آیت‌الله تسخیری در گفت‌وگو به جای اثبات به دنبال اقناع بود / حرکت تقریب را نهادینه کنیم
کد خبر: 3926254
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲
گزارش ایکنا از مراسم چهلمین روز درگذشت شیخ وحدت‌گرا؛

آیت‌الله تسخیری در گفت‌وگو به جای اثبات به دنبال اقناع بود / حرکت تقریب را نهادینه کنیم

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در مراسم چهلمین روز درگذشت آیت‌الله تسخیری اظهار کرد: ایشان در گفت‌وگو به جای اثبات به دنبال اقناع بود و پیام را به گونه‌ای عرضه می‌کرد تا مخاطب آن را بپذیرد. دیگر سخنرانان خارجی این مراسم نیز جملگی بر نگاه وحدت‌آفرین شیخ تسخیری و ضرورت ادامه دادن حرکت تقریب تأکید کردند.

به گزارش ایکنا؛ ابوذر ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی امروز، هشتم مهرماه، در مراسم چهلمین روز درگذشت آیت‌الله تسخیری در این سازمان با بیان ویژگی‌های برجسته آیت‌الله تسخیری گفت: این شخصیت بزرگوار در طول زندگی خود، خدمات شایانی به ترویج فرهنگ اسلامی در جهان ارائه داد.




ابراهیمی‌ترکمان به علت نفوذ کلام آیت‌الله تسخیری در میان نخبگان جهان اسلام اشاره کرد و گفت: ایشان در گفت‌وگو به جای اثبات به دنبال اقناع بود و پیام را به گونه‌ای عرضه می‌کرد تا مخاطب آن را بپذیرد و همواره در کنار نعمت، توجه به منعم داشت، یعنی خداوند را در همه حال ناظر بر اعمال خود می‌دید و همیشه ضمن پایبندی به اصول خود، حرف دیگران را گوش می‌داد و با تن رنجور خود، سالیان سال در اجلاس‌هایی که شرکت در آنها بسیار سخت بود، حضور می‌یافت و از آموزه‌های اسلامی دفاع می‌کرد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تأکید کرد: در این برهه‌ای که به شدت به تعادل احتیاج داریم، ایشان یک شیخ متعادل مسلمان بود. یعنی به دور از افراط‌گرایی و تفریط.

وی تصریح کرد: در جهانی که آموزش‌های اسلامی با بدفهمی مواجه شده، ایشان سعی می‌کرد با تکیه بر متون و نصوص اسلامی، فهم درستی از اسلام را در دنیا ترویج کند. کج‌فهمی‌ای که موجب پیدایش گروه‌هایی مانند داعش شد، هیچ گاه در قاموس اندیشه حضرت آیت‌الله تسخیری راه نداشت.

معرفی چهره رحمانی اسلام به جهانیان

ابراهیمی‌ترکمان با اشاره به نقش به‌سزای آیت‌الله تسخیری در ایجاد تقریب در جهان اسلام گفت: ایشان همیشه سعی می‌کرد با استفاده از فقه و اصول فقه، فقه و اجتماع و فقه و سیاست و تمام علوم اسلامی، چهره رحمانی اسلام را به جهانیان معرفی کند. خداوند در این راه این توفیق را به او داد تا بتواند موفق شود؛ این توفیق نصیب هر کسی در دنیا نمی‌شود.

وی یادآور شد: ایشان هیچ‌گاه کسی را به خود دعوت و جذب نمی‌کرد، همیشه سعی بر این داشت تا همگان را به اسلام راستین و دین محمدی دعوت کند. در واقع، خود را حامل آموزش‌های اسلامی و فهم اسلامی و معنویت و اخلاق اسلامی می‌دانست و این مهم را در رفتار خود پیاده کرده بود و از او شخصیتی ساخته بود که در جهان اسلام، همه به گفت‌وگو با او علاقه‌مند بودند.

ابراهیمی‌ترکمان با اذعان اینکه آیت‌الله تسخیری نمادی از اخلاق و معنویت اسلامی بود، تأکید کرد: بزرگداشت چنین شخصیت‌هایی می‌تواند الگوهایی برای جهان بی‌الگوی ما باشد، جهانی که از فقدان الگو رنج می‌برد و جهانی که الگوهای انحرافی را برای خودش انتخاب کرده است. ما با تکیه بر این شخصیت ایشان می‌توانیم مسیرهای تعالی را طی کنیم.

آیت‌الله تسخیری در گفت‌وگو به جای اثبات به دنبال اقناع بود / حرکت تقریب را نهادینه کنیم

غلامعلی حدادعادل، رئیس بنیاد سعدی نیز در ادامه مراسم با اشاره به ایمان قلبی آیت‌الله تسخیری به خدا، اسلام و قرآن کریم گفت: آیت‌الله تسخیری حلقه وصل میان ایران، انقلاب اسلامی، مسلمانان و پیروان ادیان بود.

وی افزود: انسان در این دنیا دو نوع زندگی می‌کند، این تفاوت بعد از درگذشت آشکار می‌شود. عده‌ای وقتی از دنیا می‌روند، جز دوستان، آشنایان و بستگان کسی دیگر متوجه فقدان او نمی‌شود و تأسف و تأثری به جای نمی‌ماند. اندک کسانی هستند که وقتی از دنیا رحلت می‌کنند، نه فقط بستگان و بازماندگان آنان فقدانشان را حس می‌کنند، بلکه جامعه نبود آنان را احساس می‌کند و دچار اندوه و تأسف می‌شوند. آیت‌الله تسخیری از دسته دوم بود. به قدری در زندگی اثرگذار بود که فقدانش نزد همگان محسوس بود.

وی به خاطره‌ای از ترجمه ‌کتاب آیت‌الله مطهری به زبان عربی به وسیله آیت‌الله تسخیری اشاره کرد و گفت: آیت‌الله تسخیری اثری از یک متفکر و نویسنده مسلمان ایرانی شیعه به زبان عربی ترجمه کردند. ایشان هم به زبان عربی تسلط داشت و دارای بصیرتی بود که ارزش کتب استاد مطهری را تشخیص می‌داد.

حداد عادل با بیان اینکه فقدان آیت‌الله تسخیری ثلمه‌ای جبران‌ناپذیر بر پیکره اسلام است، افزود: رحلت آیت‌الله تسخیری برای همه ما تأسف‌برانگیز بود از آن جهت که ایشان نقش بی‌بدیلی در انقلاب اسلامی ایفا می‌کرد.

وی ادامه داد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، دشمنان انقلاب همواره درصدد بودند این انقلاب را تحریف و تصویر نادرستی از آن ترسیم کنند و چهره انقلاب را نزد مردم جهان و پیروان سایر ادیان و مسلمانان غیر ایرانی به خصوص عرب و اهل سنت، زشت جلوه دهند. همچنین، تمام رسانه‌های تحت تسلط استکبار جهانی و صهیونیسم به دنبال جلوگیری از معرفی صحیح انقلاب اسلامی، اندیشه و انگیزه انقلاب به سایر نقاط جهان به ویژه به عالم اسلام و کشورهای عربی هستند.

حداد عادل: آیت‌الله تسخیری فرمانده لایق میدان تهاجم فرهنگی بود

رئیس بنیاد سعدی در ادامه سخنانش، تأکید کرد: جنگی که در این 42 سال برقرار بوده، از آن به بعد هم خواهد بود. آن جنگ، جنگ تهاجم فرهنگی، فکری و جنگی که یک طرف آن به دنبال تحریف حقیقت است، برشمرده می‌شود.

وی آیت‌الله تسخیری را فرمانده لایق این میدان و جبهه جنگ دانست و گفت: مرحوم آیت‌الله تسخیری برای این مهم، چهار ابزار در اختیار داشت و این ابزارها به او تعالی و موفقیت می‌بخشید. نخستین ابزار، تسلط به زبان عربی بود. ایشان هم با ادبیات عرب آشنایی داشت و هم با زبان روز عربی و هم در حوزه‌های علمیه درس خوانده بود و هم در دانشگاه بغداد. بدین ترتیب در گفت‌وگو با متفکران و اندیشمندان کشورهای عربی مشکلی نداشت.

حدادعادل بیان کرد: علم اسلامی دومین ابزار ایشان بود. آیت‌الله تسخیری یک فقیه بود و نزد بزرگان اسلام چون شهید صدر درس خوانده بود و به عرفان و کلام اسلامی تسلط داشت و می‌توانست از معارف اسلامی سخن گوید و استدلال کند.

وی در ادامه، سومین ابزار آیت‌الله تسخیری را ایمان قلبی به خدا، اسلام و قرآن کریم و درستی انقلاب اسلامی و ایمان به رهبر معظم انقلاب و امامت این انقلاب دانست و گفت: چهارمین ابزار ایشان، مجهز به اخلاق گفت‌وگو بود. اخلاقی که آیت‌الله تسخیری داشت که برای گفت‌وگو مناسب بود. شخصیتی خوش اخلاق بود که در ابتدا، سخن مخالف را می‌شنید و احترام می‌گذاشت و توهین به کسی نمی‌کرد و فضای بحث را برادری و دوستانه می‌ساخت.

آیت‌الله تسخیری؛ شاگرد مکتب شهید صدر و امام(ره)

سیدعلی العلاق از علمای شیعه عراق نیز در این مراسم در سخنرانی ویدئوکنفرانسی خود گفت: وفاداری و گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله تسخیری شایسته ایشان است؛ زیرا ایشان تلاش‌های وحدت‌بخش و قابل تقدیری در جهان اسلام انجام داد.

آیت‌الله تسخیری در گفت‌وگو به جای اثبات به دنبال اقناع بود / حرکت تقریب را نهادینه کنیم

وی افزود: ایشان شاگرد مکتب سیدمحمدباقر صدر بود و در مکتب ایشان و در حوزه علمیه پرورش یافت، این عالم فقید فرزند مکتب امام خمینی(ره) نیز بود و در این مسیر تلاش کرد.

العلاق تصریح کرد: آیت الله تسخیری ثمره این دو مکتب بزرگ بود و با تأثیر از این دو مکتب پیش رفت و با مهاجرت به ایران مسیر انقلاب اسلامی را ادامه داد.

این عالم شیعی بیان کرد: آیت الله تسخیری خدمات و کمک‌های زیادی به عراقی‌ها ارائه داد و برای تحقق وحدت بسیار سفر می‌کرد.

فعالیت در مجمع تقریب و مجمع جهانی اهل بیت(ع)

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی اظهار کرد: آیت الله تسخیری اهتمام ویژه ای به وحدت داشت و انسانی تقریبی بود، زیرا در مکتب امام خمینی(ره) پرورش یافت.

آیت‌الله تسخیری در گفت‌وگو به جای اثبات به دنبال اقناع بود / حرکت تقریب را نهادینه کنیم

وی افزود: ایشان در مجمع تقریب مذاهب اسلامی و مجمع جهانی اهل بیت(ع) تلاش‌های زیادی انجام داد و بسیار حساس بود که در  صفوف وحدت و تقریب مشکلی پیش نیاید.

حجت‌الاسلام شهریاری تصریح کرد: آیت‌الله تسخیری در صدها کنفرانس و همایش شرکت و مسائل فقهی را از نظر اهل سنت و شیعه تبیین کرد. مسائل مشترک را برای از بین بردن هر گونه اختلاف مطرح می‌کرد و از نقاط مشترک و تقریبی میان شیعه و سنی بهره برد.

صاحب تفکر و جهان‌بینی وسیع

شیخ الاسلام الله شکور پاشازاده، رئیس اداره مسلمانان قفقاز نیز در سخنرانی ویدئوکنفرانسی خود گفت: درگذشت این عالم متفکر و بزرگ مسلمانان منطقه قفقاز و جمهوری آذربایجان را محزون ساخت، ایشان عمر گرانبها صرف وحدت مذاهب و ادیان کرد و ما هرگز این شخصیت را فراموش نمی‌کنیم.

آیت‌الله تسخیری در گفت‌وگو به جای اثبات به دنبال اقناع بود / حرکت تقریب را نهادینه کنیم

وی بیان کرد: آیت‌الله تسخیری صاحب تفکر و جهان‌بینی وسیع و افکار مترقی و انسانی بود و من در کنفرانس‌های بین‌المللی بارها شاهد احترام ایشان به شخصیت‌ها و روحانیون بودم.

شیخ الاسلام پاشازاده تأکید کرد: آیت‌الله تسخیری گفت‌وگوهای دینی را مفید و نتیجه بخش می‌دانست و در پیشرفت روابط فرهنگی، دینی و سیاسی ایران و جمهوری آذربایجان نقش مؤثری ایفا کرد.

حمایت از وحدت مذهبی در عراق

شیخ خالد الملا، رئيس جمعيت علمای عراق دیگر سخنران مراسم نیز بیان کرد: زمانی که آیت الله تسخیری در عراق بود، با شجاعت در مسائل مختلف رفتار می‌کرد و به دلیل دفاع از حق بازداشت و شکنجه شد.

وی افزود: ایشان در برابر تفرقه مذهبی درعراق بسیار خوب موضع‌گیری کرد و برای از بین بردن هرگونه اختلاف میان مذاهب این کشور تلاش و فعالیت کرد.

آیت‌الله تسخیری در گفت‌وگو به جای اثبات به دنبال اقناع بود / حرکت تقریب را نهادینه کنیم

شیخ خالد الملا همچنین تأکید کرد: ایشان مورد محبت بسیاری از افراد و حتی مخالفانش بود و امیدوارم که بتوانیم راهش را ادامه دهیم و انسان هایی مخلص در این مسیر باشیم.

مقابله با جریان‌های بیگانه

در ادامه جابر الجابری، دیگر شخصیت عراقی شرکت کننده در نشست از طریق ویدئوکنفرانس سخنرانی و اظهار کرد: آیت‌الله تسخیری با تلاش‌های خود سعی داشت جوانان را از انحراف و جریان‌های بیگانه و منحرف نجات دهد و در طول تاریخ انسان‌هایی مؤمن برای مقابله با انحراف برخاستند که یکی از آنان آیت الله تسخیری شاگرد مکتب امام خمینی(ره) و شهید صدر بود.

وی افزود: سرکوبگری صدام و بازداشت آیت الله  تسخیری در عراق او را از ادامه مسیر انقلابی خود باز نداشت و ایشان انسانی خستگی‌ناپذیر و دستیار امام خامنه‌ای(مد ظله العالی) بود که با علم و عمل در کنار ادب و فرهنگ اهداف خود را پیش برد.

افکار آیت‌الله تسخیری؛ یادآور تعامل و تقریب

شیخ ماهر حمود، رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت لبنان نیز گفت: آیت‌الله تسخیری اعتقاد داشت که تفرقه و جدایی نتیجه توطئه و دخالت‌های استکبارگران است و شخصیت ایشان ضرورت تعامل و تقریب با امت و همکاری با یکدیگر را یادآوری می‌کند.

وی افزود: افکار آیت‌الله تسخیری گویای این است که در امت اسلام برخی نسبت به برخی دیگر کوتاه بیایند و با هم نزاع نداشته باشند. همچنین ضرورت داشتن نشاط در کار و فعالیت را به ما یادآوری می‌کند.

شیخ ماهر حمود تصریح کرد: ایشان از جایی به جای دیگر سفر کرد تا اندیشه اسلامی، وحدت اسلامی و تعالیم اسلامی را تبلیغ و منتشر کند، زندگی این عالم فقید، اهمیت انقلاب اسلامی و تواضع همه جانبه‌اش را یادآوری می‌کند و او به شعارها و مبانی اسلامی اعتقاد کامل داشت.

تبعیت از ولایت و تلاش در مسیر قرآن و اسلام

در ادامه زهیر جعید، هماهنگ کننده جبهه «عمل اسلامی» لبنان سخنرانی و تأکید کرد: آیت الله تسخیری به اندازه آرزوهای یک امت بود و تلاش‌هایش را در خط ولایت و وحدت و تبعیت از خط امام(ره) انجام داد که خط اسلام و قرآن بود.

وی افزود: ایشان دغدغه‌اش مسائل امت در زمانی بود که بسیاری از اولویت‌های امت اسلام نادیده گرفته و گم شده است. او در موضع حق ثابت قدم بود و با علم و جهاد و با تمام داشته‌هایش برای تحقق اهدافی که به آن ایمان داشت، تلاش کرد.

زهیر جعید همچنین بیان کرد: آیت الله تسخیری اهل سنت را دوست داشت و معتقد بود به وحدت بود و سیاست دروغین را پیشه خود نساخت. ایشان با رویی گشاده با همه رفتار می‌کرد.

حلقه وصل ایران و دیگر ملت‌ها

حسن البغدادی، دیگر اندیشمند لبنانی نیز بیان کرد: آیت الله تسخیری وحدت را به عنوان سدی محکم در برابر دشمنان تبلیغ کرد و شخصیتی جامع و کم نظیر بود که ده‌ها اثر در فقه، اصول و علم کلام تألیف کرد.

وی افزود: ایشان توانست روابط فرهنگی میان ملت‌های مختلف و ایران ایجاد کند و خدماتش نیازمند مطالعات دقیق است تا بتوان از این الگو بهره برد.

البغدادی بیان کرد: جهل و تعصب بر آیت الله تسخیری تأثیر نداشت و ایشان مکتب اهل بیت(ع) را که از زمان امام صادق(ع) بر وحدت تأکید داشت، تبلیغ کرد.

دعوت به کلمه توحید و توحید کلمه

در پایان نشست نیز حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی تسخیری، رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و برادر آیت‌الله تسخیری سخنرانی و از کسانی که در طول این چهل روز تسلی خاطر خانواده ایشان بوده‌اند، به ویژه مقام معظم رهبری و مراجع عظام و شخصیت‌های کشورهای مختلف قدردانی کرد.

وی افزود: هدف آیت الله تسخیری دعوت به کلمه توحید و توحید کلمه بود و ایشان وحدت را سرلوحه قرار داد تا جهانیان از تفرقه و طایفه‌گری به سوی خداپرستی و ارزش‌های انسانی حرکت کنند.

حجت‌الاسلام محمدمهدی تسخیری ادامه داد: آیت الله تسخیری بهترین راه رسیدن به وحدت را گفت‌وگو می‌دید و معتقد بود وقتی وحدت حاکم شود، جدال از میان خواهد رفت.

وی در پایان تأکید کرد: باید تلاش کنیم که راه ایشان را که مبتنی بر احترام به گفته دیگران، نقد سخن نه سخنور و راه اخلاق بود، ادامه دهیم و حرکت تقریبی ایشان را نهادینه کرده و از آن بهره ببریم.

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به پاس بزرگداشت نام و یاد عالم ربانی حضرت آیت الله شيخ محمد علی تسخیری(ره)، همزمان با آیین چهلمین روز ارتحال ایشان، نشست بین‌المللی بررسی ابعاد شخصیتی و اندیشه‌های آیت‌الله تسخیری را امروز (8 مهرماه) ساعت 10 الی 12 با حضور شخصیت‌ها و اندیشمندانی از جمهوری اسلامی ایران و جهان اسلام (به صورت حضوری و ویدئو کنفرانس) برگزار کرد.

اين نشست در محورهای ولایت‌مداری و انقلابی‌گری، مجاهدت و خستگی ناپذیری، اخلاق و معنویت، وحدت اسلامی و تقریب مذاهب اسلامی، ارتباطات اسلامی و دیپلماسی فرهنگی و علم و اندیشه برگزار شد.

سيدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ ابوذر ابراهيمی‌تركمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ آیت‌الله صادقی رشاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛ حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی؛ غلامعلی حدادعادل، رییس بنیاد سعدی؛ سيدمحمد حسینی، معاون امور راهبردی دولت و مجلس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی؛ حجت‌الاسلام والمسلمين محمدمهدی تسخیری، رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها، از جمله سخنرانان این نشست بودند.

انتهای پیام
captcha