اجتماع اربعین فریاد ایستادگی در برابر استکبار است
کد خبر: 3927825
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۳
استاد دانشگاه کربلا در گفت‌وگو با ایکنا:

اجتماع اربعین فریاد ایستادگی در برابر استکبار است

سید ضیاء الصافی، استاد دانشگاه کربلا، زیارت اربعین و اجتماع دلدادگان امام حسین(ع) از هر دین و مذهبی را فریاد ایستادگی آزادگان جهان در برابر استکبار توصیف کرد.

جمعه//اجتماع اربعین فریاد ایستادگی در برابر استکبار است

«سیدضیاء الصافی»، عضو هیئت علمی دانشگاه کربلا و عضو مجمع اساتید جمعیت ولایی عراق به مناسبت اربعین سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا از دلایل بزرگداشت آیین عزاداری اربعین از سوی شیعیان، اعتبار بزرگ آن در تقویم تاریخی وفاداران به امام حسین(ع) و نقش مهم رسانه‌ها در نشان دادن راه و مکتب حسینی گفت.

بیشتر بخوانید:
سید ضیاء الصافی، مصیبت امام حسین(ع) را جهانگیر توصیف کرد و گفت: اهل بیت(ع) ما را به زیارت اربعین سفارش کرده‌اند. امام محمد باقر(ع) و امام صادق(ع) در این باره می‌فرمایند که «هرکس با ‌پای پیاده به زیارت جدم بیاید، خداوند در هر گام برای او صد هزار حسنه می‌نویسد و صد هزار بدی را از او برمی‌دارد و صد هزار مرتبه جایگاه او را بالا می‌برد».
 
او همچنین با تأکید بر وجود روایت‌های بسیار دیگر اهل بیت(ع) درباره سفارش شیعیان به زیارت اربعین گفت: امام حسن عسکری(ع) نیز می‌فرماید که «علامات مؤمن پنج چیز است که زیارت اربعین یکی از آن‌ها است».
 
سید ضیاء الصافی مصیبت و زیارت امام حسین(ع) را ازلی توصیف کرد و گفت: ما شاهد این امر هستیم که تمام جهان می‌خواهد با امام حسین(ع) همگام شود، زیرا امام حسین(ع) به معنای کامل انسانیت و اخلاق والاست. امام حسین(ع) یک طریق فکری عظیم را در پیش گرفت و در برابر طاغوت زمانه خود، یزید بن معاویه ایستادگی کرد.
اجتماع اربعین فریاد ایستادگی در برابر استکبار است
استاد دانشگاه کربلا با بیان اینکه امام حسین(ع) برای اصلاح امت اسلامی قیام کرد، گفت: ما هم در زمان خودمان نیاز به ایجاد اصلاحات داریم. ما امروز به خط مشی، آئین و فکر حسینی نیاز داریم که آن را در خط مشی عالمان نجف اشرف و در وجود رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) نظاره‌گر هستیم.

سید ضیاء الصافی در ادامه گفت: مردم عراق پیوسته آماده خدمت‌رسانی به زوار هستند، اما امسال به دلیل فاجعه کرونا ما از حضور زوار خارجی به ویژه میان ملت عزیز و شجاع ایران که پیوسته در برابر زورگویان و طاغوتیان زمانه خود ایستادگی می‌کنند، محروم بودیم.

استاد دانشگاه کربلا درباره بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در دیدار با جمعی از موکب‌داران عراقی که حرکت عظیم راهپیمایی اربعین را ظرفیت و ابزاری در جهت نیل امت اسلامی به «تمدن نوین اسلامی» دانستند، گفت: آیت‌الله خامنه‌ای همیشه فرمایشات ارشادی و روشنگرایانه‌ خود را به کسانی که در مسیر علوی و مکتب حسینی قرار دارند، متوجه می‌سازند. رهبر انقلاب اسلامی ایران خدمات ارزنده موکب‌داران عراقی را به زائران حسینی ارج نهادند و در جمع آنها این نکته را یادآور شدند که بدانید استکبار جهانی به دنبال از بین بردن این مکتب و طریق والا است و از آنها خواست شیاطین زمانه خودشان را بشناسند و بیدار باشند.

سید ضیاء الصافی درباره نکوداشت متفاوت مراسم اربعین امسال با وجود محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا و عدم حضور زائران ایرانی گفت: هیچ محدودیتی نمی‌تواند عاشقان اباعبدالله را از زیارت قلبی امام حسین(ع) باز دارد. آنانی که سیراب از چشمه حسینی هستند، هیچ چیز نمی‌تواند آنها را از زیارت دور کند؛ زائران عراقی همواره با نیت‌های ‌پاک و مطهر خود نائب‌الزیاره تمام عاشقان و دوستداران و شیعیان علی بن ابی طالب(ع) هستند.
اجتماع اربعین فریاد ایستادگی در برابر استکبار است
استاد دانشگاه کربلا درباره وجود اقلیت‌های مسیحی در آیین پیاده‌روی اربعین با اشاره به حضور برخی مسیحیان و نصرانی‌ها در صحرای کربلا که توسط امام حسین(ع) به اسلام گرویده بودند، گفت: آنانی که با تدبر و بینش، مصیبت امام حسین(ع) را می‌خوانند، از هر دین و مذهبی که باشند به امام حسین(ع) ارادت پیدا می‌کنند و جان و مال خودشان را برای امام حسین(ع) فدا می‌کنند، زیرا این امام شهید تجلی دین و طریق راستین است و مکتب و آئین حسین(ع)، طریق حق و حقانیت است و در واقع وحدت و یکپارچگی منسجم در داخل عراق و امت اسلامی وجود خواهد داشت.
 

سید ضیاء الصافی درباره این عقیده که راهپیمایی اربعین طرح خاورمیانه جدید آمریکا ـ صهیویسم را کاملاً بر هم زد و ملت‌های ایران، عراق، لبنان، سوریه و غیره را در یک ترکیب جدید قرار داده است، گفت: تا یک سال پیش قبل از همه‌گیری کرونا، عاشقان حسینی از همه طرف؛ از لبنان، یمن، بحرین، ایران و دیگر کشورها به عراق می‌آمدند و عشق و ارادت خودشان را به امام حسین(ع) ابراز می‌کردند.

وی افزود: آنها در حقیقت در یک کشتی نجات جمع شدند، همانطور که هنگام حج از تمام مذاهب و طوایف دینی در یک مکان جمع می‌شوند. آنها همگی در حرم سیدالشهدا(ع) جمع شدند و شعار «هیهات منا الذله» سر دادند و در حقیقت، اجتماع آنها فریاد ایستادگی در برابر استکبار بود و در واقع این شعار، شعار و صدای امام حسین(ع) بود که خاطر مستکبران دنیا را می‌آزارد. کسانی که این شعار را فهمیدند و به آن ایمان آوردند، آن را عملی کردند که حضور سربازان حشدالشعبی(بسیج مردمی) در میدان جنگ یکی از مصادیق این ایمان است و ما با چشم خودمان دیدیم که چگونه خون با خون و گوشت با گوشت درهم آمیخت.

استاد دانشگاه کربلا درباره اینکه تا چه اندازه منطق و پیام امام حسین(ع) می‌تواند از مراسم اربعین سرداده شود تا نجات‌بخش دنیا از حاکمیت جبهه کفر و استکبار باشد، گفت: ما درس بزرگی داریم و آن خطبه حضرت زینب(س) و خطبه امام سجاد(ع) است که حکومت بنی‌امیه را رسوا کرد و افکار پست و خوار آنها را برملا ساخت. همچنین باید در بخش رسانه و اطلاع‌رسانی بیش از پیش فعال باشیم. شما می‌دانید که امروزه شاهد جنگ رسانه‌ای هستیم. پیش از اینکه امیرالمؤمنین، امام علی(ع) به شهادت برسد، مردم شام گمان می‌کردند مولا علی(ع) نماز نمی‌خواند؛ اما وقتی که شنیدند امام علی(ع) در مسجد به قتل رسیده است، گفتند مگر علی نماز می‌خواند!!. در حقیقت رسانه اموی گمراه کننده بود.
 
اجتماع اربعین فریاد ایستادگی در برابر استکبار است
سید ضیاء الصافی تأکید کرد: باید نهایت تلاش خودمان را در زمینه رسانه به کار ببندیم و تمام رسانه‌های کشورهای اسلامی باید به راه و مکتب حسینی ایمان بیاورند و همگی با تمسک به ریسمان الهی علیه شیطان بزرگ آمریکا و اسرائیل بایستند.

وی درباره اینکه سهم هر فرد مسلمان برای جهانی کردن اربعین چیست، گفت: هیچ پوشش خبری و رسانه‌ای از کسانی که از طوائف مختلف شیعه و سنی برای زیارت امام حسین(ع) می‌آیند، وجود ندارد. در 24 محرم‌الحرام که سالروز اشغال سامرا بود و ما به همراه تنی چند نفر از دوستان برای عرض تسلیت به ساحت مقدس بقیة الله الاعظم از کربلا عازم سامرا بودیم، برادران اهل تسنن به گرمی از ما استقبال کردند. در سامرا موکب‌هایی برای خدمت به زائران حرم امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) برپا شده بود.

او افزود: ما به منزل یک شهروند اهل تسنن دعوت شدیم که منطقه آنها قبل از سال 2014 میلادی در اشغال داعشی‌ها بود و در سال 2014 از وجود داعش پاکسازی شده بود. آنها واقعاً عاشق حضرت رسول، محمد(ص) و اهل بیت(ع) بودند و با توزیع غذا و پذیرایی از مهمانان، ارادت و محبت خودشان را به اهل بیت(ع) نشان می‌دادند.
گفت‌وگو: طیبه امامقلی
ترجمه: الهام مؤذنی
انتهای پیام
captcha