تظاهرات شیعیان نیجریه برای آزادی شیخ زکزاکی
کد خبر: 3927817
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴

تظاهرات شیعیان نیجریه برای آزادی شیخ زکزاکی

طرفداران شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه، روز گذشته، 15 مهر، با برگزاری تظاهراتی گسترده خواستار آزادی وی و همسرش شدند.

به گزارش ایکنا به نقل از منابع نیجریه‌ای، روز گذشته سه‌شنبه برابر با ششم اکتبر 2020 مردم ابوجا در نیجریه، پایتخت این کشور، با توجه به بارندگی شدید دست به تظاهرات زدند و آزادی شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان این کشور، را خواستار شدند.

در تظاهرات دیروز هزار تن از طرفداران شیخ زکزاکی با حضور در خیابان از محمد بوهاری، رئیس‌جمهور نیجریه، خواستند تا رهبر شیعیان نیجریه و همسرش را، که از لحاظ جسمانی در وضعیت خوبی نیستند، فوراً از حبس غیرقانونی آزاد کند.

در حالی که دادگاه عالی کادونا رسیدگی به مجازات غیرقانونی شیخ زاکزاکی و همسرش زینت ابراهیم را تا 18 و 19 نوامبر 2020 (28 و 29 آبان 99) به تأخیر انداخته است.

قاضی تاریخ دادرسی را برای ارائه «ادله شهادت» از سوی وکیل تعیین کرده است.

تظاهرات شیعیان نیجریه برای آزادی شیخ زکزاکی

هیلا زاکزاکی درباره شرایط فعلی والدین خود گفت: متأسفانه سلامتی پدر و مادرم رو به بهبود نیست. در حمله ارتش در دسامبر 2015، والدینم با چندین گلوله زخمی شدند. پدرم یک چشم خود را از دست داد و چشم دیگر نیز به شدت زخمی شد. وی همچنین در مدت حضور خود در وزارت امنیت اجتماعی دچار دو سکته مغزی شده است. طبق گفته پزشكانی كه آزمایش‌هایی را روی وی انجام داده‌اند، در خون او نشانه‌هایی از مسمومیت با سرب و كادمیوم وجود دارد که نتیجه ترکش‌های به‌جا مانده در سر و دست چپ وی است.

سرانجام، یک چشم پزشک مستقل، توانست وی را معاینه کند. نتایج نشان داد که چشم دیگر وی در حال ابتلا به گلوکوم است.

فشار چشم نیز به طور نامنظمی در حال نوسان است. هر دو شرایط با خطر بالایی از صدمات جبران‌ناپذیر همراه است که می‌تواند منجر به کوری شود. پدرم در حال حاضر تحت درمان داروهایی است که برای ایجاد ثبات در وضعیت تجویز شده، اما بینایی وی بهبود نیافته است.

گفتنی است؛ 22 آذر ماه 1394 و 13 دسامبر 2015 شیعیان مشغول عزاداری اباعبدالله در حسینیه در نیجریه بودند، پلیس این کشور با نقشه قبلی برای نابودی اسلام شیعی در نیجریه به حسینیه زاریا و منزل شخصی علامه شیخ زکزاکی حمله کرد و با کشتن بیش از هزار نفر از شیعیان و شماری از اعضای خانواده شیخ زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه را به شدت زخمی کرده و به اسارت برد.

دولت نیجریه تاکنون از آزادی زکزاکی به بهانه‌های مختلف جلوگیری کرده و حتی به وی امکان دسترسی به خدمات درمانی را نداده است. اخیراً که وضع جسمانی زکزاکی رو به وخامت گذاشته، نهادهای حقوق بشری بارها خواهان آزادی رهبر شیعیان نیجریه شدند. مردم نیجریه نیز بارها با برگزاری تظاهرات در شهرهای مختلف این کشور خواستار آزادی شیخ زکزاکی شده‌اند اما نیروهای امنیتی نیجریه هر بار این تظاهرات را سرکوب کرده‌اند.

انتهای پیام
captcha