رقابت مجازی 7 هزار قاری و حافظ مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)
کد خبر: 3929114
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۷

رقابت مجازی 7 هزار قاری و حافظ مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)

چهاردهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) به دلیل شرایط کرونایی امسال به صورت مجازی و بدون حضور فیزیکی متسابقین و با رقابت حدود هفت هزار حافظ و قاری در حال برگزاری است.

به گزارش ایکنا، چهاردهمین دوره مسابقات قرآن دارالقرآن امام علی(ع)، تنها مسابقه بخش مردمی کشور، امسال متفاوت از سال‌های گذشته و بدون حضور فیزیکی متسابقان برگزار شد. فراهم کردن زیرساخت‌های لازم به منظور برپایی بهتر مسابقات در بستر فضای مجازی نکته حائز اهمیت این رقابت‌ها است.

گزارش تصویری چهاردهمین دوره مسابقات قرآن دارالقرآن امام علی(ع) به صورت مجازی

دارالقرآن امام علی(ع)، امسال در خانه موزه شهید مدرس، یادگاری از عمارت‌های قدیمی تهران، میزبان این دوره از مسابقات بود.

رقابت 7 هزار قاری و حافظ مسابقات امام علی(ع) در حال برگزاری است

با گذر از کوچه‌های محله عودلاجان یا اصطلاحاً «حصار ناصری تهران»، به این محل می‌رسیم. اما تبلیغی را از مسابقات نمی‌بینیم و حتی در حیاط بیرونی، طنینی از تلاوت قرآن به گوش نمی‌رسد. گویی مکان برگزاری مسابقات قرآن اینجا نیست، اما هنگامی که وارد حیاط مرکزی این خانه تاریخی می‌شویم، تکاپوی داوران و پشتیبانان را برای برقراری ارتباط در رشته حفظ می‌بینیم؛ تلاشی که با چاشنی سعه صدر و صبوری همراه است.

حیاط مرکزی با چیدمانی متفاوت از میز و صندلی و جانمایی مقابل صندلی‌های جلوس ویژه حیاط مرکزی، به گونه‌ای برای رشته حفظ کل، 10 و 20 جزء در نظر گرفته شده است که در کنار هر داور، یک پشتیبان قرار دارد. پشتیبان‌ها از مهندسان الکترونیک یا رشته‌های مرتبط رشته فنی و IT و از فرهنگیان کشورمان هستند و تجربه برگزاری مرحله کشوری سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی را داشته‌اند. در این مسابقه از ظرفیت میزبانی اداره‌کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران استفاده شد که میزبانی مرحله کشوری بخش آوایی را در بستر مجازی داشت.

رقابت 7 هزار قاری و حافظ مسابقات امام علی(ع) در حال برگزاری است

پس از تماس پشتیبان با متسابق رشته حفظ از طریق اسکای‌روم و آماده‌سازی آنها برای ارتباط با داور، تماس تلفنی نیز برقرار می‌شود تا محفوظاتشان محک زده شود. از حافظان 10 و 20 جزء، دو سؤال هشت سطری و از حافظان کل، سه سؤال هشت‌سطری پرسیده می‌شود. داوران در کنار تصویر حافظان در اسکای‌روم، صدای متسابق را از طریق تلفن ثابت نیز دارند تا در صورت قطعی یا سرعت پایین اینترنت، حافظ با کمترین نگرانی به ارائه محفوظاتش و پاسخ به سؤالات بپردازد و سپس نمرات در کارنامه‌‌اش درج شود.

همزمان با رقابت حافظان، داوری فایل‌های ارسالی رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل نیز در فضایی مجزا و یکی از اتاق‌های مشرف به حیاط مرکزی در حال انجام است. اتاقی که ظاهر فیروزه‌ای آن بر معنویت آن افزوده است. نزدیک به فضای اتاق، صدای طنین تلاوت قاریان و مرتلان شنیده می‌شود که از طریق تلویزیون برای داوران به نمایش گذاشته می‌شود. گرداگرد اتاق، میز داوران چیده شده است و در گوشه‌ای از اتاق نیز ناظر مسابقه و ناظر فنی این رشته حضور دارد.

رقابت 7 هزار قاری و حافظ مسابقات امام علی(ع) در حال برگزاری است

حال و هوای اتاق متفاوت است و برخلاف سکوت حاکم برحیاط مرکزی (داوری رشته حفظ)، پر است از همهمه و بحث و تبادل نظر بر روی صوت، لحن، تجوید و وقف و ابتدا و بعضاً نیز گریزی بر مفاهیم برخی از کلمات آیات است.

تلاوت هر قاری و مرتل از سوی مسئول فنی، پس از معرفی متسابق، پخش می‌شود و بعضاً اگر داوران در موردی اختلاف نظر داشته باشند، آن بخش از تلاوت دوباره بازپخش خواهد داشت و سپس ادامه داوری انجام می‌شود و نمرات در کارنامه درج می‌شود.

رقابت 7 هزار قاری و حافظ مسابقات امام علی(ع) در حال برگزاری است

گرچه شرایط کرونایی دنیا و به تبع آن در کشور عزیزمان ایران، عموم مردم را از بسیاری فعالیت‌های تجمعی و حضوری محروم کرد و مانع شور و هیجانات در مسابقات و مباحث آموزشی شد، اما نباید از همت دارالقرآن امام علی(ع) برای در نظر گرفتن تدبیری برای تداوم برگزاری این مسابقه چشم‌پوشی کرد.

مسابقه‌ای که هزینه‌های اسکان و پذیرایی زیادی را در پی داشت و در کنار آن هزینه رفت و آمد و ایاب و ذهاب را نیز از دوش متسابقان برداشت. در ادوار گذشته بعضاً شرکت‌کنندگان به دلیل بُعد مسافت، از حضور امتناع می‌کردند و تنها تا مرحله ثبت‌نام پیش می‌رفتند.

تعامل خوب مسابقه‌ای مردمی و خصوصی به منظور بهره‌گیری از تجربیات آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در برگزاری مرحله کشوری مسابقات قرآن دانش‌آموزی نیز جای تقدیر دارد، موضوعی که می‌توانند سایر دستگاه‌ها و نهادها و حتی سایر بخش‌های مردمی به آن توجه کنند و فعالیت‌ها و مسابقات قرآن را تعطیل نکنند و با استفاده از تجربیات موفق دیگر در این عرصه، برنامه‌های قرآنی خود را عملیاتی کنند.

رقابت 7 هزار قاری و حافظ مسابقات امام علی(ع) در حال برگزاری است

نزدیک اذان ظهر، طنین اذان داور و قاری بین‌المللی کشورمان حمیدرضا احمدی‌وفا، سایر داوران و نیروهای اجرایی را به سمت صف نماز جماعت راهنمایی می‌کند. نماز جماعت اقامه می‌شود و پس از اندکی استراحت و تجدید قوا و صرف نهار، ادامه داوری رشته‌های مختلف انجام می‌شود.

بنابر گفته یکی از نیروهای اجرایی این دوره از مسابقات، «اگر چه این مسابقات از حضور شرکت‌کنندگان که حال و هوای مسابقات را جذاب می‌کرد، محروم است، اما همین که این مسابقات در این ایام و با این اوضاع نامناسب اقتصادی تعطیل نشده است، جای شکر دارد و حتی باعث شده که در هزینه‌ها و زمان نیز صرفه‌جویی شود».

حال که معلوم نیست شرایط کرونایی در جهان تا چه زمانی باقی بماند، امید است خودمان را روز به روز با این شرایط با رعایت اصول بهداشتی همراه کنیم تا با بهره‌گیری از زیرساخت‌ها و زمینه‌های مناسب، فعالیت‌ها به ویژه در عرصه قرآنی با رنگ و بویی متفاوت برگزار شود، نه اینکه خدایی نکرده شاهد کم‌رونقی آنها باشیم.

انتهای پیام
captcha