، بدون هرگونه ایجاد تفرقه، در جهان اسلام بود. او تنها نماینده ایران اسلامی در سازمان کنفرانس اسلامی و اتحادیه جهان اسلام بود. هیچ موضع‌گیری در تقریب بین اهل سنت و شیعه را نمی‌یابیم مگر آنکه آیت‌الله تسخیری در طراحی آن حضور داشت. او مرد عرفان، ایمان و مرد فرمانبردار بودن در برابر امام انقلاب و رهبر آن امام خمینی(ره) و انسانی ولایت‌مدار بود.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، سخنران بعدی بود که اسماعیل رضوان پیام او را قرائت کرد. وی ابتدا ضمن ابلاغ درود اسماعیل هنیه به جمع حاضر گفت: یاد عالم، سیاستمدار و پژوهشگری را گرامی می‌داریم که عمرش را صرف خدمت به مسئله وحدت اسلامی و بر ضرورت وحدت این امت تأکید کرد.

تقریب اسلام و مسیحیت

هنیه در پیام خود به تلاش تقریبی آیت‌الله تسخیری اشاره کرد و گفت: او را همیشه می‌دیدم که دغدغه‌اش وحدت امت و تقریب بین مذاهب اسلامی بود و به این امر نیز اکتفا نمی‌کرد بلکه تقریب میان شریعت اسلام و مسیحیت را مورد توجه قرار داد و برای مقابله با نقشه‌های صهیونیستی آمریکایی در منطقه تلاش می‌کرد. او فردی متواضع، وحدت‌گرا، میانه‌رو، معتدل و به دور از تعصب و افراط بود.

زیاد نخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، سخنران بعدی بود که نافذ عزام پیام وی را قرائت کرد. در این پیام آمده است:  واژه‌ها از توصیف این شخصیت عاجزند. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش کرد تا روابط میان ایران و فلسطین تقویت شود و مواضع او در راستای تقریب و وحدت میان این امت با محوریت فلسطین شکل گرفت. آیت‌الله تسخیری نمونه و الگویی برای عمل خالصانه و صادقانه در راستای وحدت امت و تقریب میان جریان‌ها و مذاهب مختلف بود.

سپس جان سلمانیان، نماینده ارامنه ارتدوکس، پاپ آرام اول بود که به جای وی کاردینال ماسیس زبویان از حلب سخن گفت و اظهار کرد: ما آیت‌الله تسخیری را این گونه شناختیم. در مدت عمر خود، گفت‌و‌گو و همکاری میان ادیان به صورت یک کار فکری و عملی روزانه به حساب می‌آمد. با تمام وجود به این امر ایمان داشت که ملت‌ها، فرهنگ‌ها، ادیان و تمدن‌ها باید در کنار یکدیگر در فضایی توأم با احترام و اعتماد متقابل همزیستی داشته باشند؛ لذا ایشان بحق شایستگی این را داشت که به عنوان الگوی گفت‌وگو و همکاری میان ادیان به شمار رود. 

شخصیتی انعطاف‌پذیر

سپس رباب صدر، مدیر مؤسسات امام موسی صدر، گفت: آیت‌الله تسخیری از همان آغاز انقلاب همراه آن بود و هرچه داشت تقدیم انقلاب کرد و در برابر شخصیت‌های جهان اسلام انعطاف‌پذیر بود و همزمان جهان اسلام را متوجه شخصیت‌های انقلاب اسلامی کرد.

آماده//آیت‌الله تسخیری یک رسانه و حامل رسالتی برگرفته از قرآن بودرباب صدر، مدیر مؤسسات امام موسی صدر

عبدالغنی شمس‌الدین، رئیس اتحادیه علمای جنوب شرق آسیا، گفت: این عالم جلیل‌القدر تمام عمر خود را در راه خدمت به اسلام و مسلمانان گذراند و دغدغه وحدت امت اسلام را داشت و برای تثبیت و تقویت و دعوت به آن کوشید و در برابر تفرقه‌افکنان و متعصبان مقابله کرد. او تقریب بین مذاهب و ادیان و گسترش برادری میان مردم را بدون در نظر گرفتن گرایشهای دینی یا مذاهب فقهی آنها به عنوان شیوه همیشگی خود انتخاب کرده بود. این فقید در طول زندگی خود مهمترین دغدغه‌اش تقریب میان تمام مسلمانان بود. او قدرت و سربلندی این امت را در وحدت و تحقق منافع افراد این امت و جوامع بشری می‌دانست.

شیخ ماهر حمود، دبیر اتحادیه جهانی علمای مقاومت، ضمن اشاره به شخصیت علمی و آثار آیت‌الله تسخیری، اظهار کرد: فقید بزرگمان با آثار و قلمش و نیز سخنرانی‌های خود جان‌ها را مورد خطاب قرار داد تا تقریب و وحدت را از تحول در درون انسان‌ها آغاز کند نه فقط در متون نگارشی و شعارهای آنان. او ابتدا از خود شروع کرد و خباثت و نفاق و هر آنچه را که مانعی میان او و دیگران بود از خود زدود تا اینکه توانست سخنش را بر دلهای دیگران بنشاند و افراد دیگر را با کلام خود قانع کند.

خلیل حمدان، عضو شورای مرکزی جنبش امل، گفت: ایشان در مسیر وحدت و تقریب که گام گذاشتند، مسیری سخت و پرمشقت بود و سختی‌های بسیاری را در این راه متحمل شد، اما پافشاری و جدیت او باعث شد تا به چنین نتیجه بزرگی در این زمان دست یابد. او پرچمدار وحدت و تقریب بین مذاهب بود. ایشان دعوت‌کننده به گفتگویی بود که ما به شدت برای حل مشکلاتمان به آن نیازمندیم.

ثبات قدم با وجود سختی‌ها

حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ محمد سعید نعمانی، مدير مجمع فكر اسلامی از ايران، ضمن پرداختن به دوستی پنجاه ساله خود با آيت‌الله تسخيری از نجف تا قم، گفت: سخن‌گفتن از شخصيتی برجسته و فراگير در همه زمينه‌ها در اين فرصت محدود امكان‌پذير نيست و ايشان در نهادها و مؤسسات مختلف فعالیت داشت تا از فرصت‌ها به بهترين نحو و با اخلاص كامل بهره برده و بتواند اين امت را به وحدت برساند. وی در اين راه متعرض اتهام‌ها و سختی‌های بسيار شد اما تمام اين موارد نتوانست مانعی برای انجام وظيفه شرعی او و ادامه مسيرش در راستای وحدت و تقريب شود. آيت‌الله تسخيری پرورش‌يافته مكتب شهيد سيدمحمدباقر صدر، امام خمينی و امام خامنه‌ای بود. او دردها و رنج‌های اين امت را با خود حمل می كرد و 23 سال درگير بيماری جسمی بود اما بيماری مانعی برای ادامه مسيرش نشد.

خالد عكاشه، عضو شورای پاپی گفت‌وگوی ميان اديان در واتيكان، در سخنان خود به اوصاف مرحوم تسخيری اشاره کرده و افزود: وی انسانی خوش برخورد و خوش اخلاق بود و در كار خود در عرصه تقريب هميشه با صبر، حكمت و محبت برخورد می‌كرد و قدرت قانع كردن ديگران را در اختيار داشت و به رغم وجود بيماری در مسير گفتگوی ميان اديان لحظه‌ای توقف نكرد.

در ادامه دكتر كمال الهلباوی، مؤسس انجمن اسلامی انگليس، گفت: تسخيری توانست با علم، تجربه، اجتهاد و اخلاص توجه همه را به خود جلب كند. او از جمله افراد صاحب ديدگاه در تقريب و وحدت ميان افراد بود.

حامل رسالت قرآن و پیامبر(ص)

سپس شيخ خالد الملّا، رئيس جماعت علمای عراق، گفت: ايشان در صدر علمای بزرگ اين امت به شمارمی رفت و به حق می‌توان او را يک امت دانست، چرا كه حامل رسالتی وحدت‌طلب و برخاسته از آيات قرآن كريم و رسالت نبوی بود. عمرش را در طلب علم، جهاد و مبارزه گذراند و زندان‌ها، شكنجه‌ها و تبعيدها و نيز بی مهری‌ها را تحمل كرد. اين شخصيت انديشه‌ای درست و نگاهی عميق به ضرورت احيای وحدت اسلامی داشت و راز قدرت اين امت را در وحدت‌ آن می‌دانست و معتقد بود كه پیروان مذاهب بايد برای حل چالش‌هايی كه امت اسلامی با آن روبه‌روست تلاش كنند. و درگيری مسلمانان با يكديگر به بهانه اختلاف مذهبی امری حرام و در نزد عقلای اين امت نپذیرفتنی است.

در ادامه شيخ محمود دياب، مدير ارشاد و راهنمايی وزارت اوقاف سوريه، به نمايندگی از محمد عبدالستار، وزير اوقاف سوريه، گفت: ايشان شخصيتی از برجستگان اين امت بود كه تمام هم و غم خود را در راه ايجاد وحدت ميان اين امت صرف كرد. اين امت دريای بیكرانی از علوم و كوهی استوار در دفاع از مسائل اين امت و در رأس آنها مسئله فلسطين را از دست داد. اميدواريم اين راه همچنان برای وحدت امت مسلمان تا تحقق پيروزی تداوم يابد.

تزکیه نفس

حجت‌الاسلام والمسلمین سيدعلی العلاق، دبيركل مجمع وحدت اسلامی عراق، آيت‌الله تسخيری را پرچمدار وحدت اسلامی معرفی كرد و افزود: ايشان انديشمند بزرگ اسلامی، عالمی ربانی و مجاهدی صبور بود و نفسی تزكيه‌شده داشت و به رغم شرايط جسمی و بيماری دست از كار و فعاليت برنمی‌داشت. شاگرد شهيد سيدمحمدباقر صدر بود و در مسير جهادی خود متحمل شكنجه و زندان شد و پس از آن با كوله‌باری از علم و جهاد به كشورش بازگشت و انديشه‌های فرهنگی و سياسی‌اش را در تمام كنفرانسها و نشستهای جهانی و اسلامی مطرح کرد كه مورد استقبال و احترام رهبران بزرگ جهان اسلام قرار گرفت.

سپس شيخ عبدالرزاق قسّوم، رئيس جمعيت علمای مسلمين الجزاير، نیز آيت‌الله تسخيری را شخصيتی بزرگ و دارای نبوغ فراوان برشمرد و گفت: او فردی دارای جاذبه، عالم، انعطاف‌پذير در برابر افكار و مذاهب مختلف، باپشتكار و پایبند به حركت در مسير تقريب مذاهب بود.

آماده//آیت‌الله تسخیری یک رسانه و حامل رسالتی برگرفته از قرآن بودشیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان

در ادامه دكتر عبدالهادی الصالح، وزير سابق در كابينه كويت، اظهار کرد: زمانی كه از او درباره تقريب بين مذهب اهل تسنن و شيعه پرسيدند، گفت که اصل اين مطلب اشتباه است چرا كه اهل تسنن و شيعه در اصول دين با يكديگر هم عقيده هستند همان اصولی كه انسان به واسطه اعتقاد به آن، داخل دين می‌شود و به واسطه عدم اعتقاد به آن از دين خارج می شود. لذا اختلاف در فروع است نه در اصول. او فردی مبارز و در پی مصلحت اسلام بود و به رغم جايگاه علمی و فقهی خود، به شدت متواضع بود، به نحوی كه احساس نمی‌كردی در برابر يک عالم هستی.

‌سپس شيخ مصطفی ابورمّان، عضو اتحاديه علمای بلاد شام از اردن، تصریح کرد: آيت‌الله تسخيری همه را به محبت، همكاری و ايجاد ارتباط با يكديگر دعوت می‌كرد. انسانی استثنايی بود كه تمام اين رفتارش ناشی از علم، فرهنگ و اعتقادات او بود. او آثاری از مشتركات فقهی و عقايدی ميان مذاهب را منتشر كرد و ازخود به يادگار گذاشت. اين شخصيت اركان تقريب ميان مذاهب را، كه  شيخ محمود شلتوت، محمد تقی الدين القنی، عبدالمجيد سليم و محمدالمدنی در دهه چهلم قرن ميلادی گذاشته بنيان نهادند، دنبال می كرد و ما از او ياد گرفتيم كه از تعصب، جهل و تفرقه دوری كنيم و در مسير ائتلاف، نزديكی و همسويی قدم برداريم.

در ادامه سيدمحمد اظهر زهدی، دبير كل مركز فرهنگ و علوم «الابرار»از هندوستان، گفت: به ياد دارم كه به همراه 25 تن از علمای هندوستان ميهمان او بوديم و در ضيافتی بی‌نظير در خدمت ايشان حضور يافتيم. او چراغی روشن در آسمان اخلاق بود و در ميان هم‌كيشان خود نظير او با اين اوصاف نديده‌ام. او مسيری را آغاز كرد كه بايد ما آن راه را ادامه دهيم.

سپس شیخ محمد الحاج، دبيركل اتحاديه علمای فلسطين، به بيان ويژگیهای ايشان پرداخت و افزود: او تمام تلاشش وحدت کلمه مسلمانان و اتحاد صفوف آنها بود و بارها برای حفظ این امت غیرت خود را نشان داد و به خاطر تفرقه و از هم پاشیدگی آن به شدت رنج می‌برد.

مرد عقیده

حجت‌الاسلام والمسلمین شيخ جلال حميد، مدير حوزه علميه امام صادق(ع) در تانزانيا، بیان کرد: شخصيت آيت‌الله تسخيری از خلال نوشته‌ها و آثار او نمايان می‌شود. او شخصيتی‌ سياسی، دينی، استاد دانشگاه و مرد عقيده بود. او انسانی بود كه همه را به وحدت ميان مذاهب دعوت می‌کرد. آثار ايشان همگی حول محور وحدت و عدم تفرقه نوشته شده و ايشان الگوی بارزی از شخصيت علمی و دينی بود كه درباره وحدت بين شيعه و اهل تسنن آثار ارزشمندی را به يادگار گذاشت.

سخنران پايانی حجت‌الاسلام والمسلمین شيخ محمدمهدی تسخيری بود كه به نمايندگی از خانواده آن مرحوم به ايراد سخن پرداخت و گفت: مرحوم شيخ محمدعلی تسخيری بيش از پنج دهه با هدف دعوت به صلح، امنيت و نشر ارزش‌های انسانی و انديشه اسلامی وحدت طلب كه برگرفته از مكتب خاندان پيامبر اكرم بود به سفر به نقاط مختلف دنيا پرداخت و به پيامبر اكرم تأسی کرد. او هرگز خسته و دلسرد نمی‌شد و زمان برای تحقق آرزوها و اهداف انسانی او كوتاه بود و جسمش توانايی همراهی با او در اين مسير جاودانه را نداشت. وی همه را به پایبندی به حق و عدالت و دفاع از حقوق مظلومان و ستمديدگان جهان دعوت می‌كرد. ‌مسئله فلسطین و مشکلات ملت‌های ستمدیده تا آخرین لحظات زندگی مورد توجه ایشان بود و بی‌توجهی به آن را خیانتی نابخشودنی می‌دانست.

انتهای پیام
captcha