تفسیر «المختصر» آیت‌الله تسخیری رهاوردی برای جهان اسلام است / چهار اصل مهم تقریبی شیخ وحدت‌گرا
کد خبر: 3926219
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

تفسیر «المختصر» آیت‌الله تسخیری رهاوردی برای جهان اسلام است / چهار اصل مهم تقریبی شیخ وحدت‌گرا

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم چهلمین روز درگذشت آیت‌الله تسخیری اظهار کرد: این عالم بزرگ شخصیتی مأنوس با قرآن داشت و تفسیر «المختصر المفید فی تفسیر القرآن المجید» رهاورد قابل توجه ایشان برای جهان اسلام است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امروز، هشتم مهرماه، در سخنرانی ویدئوکنفرانسی خود در مراسم چهلمین روز ارتحال آیت‌الله تسخیری با عنوان «بررسی شخصیت و اندیشه‌های حضرت آیت‌الله تسخیری» در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار کرد: آیت‌الله تسخیری با تمام وجود معتقد به گفت‌وگو و در این مسیر، خستگی‌ناپذیر بود و در بیش از 800 کنفرانس در داخل و خارج از کشور حضور یافت که بیانگر همین ویژگی ایشان است.

وی افزود: این عالم بزرگ در دهه پایانی عمر خود با جسمی رنجور به شکل اعجاب‌انگیزی در فضای گفت‌وگو و ارتباط با جهان اسلام و غیراسلام حضور یافت و علاوه بر اعتقاد به گفت‌و‌گو، دانش ارزشمندی داشت. ادب و زبان فاخر از ویژگی‌های ایشان بود. او به زبان عربی شعر می‌سرود و آشنا به واژگان عربی بود و چنان در ادبیات عرب تبحر داشت که در مجالس و محافل مایه اعجاب حاضران و ادیبان می‌شد.

صالحی با اشاره به تعبیر «زبان گویای اسلام و تشیع» در توصیف آیت‌الله تسخیری در بیانات مقام معظم رهبری اظهار کرد: این تعبیر بسیار قابل تأمل است و افرادی که با ایشان تعامل داشتند به خوبی می‌دانند که این تعبیر اغراق‌آمیز نبوده و توصیفی دقیق است. آیت‌الله تسخیری برای وحدت و ارتباط به تنهایی یک امت بود و شخصیتی قرآنی داشت و قرآن در زندگی علمی‌اش تبلور یافته بود. ایشان تفسیری قرآنی به نام «المختصر المفید فی تفسیر القرآن المجید» را به توصیه شهید صدر به رشته تحریر درآورد و سال‌ها برای نگارش آن زحمت کشید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: تفسیر المختصر رهاورد قابل توجهی برای جهان اسلام و بیانگر انس ایشان با قرآن است و در آن سعی شده که در ارتباطی سریع با مخاطب مطالب پرمحتوایی ارائه شود تا جوانان بتوانند از آن استفاده کنند. همچنین، منشور تقریبی آیت‌الله تسخیری مبتنی بر چهار اصل یافتن و شناخت مشترکات، توسعه مشترکات، همکاری براساس مشترکات و تلاش برای دوری از شرح اختلافات در موارد مختلف بود و این منشور مبنای تلاش‌های نظری و عملکردی ایشان بود.

انتهای پیام
captcha