انس با قرآن و تقویت واعظ درون / معنی شفادهندگی قرآن چیست؟
کد خبر: 3927260
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴
سبک زندگی قرآنی /4

انس با قرآن و تقویت واعظ درون / معنی شفادهندگی قرآن چیست؟

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه قرآن‌درمانی به این معنا نیست که یک آیه را چند بار بخوانیم تا بیماری درمان شود، گفت: کسی که با فرهنگ قرآن انس داشته باشد، دچار بیماری‌های اخلاقی و روحی نمی‌شود.

انس با قرآن و تقویت واعظ درون / معنی شفادهندگی قرآن

به گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام محمدرضا فؤادیان، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت، در برنامه «سبک زندگی قرآنی» از تولیدات بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) دزفول اظهار کرد: خداوند برای کسب نور در زندگی فرموده است: «فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنْهُ» (مزمل، 20) هر چه از قرآن ميسر می‌شود بخوانيد. یکی از وظایف ما قرائت قرآن در خانه‌هاست. این خانه‌ها همچنانکه ستارگان برای ما زمینیان نورافشانی می‌کنند، در آسمان‌ها نورافشان هستند. در روایات می‌خوانیم: «نَوّرُوا بُیُوتَکُمْ بِتِلَاوَةِ الْقُرْآنِ؛ خانه‌های خود را با خواندن قرآن نورانی و روشن کنید.»

وی اظهار کرد: بعد از قرائت، تدبر و سپس عمل به آن لازم است. قرآن کریم در آیه 75 سوره واقعه می‌فرماید: «فَلَا أُقْسِمُ بِمَوَاقِعِ النُّجُومِ» خداوند در این آیه به موقعیت ستارگان قسم یاد می‌کند. در قرآن قسم‌های متفاوتی آمده است، اما فقط در ادامه این قسم می‌فرماید که این قسم بسیار بزرگی است: «وَإِنَّهُ لَقَسَمٌ لَوْ تَعْلَمُونَ عَظِيمٌ». بدانیم ستارگان در آسمان رها نیستند. همه آنها براساس نظمی دقیق در جای خود قرار دارند و کارکردهای ویژه‌ای دارند.

فؤادیان ادامه داد: خداوند در ادامه این آیه چهار ویژگی قرآن کریم را بیان می‌کند که نشانگر عظمت آن است. قرآن کتابی کریم و ارجمند است، افراد طاهر به آن دسترسی دارند و ... . نکته این است که خداوند بعد از یک قسم و بیان چهار ویژگی، می‌فرماید: «أَفَبِهَذَا الْحَدِيثِ أَنْتُمْ مُدْهِنُونَ» (واقعه، 81) آیا نسبت به این حدیث(سخن تازه) سستی می‌ورزید؟ این کلام خداوند نشان می‌دهد که حواسمان باید جمع باشد.

این پژوهشگر قرآنی تصریح کرد: انس برخی از خانواده‌ها با قرآن کریم فقط در ایام ماه رمضان است و با تمام شدن این ماه، انس‌شان با قرآن کم می‌شود. قرآن برای تزیین خانه‌هاست و اینکه مسافر از زیر آن عبور کند یا در خانه نو قرآن را همراه با آینه ببریم. با قرآن چنین تعاملی می‌شود؛ در حالی که در یک خانواده قرآنی افراد سعی می‌کنند قرائت را یاد بگیرند. امروز متأسفانه افرادی فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها هستند، اما قرآن را صحیح نمی‌خوانند؛ در حالی که یکی از وظایف ما پدر و مادرها این است که به فرزندان خود قرآن خواندن را بیاموزند. همچنین، چقدر خوب است که در قرآن تدبر کنیم و روزی یک صفحه از آن را با توجه به معانی بخوانیم و بعد از اینکه فهمیدیم سخن خداوند درباره یک مسئله چیست، به آن عمل کنیم و در مورد آن سست نباشیم. قرآن نور است و اگر نباشد ظلمت وارد زندگی ما می‌شود.

وی با بیان اینکه با وجود قرآن، شفا، خیر و برکت وارد زندگی می‌شود، گفت: قرآن می‌تواند مسائل زندگی ما را راهبری کند. اگر درد و سختی در زندگی وجود دارد قرآن آنها را درمان می‌کند. قرآن‌درمانی به این معنا نیست که یک آیه را چند بار بخوانیم تا بیماری خوب شود، بلکه کسی که با فرهنگ قرآن انس داشته باشد دچار بیماری‌های اخلاقی و روحی نمی‌شود. کسی که داستان یوسف را بخواند نمی‌تواند کینه کسی را در دل داشته باشد. حضرت یوسف(ع) برادرانش را، که او را در چاه انداخته بودند، بخشید. خداوند چه زمانی این سوره را بر قلب پیامبر اکرم(ص) نازل کرد؟ شأن نزول این سوره در همان اوایل اسلام در مکه است. زمانی که مسلمانان سه سال در شعب ابی‌طالب با سختی زندگی می‌کردند. خداوند در این شرایط سخت، احسن‌القصص خود را فرستاد؛ یعنی ای مسلمانان اگر در سختی هستید، آینده روشن و افق بهتری وجود دارد. 

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت گفت: این آیات نورانی می‌تواند راه درمان بداخلاقی‌های زندگی باشد. انسانی که با قرآن انس داشته باشد، گویا همیشه یک واعظی نفسانی در وجودش هست که سخن خدا را برای او بیان می‌کند. انس با قرآن می‌تواند زندگی‌ ما را متحول کند و باید اعضای خانواده در سایه‌سار قرآن زندگی کنند. هر اندازه به قرآن نزدیک شویم خیر و برکت نصیب ما می‌شود.

انتهای پیام
captcha