سلامت غذا از سفره تا مزرعه / توجه ویژه به ذبح اسلامی در یزد
کد خبر: 3927023
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۲
فاتحی‌نیا تاکید کرد؛

سلامت غذا از سفره تا مزرعه / توجه ویژه به ذبح اسلامی در یزد

مدیرکل دامپزشکی استان یزد شعار هفته دامپزشکی را «سلامت غذا از سفره تا مزرعه» اعلام کرد و گفت: تاکنون ذبح شرعی اسلامی در کشتارگاه‌ها مورد توجه ویژه قرار گرفته و قطعا این روند ادامه خواهد داشت.

سلامت غذا از سفره تا مزرعه / توجه ویژه به ذبح اسلامی در یزدبه گزارش ایکنا از یزد، علی فاتحی‌نیا، مدیرکل دامپزشکی استان یزد 12 مهرماه در جمع خبرنگاران استان با اشاره به ذبح شرعی اسلامی در کشتارگاه‌های استان اظهار کرد: اکنون 9 واحد کشتارگاه صنعتی و سنتی در استان مشغول فعالیت هستند و برای این اداره‌کل این تفاوت را ایجاد نمی‌کند که ناظری بر هر یک از کشتارگاه‌ها وجود نداشته باشد لذا همه واحدها از وجود ناظر بهداشتی و شرعی برخوردارند.

وی ادامه داد: اتفاق خوبی که سال‌های اخیر افتاد با کشتارگاه‌ غیرمجاز در منطقه‌ای از شهر یزد که قبلاً کشتارگاه سنتی در آنجا مستقر بود و به صورت غیراستاندارد اقدام به کشتار دام می‌شد، برخوردهای لازم صورت گرفت، هر چند مردم مراجعاتی داشتند اما مسائل شرعی و بهداشتی از نظر ما مورد تایید نبود و پاکسازی شد.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت: شهروندان با اطمینان خاطر به مراکز مجاز و واحدهای قصابی که گوشت دارای مهر و لیبل این سازمان باشد، تهیه و به مصرف روزانه برسانند و این موارد نشان‌دهنده این است که زیر نظر ناظران بهداشتی و شرعی و به صورت اسلامی ذبح شرعی صورت گفته است.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه این نهاد، یک سازمان تخصصی است که با نظارت مستمر بر فرآورده‌های دامی از مزرعه تا سفره مردم، نقش حائز اهمیتی در امنیت غذایی جامعه دارد گفت: اقدامات موثری در راستای این شعار که «ایمنی و سلامت غذا از سفره تا مزرعه» برای امسال در نظر گرفته شده، صورت گرفته است.

وی با اشاره به برنامه‌های هفته دامپزشکی، افتتاح بخش مولکولی آزمایشگاه دامپزشکی استان با اعتباری قریب یک میلیارد تومان، کلنگ زنی ساختمان جدید آزمایشگاه دامپزشکی استان، برگزاری مسابقات مختلف و ... را از آن جمله دانست.

وی به صادارت بخشی از تولیدات دامی استان به خارج کشور نیز اشاره و در این باره از صادرات ۹۴۴ هزار پنجه مرغ به کشورهای ویتنام و هنگ کنگ، ۲۵ تن پودر آب پنیر به کشور پاکستان، ۵۶۶ تن تخم مرغ خوراکی و مقادیر از تخم‌مرغ نطفه‌دار، دنبه گوسفندی و سالامون به کشورهای لبنان، عراق و پاکستان طی نیمه گذشته از امسال خبر داد و گفت: در همین مدت دو میلیون و ۴۶ هزار و ۵۸۶ کیلوگرم گوشت منجمد برزیلی و دو هزار راس بز مورسیا از کشور اسپانیا به استان یزد واردات صورت گرفته است.

کاظم نجفی، رئیس نظام پزشکی دامپزشکی استان یزد نیز در این نشست با اشاره به اینکه از سال ۹۸ تاکنون یک‌هزار و ۵۴۴ فقره پروانه بهداشتی صادر شده بیان کرد: با توجه به شیوع کرونا و ریزش‌ها در این بخش، مقرر شد تا پروانه‌های بهداشتی نیازمند تمدید اعتبار از ابتدای اسفندماه ۹۸ تا آخر اردیبهشت‌ماه ۹۹ بدون مراجعه متقاضیان، تمدید اعتبار شود.

وی افزود: هم‌اکنون ۵۰۰ دامپزشک در استان عضو این نظام هستند و با گام‌های مثبتی که با همکاری دامپزشکی استان برداشته شده، خوشبختانه هیچ دامپزشک بیکاری در استان نداریم.

انتهای پیام
captcha