قرآن درس رسمی حوزه شود / طلبه بی‌نور نمی‌تواند دیگران را نورانی کند
کد خبر: 3927491
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۹
حجت‌الاسلام قرائتی:

قرآن درس رسمی حوزه شود / طلبه بی‌نور نمی‌تواند دیگران را نورانی کند

رئیس ستاد تفسیر قرآن با تأکید بر رسمی شدن قرآن در حوزه، گفت: طلبه نامأنوس با قرآن بی‌نور است و فرد بی‌نور نمی‌تواند دیگران را نورانی کند.

قرآن درس رسمی حوزه شود/ طلبه بی نور نمی‌تواند دیگران را نورانی کندبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد تفسیر قرآن کریم، امروز، 14 مهرماه در مراسم تجلیل از  نفرات برتر مسابقات بزرگ تفسیر قرآن کریم حوزه‌های علمیه سراسر کشور، با اشاره به جایگاه قرآن، گفت: از پیامبر نقل است که هر کسی قرآن بیشتر می‌دانست، به او پست و جایگاه می‌داد و در قیامت هم مراتب انسان به اندازه آشنایی او با قرآن و عمل به آن است.

قرائتی با تأکید بر اهمیت قائل شدن برای قرآن در حوزه، افزود: درس تفسیر در حوزه باید شهریه جدا داشته باشد، به تعبیر آیت‌الله فاضل لنکرانی علم در قرآن است؛ ما قرآن را مقدس می‌دانیم، ولی باور نداریم همه علوم در قرآن است؛ مثلاً در تحقیقات صورت گرفته درباره رابطه تین و زیتون گفته‌اند که خوردن تعداد مشخصی انجیر و زیتون خاصیت دارد که اگر کم و زیاد شود، این خاصیت از بین خواهد رفت.

رئیس ستاد تفسیر قرآن با اشاره به سوره مبارکه قریش، بیان کرد: برخی ممکن است وقتی این سوره را می‌خوانند، بگویند چرا قرآن از کوچ تابستانی و زمستانی حرف زده است، ولی معنای آن این است که حوزه برود به شهرهای مختلف و همه در قم نمانند؛ اگر بندرعباس و قم گرم شد، به مناطق سردسیر بروند، اما حوزه را تعطیل نکنند.

قرائتی با بیان اینکه ما قرآن را به عنوان دارو و شفا قبول نداریم، اضافه کرد: قرآن نور مبین است، ولی ما آن را ظنی الدلاله می‌دانیم؛ اگر نور مبین است و من طلبه با آن انس نداشته باشم، طلبه بی‌نور خواهم بود و طلبه بی‌نور نمی‌تواند مردم را نورانی کند.

وی افزود: طلبه فقط نباید کفایه و مکاسب بخواند و باید قرآن را به عنوان درس رسمی بخوانند؛ قرآن واقعاً مهجور است. ما در تحقیقی 2600 نکته حقوقی در قرآن را به دست آوردیم که در دانشگاه تدریس می‌شود. ما یک میلیون مهندس داریم، اما هنوز تفسیری نداریم که به نیاز آنان را برطرف کند.

صدها تفسیر قرآن لازم داریم

وی تأکید کرد: صدها تفسیر لازم داریم و برای هر قشری باید تفسیر مخصوص به آن قشر را بنویسیم. طلاب خواهر باید آیات خانواده را هم برای خودشان و استفاده در همسرداری و هم برای سخنرانی فرابگیرند.

وی با بیان اینکه این مسابقات یک کلید بود و تداوم آن مسئولیت طلاب است تا نهضت تفسیری شروع شود، به انتقاد از تعطیلات زیاد پرداخت و اظهار کرد: آیت‌الله مکارم در روزهای 5 شنبه و جمعه تفسیر نمونه را نوشت، اما ایام تعطیل بسیار زیاد است؛ اصلاً چه کسی گفته است که حوزه باید تابستان تعطیل باشد؟ ما نهج‌البلاغه را در روزوهای جمعه و تعطیلات مباحثه کردیم. مرحوم سیدعبدالاعلی سبزواری یک دوره فقه و تفسیر نوشته است و همه را با استفاده از فرصت تعطیلات حوزه نوشتند.

قرائتی با تأکید بر تبلیغ قرآن‌محور افزود: همانطور که معاونت تبلیغ داریم، باید معاونت تفسیر هم داشته باشیم و قرآن درس رسمی در حوزه شود؛ زیرا قرآن شافع مشفع است و در شفاعت آن تردیدی نیست و قرآن ذکر است.

وی اضافه کرد: لازم است طلاب همه دروس را بخوانند. من به شهید مطهری گفتم که فلسفه بخوانم، فرمود نه؛ گفتم شما فیلسوف هستی، گفت لازم نیست همه فیلسوف شوند و هر کسی باید در رشته مورد علاقه‌اش درس بخواند؛ بنابراین کسی که نمی‌خواهد مرجع تقلید و فقیه شود، 20 سال درس خارج خواندنش برای چیست؟ کسی که نمی‌خواهد فیلسوف شود، چرا باید چندین سال فلسفه بخواند؟

وی با بیان اینکه همان طور که پزشک اطفال داریم، باید آخوند اطفال داشته باشیم، افزود: حوزه باید قرآن را از مهجوریت بیرون بیاورد و برای این کار برنامه‌ریزی کند.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین عالم‌زاده نوری، معاون تهذیب حوزه در توضیحاتی درباره این مسابقات، افزود: در این مسابقه، سه هزار و ۲۴۲ نفر شرکت کرده‌اند که از این تعداد، ۱ هزار و ۳۲۲ نفر طلاب برادر، هزار و ۹۲۱ خواهر و از مجموع شرکت‌کنندگان نیز دوهزار و ۹۷۸ طلاب برادر و ۲۶۴ طلاب غیر ایرانی بودند.

در پایان از نفرات برتر این دوره از مسابقات با اهدای لوح و جوایزی تقدیر شد.

انتهای پیام
captcha