رسانه ملی نیازمند تکثیر افراد اخلاقمند و خلاق همچون مرحوم «فتحی‌‎پور» است
کد خبر: 3928949
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۲
رضا صبور:

رسانه ملی نیازمند تکثیر افراد اخلاقمند و خلاق همچون مرحوم «فتحی‌‎پور» است

نخستین برنامه‌ساز قرآنی تلویزیون با بیان اینکه رسانه ملی امروز نیازمند تکثیر امثال مرحوم «فتحی‌‎پور» است، وجود افراد دوگانه‌سوزی که گفتار و عملشان یکی نیست، مشکل عمده جامعه قرآنی کشور عنوان کرد.

رد نشود/////////رسانه ملی نیازمند تکثیر امثال مرحوم «فتحی‌‎پور» است/ وجود افراد دوگانه‌سوز؛ مشکل عمده جامعه قرآنی

رضا صبور، تهیه‌کننده نخستین برنامه‌ قرآنی در تلویزیون که سابقه بیش از دو دهه آشنایی با مرحوم علی‌رضا فتحی‌پور، مدیر گروه علوم قرآنی رادیو قرآن را دارد در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره ویژگی‌های اخلاقی این قاری و حافظ قرآن اظهار کرد: او انسانی چندوجهی بود، از نظر شخصیتی نادر و به هیچ وجه رفتار و کرداری دوگانه‌ نداشت.

صبور ادامه داد: یکی از مشکلات عمده جامعه قرآنی، این است که عده‌ای در این جامعه دوگانه‌سوز هستند؛ اگر ادعای قرآنی بودن داریم، باید خروجی و ورودی رفتار و اعمال‌مان یکی باشد. مرحوم فتحی‌پور، گفتار و عملش به خاطر رضای افراد نبود و در قول و نظر صادق و یگانه رفتار می‌کرد.


بیشتر ببینید و بخوانید:


این تهیه‌کننده پیشکسوت رسانه ملی با بیان اینکه همین اعمال و رفتار او سبب برکت عمر 48 ساله‌اش شد، افزود: به یاد دارم زمانی که یکی از دوستان، مرحوم فتحی‌پور را به عنوان فردی هنرمند و مطلع در حوزه‌های مختلف چون، حفظ و قرائت قرآن، اجرا، موسیقی، نجوم، رایانه و ... برای کارشناسی و اجرا در تلویزیون به بنده معرفی کرد. پس از ملاقات و انجام تست‌های مربوط به حضور در مجموعه تلویزیونی، فعالیتش در رسانه ملی به عنوان یکی از مجریان مجموعه «بشارت»، که برنامه‌ای چالشی در حوزه قرآنی بود، آغاز شد.

وی گفت: مرحوم فتحی‌پور در برنامه «به سوی ظهور» که به موضوعات مختلفی همچون؛ هالیوود و مهدویت، غرب و مهدویت، مدعیان دروغین مهدویت و ... می‌پرداخت، حضور فعال و کارشناسی داشت. همچنین، فعالیت و تداوم برنامه «بشارت»، منجر به برگزاری همایش «نگارش قرآن در یک روز» طی ماه مبارک رمضان در سال 1378 شد که در فرآیند آن پروژه قرآنی نیز همراهی فعال داشت. در ادامه این همکاری در اولین برنامه تولیدی تلویزیون در حوزه مهدویت با نام «به سوی ظهور» حضور پیدا کرد. این برنامه در دهه 70 با موضوع مهدویت تا اوایل دهه 90 ادامه داشت و ایشان در این مجموعه نقش‌آفرینی‌های فراوان داشت.

صبور ادامه داد: مرحوم فتحی‌پور در بخش تحقیقات برنامه و امور مربوط به فضای مجازی فعالیت فراوانی داشت. این همکاری تا ایجاد مرکز مجازی مهدویت و همکاری او و تنی چند از فعالان قرآنی و فضای مجازی کشور ادامه یافت. ایجاد چنین مرکزی در نوع خود جالب توجه بود و نوجوانان و جوانان را در فضای مجازی با موضوع مهدویت آشنا می‌کرد که مرحوم فتحی‌پور نیز همکاری خوبی با این مرکز داشت. او با وجود پذیرش مسئولیت سردبیری خبرگزاری شبستان در برنامه‌ها و پروژه‌های بعدی نیز همچنان با تلویزیون همکاری داشت و از هیچ تلاشی در زمینه ترویج و توسعه علوم قرآنی و جذب مخاطب برای برنامه‌های قرآنی دریغ نمی‌کرد.

علیرضا فتحی پور

وی با اشاره به اینکه فعالیت در برنامه‌های قرآنی توفیق الهی است که خداوند متعال نصیب هر فردی نمی‌کند، گفت: با تأسف باید بگوییم این روزها در رسانه ملی از نبود افراد تأثیرگذاری همچون مرحوم فتحی‌پور که رفتارش برای مردم باورپذیر باشد، رنج می‌بریم. رسانه ملی باید امثال فتحی‌پور را الگو قرار دهد و نسبت به تربیت نیروی انسانی مخلص، خلاق، اخلاقمند و دغدغه‌مند اقدام کند. متأسفانه رسانه ملی با خلأ بزرگ عدم وجود انسان‌های فهیم، خداباور و خودباور که گفتار و عملشان یکی باشد، مواجه است. عده‌ای هستند که مناصب قرآنی را چه در جامعه و چه در رسانه غصب کرده‌اند. آن مرحوم از جمله افرادی بود که ایمان و باور قرآنی در تمامی وجودش و وجوه زندگی‌اش تبلور پیدا کرده بود. حتی در دوران بیماری نیز مرگ را با تمام وجود پذیرفته بود و با امید و توکل به حق متعال مراحل درمانی را می‌گذراند.

صبور با اشاره به اینکه رسانه ملی باید افرادی همچون مرحوم فتحی‌پور را همواره تکریم کند، افزود: جای تأسف باقی است که او در یکی دو سال پایانی عمر شریف خود با بی‌مهری‌هایی از سوی برخی افراد در رسانه ملی مواجه شد که گناهی نابخشودنی است. اینکه با افرادی همانند مرحوم فتحی‌پور برخورد تخریبی شود، بسیار ناپسند و خلاف ادب است.

نیاز مبرم رسانه ملی به شخصیت‌های اخلاقی و خلاق

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های مهم شخصیت مرحوم فتحی‌پور به‌روز بودن او بود، گفت: همراه با تجزیه و تحلیل خوبی که از برنامه‌های مختلف داشت، ایده و تئوری‌های جدید و کارآمدی ارائه می‌داد. یکی از مشکلات رسانه‌های ما به ویژه شبکه‌های دینی و قرآنی این است که مسائل قرآنی و دینی در آن‌ها در حالت انفعال، رکود و انجماد قرار دارد، این رسانه‌ها نوآوری ندارند و همیشه در حال کپی‌ از برنامه‌های دیگر هستند. امروز رسانه به شدت نیازمند شخصیت‌های اخلاقمند و خلاق در امر تولیدمحتواست.

صبور تصریح کرد: مرحوم فتحی‌پور بیشترین فعالیت خود را در رادیو معطوف کرده بود، در حالی که عده‌ای تنها به دنبال دیده شدن و به شدت مشتاق حضور در مقابل دوربین هستند. این روزها بسیاری از افرادی که در رسانه حضور مداوم دارند، حتی درست گفت‌وگو کردن را نیاموخته‌اند، چراکه آگاهی و سواد رسانه‌ای برای حضور در رسانه را ندارند. فعالان رسانه‌ای باید به‌روز باشند، یعنی نسل نو را به خوبی بشناسند و ارزیابی کاملی نسبت به مقوله‌های مختلف رسانه‌ای، فرهنگی و اجتماعی داشته باشند تا بتوانند از این طریق روش‌های جنگ رسانه ای در دنیا را بشناسند و برای آن برنامه‌ریزی فرهنگی کنند.

این تهیه‌کننده پیشکسوت سیما در پایان با بیان اینکه درگذشت مرحوم فتحی‌پور ضایعه بزرگی به جامعه فرهنگی و قرآنی کشور وارد کرد، تصریح کرد: امیدواریم خداوند متعال توفیق ایجاد زمینه رشد امثال این عزیز قرآنی در جامعه را فراهم کند.

یادآوری می‌شود؛ علی‌رضا فتحی‌پور، مدیر گروه علوم قرآنی رادیو قرآن، ۱۹ مهرماه، پس از تحمل یک دوره بیماری، در ۴۸ سالگی دار فانی را وداع گفت و به سوی معبود خود شتافت، پیکر این فعال قرآنی و رسانه‌ای سه‌شنبه 22 مهرماه در زادگاهش همدان به خاک سپرده شد.

انتهای پیام
captcha