به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاعرسانی سیوسومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان، نشست خبری سیوسومین دوره جشنواره فیلم کودک بهعلت شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت پروتکلهای بهداشتی بهصورت برخط (آنلاین) برگزار شد و طی آن پرسشهای برخی از اهالی رسانه به صورت تلفنی مطرح و برخی دیگر از پرسشها به صورت مکتوب قرائت شد.
تابش در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا درباره توجه به ابعاد آموزشی فیلمهای کودکان و نوجوانان، اظهار کرد: باید به تعریف جشنوارهها دقت کنیم. جشنواره فیلم رشد به بخش فیلمهای آموزشی اختصاص دارد و جشنواره فیلم کودک، جشنواره تخصصی سینمای ایران در حوزه کودک و نوجوان است که بیشتر به بعد سرگرمسازی مخاطبانش توجه میکند.
علیرضا تابش در ابتدای سخنان خود در این نشست گفت: در ماههای اخیر، هنرمندان بزرگی چون استاد شجریان، اکبر عالمی، منوچهر طیاب، خسرو سینایی و سینماگران دیگری را از دست دادیم که از همین جا فقدان این عزیزان را به جامعه هنری، خانوادههای آنها و جامعه سینمای ایران تسلیت عرض میکنم.
وی افزود: سیوسومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان در شرایطی برگزار میشود که بحران کرونا همه چیز را به خود مشغول کرده است. تمام مردم جامعه خصوصاً دانشآموزان با حجم گستردهای از اخبار غمانگیز رو به رو هستند و وظیفه ما به عنوان فعالان فرهنگی این است که برای بهبود شرایط روحی نسل جدیدمان فکر کنیم و امیدوارم نخستین جشنواره آنلاین کشور، زندگی کودکان و نوجوانان ایرانی را رنگیتر کند.
شعار امسال؛ «هر خانه یک سینما، هر کودک یک داور»
دبیر جشنواره سیوسوم با اشاره به شعار این دوره از جشنواره عنوان کرد: شعار امسال ما «هر خانه یک سینما، هر کودک یک داور» است. در ضمن برگزاری این جشنواره به صورت مجازی تصمیم سختی بود که در مشورت با تمام عوامل جشنواره، منتقدان و اصحاب رسانه به این مدل از برگزاری رسیدیم. اصحاب رسانه، صاحبان آثار، داوران جشنواره و کودکان و نوجوانان از روز شنبه با مراجعه به سایتهای جشنواره در حساب کاربری خود با استفاده از کدهای تخفیف میتوانند فیلمهای مورد نظرشان را به صورت آنلاین تماشا کنند. همچنین داوران کودک و نوجوان با مراجعه به حساب کاربری خود میتوانند فیلمها را بهصورت رایگان تماشا کنند و از طریق همان صفحه رأی و نظر خودشان را ثبت کنند.
تابش با اشاره به بخش کارگاههای آموزشی جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: کارگاههای آموزشی که در دو بخش ملی و بینالمللی از روز شنبه برگزار میشوند و علاقهمندان با استفاده از کدهای تخفیف در سامانه میتوانند شرکت کنند.
کتابخانه آنلاین جشنواره آنلاین شد
دبیر جشنواره سیوسوم فیلمهای کودکان و نوجوانان با اشاره به کتابخانه آنلاین جشنواره تصریح کرد: امسال کتابخانه جشنواره به صورت آنلاین به کار خود ادامه میدهد. مخاطبان این بخش میتوانند با مراجعه به بخش کاربری خود در سامانه جشنواره از شنبه به مدت ۶ روز از این بخش استفاده کنند و با پخشکنندگان آثار و فیلمهای مورد علاقه، ارتباط برقرار کنند. امسال چهارمین المپیاد فیلمسازی هم به صورت مجازی و مبتنی بر پلتفرمها برگزار میشود و بچهها در طی چهار روز میتوانند در این رویداد شرکت کنند.
نمایش ۱۰۷ فیلم در پلتفرمها و نمایش ویژه برای نابینایان و ناشنوایان
وی ادامه داد: امسال مجموعاً ۱۰۷ فیلم در پلتفرمها برای مخاطبین به نمایش در میآید که تعدادی از این فیلمها ویژه نابینایان و ناشنوایان به صورت توضیحدار و با زبان اشاره عرضه میشود تا بتوانیم بخشی از وظیفه خودمان را در حق مخاطبان ادا کنیم.
پرسش و پاسخ با خبرنگاران
یکی از خبرنگاران درباره دستیابی جشنواره به ساختار ثابت و منسجم پرسید که دبیر جشنواره در پاسخ گفت: دبیرخانه دائمی جشنواره در اصفهان نهادینه شده است و به صورت جدی مورد تأکید قرار گرفته که پایگاه اصلی جشنواره اصفهان است. او همچنین درباره تلاش برای رونق فیلمهای کودک و نوجوان در اکران، افزود: در سالهای گذشته، دغدغه اصلی رسانهها این بود که چرا برای اکران فیلم راه حل جدی وجود ندارد و ما تلاش کردیم تمامی فیلمهای جشنواره به جز یک فیلم در سال گذشته اکران شوند.
علیرضا تابش در پاسخ به سوالی درباره برنامه این دوره از جشنواره در زمینه اصلاح ساختار اظهار کرد: زمانی یکی از دغدغههای جدی اصحاب رسانه این بود که چرا برای جشنواره فیلم کودک و نوجوان سفارشیسازی میشود. خوشحالم امسال اعلام کنم که ما رشد فزایندهای در تولیدات سینمای کودک داشتیم و عمده این آثار با مشارکت بخش خصوصی ساخته شده است و دغدغه دیگر این بوده که فیلمهای کودک افت کمی و کیفی داشتند. در این سالها، جوانترهای سینما در سینمای کودک و نوجوان فعالیت میکنند و نمونه کار آنها را در انیمیشنهای سینمایی میبینید که جزء فیلمهای پرفروش این سالها بودهاند. در کنار آنها پیشکسوتان هم مشغول کار هستند و فیلمهای قابل توجهی تولید کردهاند، ضمن آنکه فیلمهای خوبی در سطح بینالمللی مطرح شدهاند. در این دوره جشنواره جوانها در کنار پیشکسوتان حضور دارند و در سینمای کودک و نوجوان روند روبه جلویی پیش گرفتهایم.
مدیرعامل فارابی در پاسخ به سوال دیگری با اشاره به بودجه این جشنواره گفت: به رغم افزایش هزینههای ریالی و ارزی، پیشبینیهایی که برای هزینههای جشنواره سی و سوم داشتیم، هزینه برپایی این دوره جشنواره کاهش یافته و از بودجه متوسط یک فیلم سینمایی کمتر است. پرداخت حق نمایش/اسکرینفی برای سه بار نمایش در پلتفرمها به صاحبان فیلمها و اعطای جوایز به برگزیدگان در این دوره رخ میدهد و هزینههای این دو بخش، قسمت اصلی هزینههای جشنواره است که به نوعی به خود تولیدکنندگان تعلق میگیرد.
برپایی جشنواره۳۳ با همراهی پلتفرمها
علیرضا تابش در پاسخ به سوال دیگری درباره فراهم بودن زیرساختها برای برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان عنوان کرد: روندی که در سالهای گذشته در حوزه اقتصاد دیجیتال در کشور ما پیش گرفته شده است، بر این اساس است که این حوزه نیازمند زیرساختهای خاص خودش است. زیرساختها در بخش خصوصی فراهم شدهاند. این جشنواره با همراهی پلتفرمها درحال برگزاری است. جلساتی در وزارت ارتباطات داشتیم و کمکهایی از دکتر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات گرفتهایم، شرایط مناسب است و امیدوارم خانوادهها و بچهها در طی ۶ روز بتوانند آثار و بخشهای جنبی جشنواره را دنبال کنند.
امسال صرفهجوییهای لازم انجام شده است
دبیر جشنواره کودک در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره هزینههای جشنواره ابراز کرد: سازمان سینمایی و جشنوارههای سینمایی درباره تمام برنامههای حمایتی خود و هزینهها را شفافسازی کردهاند که قابل دسترسی است. امیدواریم این اقدام که سازمان سینمایی و موسسات تابع آن انجام دادهاند، تبدیل به فرهنگی فراگیر شود. امسال به رغم افزایش هزینههای ارزی و ریالی، صرفهجوییهای لازم انجام شده است. قطعاً معرفی کردن یک رویداد آنلاین نیاز به محتواسازی تصویری و کارهای جدید دارد و به همین دلیل، همکاران ما در دبیرخانه هرروز بهدنبال سوژههای جدید هستند.
در ادامه این نشست، علیرضا تابش در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه حضور داوران و مهمانان خارجی تا چه میزان در شناساندن ایران به جهان موثر بوده است، تصریح کرد: برگزاری جشنواره در شهرهای مهم تاریخی و فرهنگی هر کشور به توسعه دیپلماسی آن کشور کمک میکند. سینما جایگاه خاصی در کشور ما دارد و همواره سینمای کودک و نوجوان محل توجه منتقدین، رسانهها و هنرمندان جهان بوده است.
وی افزود: هنرمندانی که تحت عنوان داور یا صاحبان آثار در سالهای گذشته در اصفهان حضور داشتند، با ظرفیتهای تاریخی و فرهنگی این شهر آشنا شدند. عملاً دیپلماسی شهری در دل جشنواره محقق شده است.
دبیر جشنواره سیوسوم در پاسخ به سوال دیگری درباره مشارکت پلتفرمها بهصورت اسپانسر توضیح داد: در مذاکراتی که با پلتفرمها داشتیم، در زمینههای فنی و محتوایی همکاریهایی داشتیم، همچنین در پرداخت بخشی از هزینههای جشنواره مشارکت داشتهاند.
سهم کودکان از اکران هرسال سینما
علیرضا تابش در ادامه نشست خبری سیوسومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان، در پاسخ به سوال «علی رستگار» از روزنامه جامجم درباره سهم کودکان از اکران هرسال سینما عنوان کرد: از آغاز سالجاری و جدیتر شدن شیوع کرونا، با همفکری شورای تخصصی سینمای کودک و نوجوان، فهرستی از فیلمهای محبوب کودکان و نوجوانان تهیه شد که تعدادی از آن در پلتفرمها عرضه شدند و مالکیت تعدادی از فیلمهایی را که اکران نشدهاند، مشخص کردهایم که تعدادی متعلق به کانون پرورش فکری کودکان است. من از آنها خواهش میکنم فیلمهای جذاب و خاطرهانگیز سینمای ایران را که متعلق به کانون است، در پلتفرم تخصصی خود بارگذاری کنند. بخش دیگر آثار، مربوط به حوزه هنری است که با آنها هم تماس گرفتیم و ترغیبشان کردیم تا فیلمهای خود را در پلتفرمها عرضه کنند. بنیاد سینمایی فارابی هم تعدادی از فیلمهای کودک و نوجوان را که در مالکیتش بوده، در پلتفرمها عرضه کرده است. بهعلاوه در مدت ۶ روز جشنواره نیز دو بخش ویژه رایگان داریم؛ بخش جشنواره جشنوارهها که شامل برگزیدگان سالهای گذشته جشنواره میشود و دیگری مربوط به فیلمهای جذاب، موزیکال و خاطرهانگیز سالهای گذشته کودک و نوجوان است که در بخش جداگانهای قابل دسترسی است.
سوال دیگر خبرنگاران درباره چالشهای پیشروی جشنواره بهصورت آنلاین بود که علیرضا تابش در پاسخ به آن گفت: چالش اصلی ما ایجاد تغییر در چهارچوبهای فکری بود. بهصورت سنتی به برگزاری نوعی از جشنواره عادت کردهایم که آداب و مقررات خاص خودش را دارد. در دوران کرونا اولین دستورالعمل این است که آدمها دور هم جمع نشوند و ما بر این اساس، مجبور به برگزاری آنلاین جشنواره شدیم. امیدوارم تجاربی که ما کسب کردهایم، مسیر راه را برای جشنوارههای آتی روشن کند.
در این جلسه همچنین خبرنگاری پرسید: فرهنگسازی تماشای فیلمهای کودک و نوجوان نیازمند چه اقداماتی است؟
دبیر سیوسومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان در پاسخ گفت: بخشی از این ارتباط به تولید محتوای بومی برای کودکان و نوجوانان برمیگردد. ما در عصر آنالوگ به دنیا آمدیم و کودکان امروزی در عصر دیجیتال، دسترسی راحتتری به آثار فرهنگی هنری روز دنیا دارند. توصیه میشود که بزرگترها خود را با حال و هوای بچهها تطبیق دهند، زیرا تسلط آنها به فضای دیجیتال بیشتر است. فیلم دیدن در فضای آنلاین، نیازمند تولید محتوای بومی است. او ادامه داد: ذائقه کودک و نوجوان باید مورد توجه فیلمسازان کودک قرار گیرد، سینماگران باید مطابق ذائقه نسل نو تولید محتوا کنند، مهمترین مسئله بومی کردن حق مولف و مبارزه با قاچاق آثار است. مخاطبین از کودکی با این موضوع آشنا شوند، جشنواره سیوسوم فرهنگسازی برای احترام به حقوق صاحبان آثار را در پیش گرفته است.
در پاسخ به سوالی درباره تمهیدات جشنواره برای توجه آثار دفاع مقدس و بزرگداشت شهید قاسم سلیمانی و علت تولید نشدن فیلمی درباره این شهید بزرگوار، توضیح داد: پیوند جشنواره فیلم کودک با دفاع مقدس ریشه دارد و جشنواره فیلم کودک و نوجوان هرساله جایزه ویژهای را به نام شهید بهنام محمدی برای فیلمهای برگزیده حوزه دفاع مقدس در نظر میگیرد. درخصوص تولید فیلم درباره شخصیت شهید قاسم سلیمانی، جامعه هنری و سینمایی باید با بنیاد شهیدقاسم سلیمانی تعامل و همکاری داشته باشند، چرا که این بنیاد برنامهریزیهایی برای تولید آثار دارد. باید تلاش شود تا بادغدغه، آثاری در خور شخصیت ایشان ساخته شود
این مراسم با رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصلهگذاری اجتماعی، برگزار و در خلال آن از پوستر بخشهای مختلف جشنواره رونمایی شد.
انتهای پیام