ارتقای جایگاه مشاغل خانگی در اقتصاد؛ از اهداف جهاددانشگاهی
کد خبر: 3928700
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴

ارتقای جایگاه مشاغل خانگی در اقتصاد؛ از اهداف جهاددانشگاهی

رئیس جهادانشگاهی اردبیل گفت: این نهاد با عملیاتی کردن اهداف طرح ملی «توسعه مشاغل خانگی» جایگاه کسب‌وکار‌های خانگی را در اقتصاد ارتقا می‌دهد.

جایگاه مشاغل خانگی در اقتصاد ارتقاء می‌یابدبه گزارش ایکنا از اردبیل، مهران اوچی اردبیلی، رئیس جهادانشگاهی استان، ۲۰ مهرماه در نشست کارگروه علمی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان، اظهار کرد: با اراده جهادی و هم‌افزایی بین دستگاه‌های اجرایی می‌توان اهداف این طرح را محقق کرد.

وی با بیان اینکه این طرح تحت نظارت و مدیریت معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توسط جهاددانشگاهی به‌عنوان یک نهاد توسعه‌ای اجرا می‌شود، یادآور شد: با شبکه‌سازی هدفمند و استفاده از ظرفیت پیشران‌های ملی و استانی می‌توان زمینه مناسبی برای توسعه اشتغال و بازار در کشور فراهم کرد.

رئیس جهادانشگاهی اردبیل سهمیه این استان را از این طرح دو هزار نفر اعلام و تصریح کرد: به‌همت جهاددانشگاهی اجرای طرح مذکور از سال ۱۳۹۶ در ۹ استان به‌صورت نمونه انجام شد که ۲۶۱ مزیت نسبی به‌دنبال داشته و منجر به شناسایی و ایجاد ارتباط مشاغل خانگی با ۱۵۰ بنگاه تعاونی و خوشه‌های کسب و کار و جذب ۵۵۰ نفر از کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و خیران در حوزه‌های مختلف شده است.

اوچی اردبیلی ادامه داد: وظایف جهاددانشگاهی در این طرح به‌عنوان نهاد تسهیلگر و واسطه‌ای، مطالعات پژوهشی، رصد و پایش، ارزیابی، اثربخشی، مستند‌سازی، بانک اطلاعاتی، شبکه‌سازی، هم‌افزایی و تسهیل‌گری، جلوگیری از اتلاف منابع، تقویت روحیه کار گروهی، اتصال به بازار، توجه به زنجیره ارزش و ظرفیت‌سازی است. ثبت نام متقاضیان طرح ملی توسعه مشاغل خانگی از ۶ شهریورماه آغاز شده است و تاکنون ۹۰۰ نفر از استان ثبت‌نام کرده‌اند.

وی با بیان اینکه اولویت‌های شغلی این طرح با توجه به نیاز و ظرفیت‌های مناطق مختلف استان شناسایی و ارائه شده است، گفت: به تناسب فرهنگ و ظرفیت استان اردبیل رشته‌های خیاطی لباس، چرم‌دوزی، قالیبافی، تابلو فرش بافی، گلدوزی سنتی، ویرایشگر متون، مترجمی، برنامه‌نویسی و انیماتور از اولویت‌های شغلی شناسایی و معرفی شده است.

اوچی اردبیلی افتتاح دبیرخانه طرح توسعه مشاغل خانگی، عقد تفاهم‌نامه همکاری با دستگاه‌های ذیربط و انجمن‌های کاریابی استان و تشکیل کارگروه عملی و راهبری متشکل از نمایندگان، کارشناسان دستگاه‌های اجرایی، نخبگان و صاحب‌نظران این حوزه را از اقدامات مهم انجام شده در راستای عملیاتی کردن این طرح عنوان کرد.

وی با بیان اینکه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در بهبود وضعیت معیشتی و رونق اقتصادی خانواده‌ها مؤثر خواهد بود، تصریح کرد: به‌منظور ایجاد زمینه مناسب برای فروش محصولات، در حال حاضر فروشگاه و سامانه‌های مجازی راه‌اندازی شده است تا افراد و پیشران‌های توانمند بتوانند محصولات خود را به راحتی به بازار عرضه کنند.

رئیس جهادانشگاهی اردبیل بر مساعدت متولیان امر برای ارائه تسهیلات به پیشران‌ها، جهت پیشبرد روند هدایت افراد در این طرح تأکید و تصریح کرد: با جهت‌دهی درست به جامعه هدف می‌توانند زمینه خوبی را برای توسعه اقتصادی فراهم و دغدغه اشتغال استان را برطرف کنند.

اوچی اردبیلی ادامه داد: امیدواریم با پیشبرد اهداف طرح توسعه مشاغل خانگی بتوانیم در ساماندهی کسب و کار‌های خرد خانگی و رفع دغدغه‌های اشتغال کشور موثر عمل کنیم.

طرح توسعه مشاغل خانگی؛ زمینه‌ای برای رونق اقتصادی استان

در این نشست، رحیم یونسی، رئیس اداره اشتغال و هدایت نیروی کار اداره‌کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان اردبیل ضمن قدردانی از پیگیری و تلاش جهاددانشگاهی در پیشبرد اهداف طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان، افزود: جهاددانشگاهی با نیازسنجی دقیق و توجه به ظرفیت‌های استان در انتخاب اولویت‌های شغلی این طرح موفق عمل کرده است.

وی با بیان اینکه توانمندسازی افراد با توجه به مزیت‌های استانی انجام می‌شود، ادامه داد: این طرح زمینه خوبی را برای توسعه و رونق اقتصادی استان فراهم خواهد کرد.

وی با تأکید بر ایجاد زیرساخت‌های فروش محصولات خانگی در استان، اضافه کرد: در این طرح باید از ظرفیت‌های پیشران‌های ملی و استانی استفاده شود تا در برندسازی محصولات اثربخش عمل شود.

رئیس اداره اشتغال اداره‌کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی استان در هدایت متقاضیان مشاغل خانگی، یادآور شد: با کاهش برخی از محدودیت‌های ثبت نام این طرح می‌توان افراد بیشتری را تحت پوشش قرار داد.

در این نشست، بقیت‌اله بابایی، رئیس اداره فرش استان اردبیل با بیان اینکه باید حوزه بازاریابی استان تقویت شود، ادامه داد: ارائه تسهیلات به پیشران‌ها در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی می‌تواند گره‌گشای بسیاری از فعالیت‌های آن‌ها باشد که این امر همراهی و هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد. همچنین با گسترش عرضه محصولات خانگی می‌توان به صادرات ورود کرد.

یادآور می‌شود، در نشست کارگروه علمی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی اردبیل با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی متولی، نحوه پیشبرد اهداف و دغدغه‌های اجرایی این طرح مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام
captcha