شخصیت پیامبر(ص) قلب‌ها را مجذوب خود کرد / وحدت رمز موفقیت در برابر مستکبران
کد خبر: 3929582
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۹
عالم اهل سنت لبنانی در گفت‌وگو با ایکنا:

شخصیت پیامبر(ص) قلب‌ها را مجذوب خود کرد / وحدت رمز موفقیت در برابر مستکبران

«شیخ احمد القطان» رئیس جمعیت «قولنا و العمل» لبنان، با اشاره به شخصیت والای پیامبر اکرم(ص) و ضرورت وحدت در جهان اسلام، گفت: مسلمانان باید به اخوت اسلامی پایبند باشند، با یکدیگر متحد بمانند و در برابر هرگونه فتنه و تلاش دشمنان اسلام و مستکبران ایستادگی کنند.

شخصیت پیامبر(ص) قلبها را مجذوب خود کرد / وحدت رمز موفقیت در برابر مستکبرانشیخ احمد القطان، عالم اهل‌‌سنت لبنانی و رئیس جمعیت «قولنا و العمل» این کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا، درباره شخصیت گرانقدر رسول گرامی اسلام (ص)، ضرورت وحدت شیعه و سنی و پدیده اسلام‌ستیزی به بحث و تبادل نظر پرداخت.

وی در این گفت‌وگو با تأکید بر اهمیت وحدت و جهاد در میان مسلمانان، گفت: مجاهدان اسلام در لبنان و دیگر سرزمین‌های اسلامی روز به روز ثابت قدم‌تر شده و تجربه‌های فراوانی کسب می‌کنند. در واقع برای مقاومت در برابر زورگویی‌های غاصبان و ستمگران جهاد موثرترین راه حل است.

این عالم اهل سنت تصریح کرد: موفقیت‌هایی که به وسیله حزب‌الله و گروه‌های مقاومت در فلسطین و لبنان رقم خورد، در واقع از خط مشی پیامبر اکرم(ص) و یا همان فریضه جهاد نشات گرفته و نمونه‌های بارزی از ایستادگی و ایثار علیه مستکبران و ناحقان هستند.

شیخ احمد القطان در این گفت‌وگو همچنین به برخی مسائل مهم جهان اسلام اشاره کرده است که مشروح آن از نظر می‌گذرد:

ايكنا _ پیامبر اسلام (ص) چه ویژگیهايی داشتند که شایسته رهبری تمام بشریت شدند؟

پیامبر اسلام (ص) دارای ویژگی‌های شخصیتی بزرگی بودند. ایشان قبل از اینکه به پیامبری مبعوث شده و وحی بر ایشان نازل شود همواره فردی صادق و امانت‌داری بودند. با توجه به اینکه خداوند متعال اراده کرده که پیامبر گرانقدر اسلام حامل رسالت آسمانی باشد ایشان را مورد عنایت خود قرار دادند. بنابراین پیامبر (ص) ویژگی‌های فراوانی از جمله عصمت را داشتند که ایشان را شایسته رهبری تمام بشریت ساختند.

ايكنا _ در رابطه با وحدت بین شیعه و سنی چه روایاتی داریم و این وحدت تا چه حدی باید باشد؟

اغلب روایات مربوط به مسلمانان نماینگر وحدت اسلامی هستند و لفظ امت اسلام را به کار برده و از به کار بردن جریان شیعه یا سنی بودن بدور هستند. اسلام یک چتر بزرگی از سوی خداوند سبحانه و تعالی می‌باشد و همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی بايد زیر اين نعمت الهی یکپارچه پناه ببریم. بنابراین مسلمانان باید با عمل کردن به آیه (103 سوره مبارکه آل عمران) «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنْتُمْ عَلَى شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ» (و همگي به ريسمان خدا ( قرآن و اسلام و هر گونه وسيله ارتباط ديگر) چنگ زنيد، و پراكنده نشويد! و نعمت (بزرگ) خدا را بر خود، به ياد آريد كه چگونه دشمن يكديگر بوديد، و او ميان دلهاي شما، الفت ايجاد كرد، و به بركت نعمت او، برادر شديد! و شما بر لب حفره‏ اي از آتش بوديد، خدا شما را از آن نجات داد؛ اين چنين، خداوند آيات خود را براي شما آشكار مي‏سازد، شايد هدايت شويد.)

برادری اسلام ما را یک امت می‌سازد و مسلمانان باید به اخوت اسلامی پایبند باشند و با یکدیگر متحد مانده و در برابر هرگونه فتنه و تلاش دشمنان اسلام، مستکبران و استعمارگران برای تفرقه‌افکنی ایستادگی بکنند. وحدت اسلامی یک عقیده و دستور اسلامی است.

 ما مسلمانان را بیشتر از جنبه عقایدی دعوت می‌کنیم که وحدت خود را رقم بزنند. همانگونه که خداوند متعال در قرآن کریم (سوره مبارکه انبیا آیه ۹۲) فرمودند: «إِنَّ هذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ أَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ» (اين است امت‏ شما كه امتى يگانه است و منم پروردگار شما پس مرا بپرستيد).

 ما مسلمانان باید امتی واحد باشیم و به طبق دستور خداوند در سوره مبارکه مائده (آیه ۲) «وَ تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى‌ وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ» (در انجام نيكى‌ها و دورى از ناپاكى‌ها يكديگر را يارى دهيد و هرگز در گناه و ستم، به هم يارى نرسانيد) عمل بکنیم.

ايكنا _ اصول و مبانی پیامبر اسلام(ص) در رساندن پیام توحیدی چه بود؟

پیامبر اسلام (ص) برای توحید خداوند متعال دعوت کردند. ایشان در حدیثی می‌فرمایند: «کلّ مولد یولد علی فطرة حتّی یکون أبواه یهوّدانه و ینصرانه و یمجّسانه» (هر زاده شده‌ای بر فطرت توحید زاده است، پس والدین او او را یهودی یا نصرانی یا مجوس گردانند.)

و رسالت پیامبر اسلام در واقع بشارت فطرت بشریت بوده و تمامی پیامبران برای توحید خداوند متعال دعوت می‌کردند و تنها شریعت آنها تفاوت اندکی داشت. پیامبر گرانقدر اسلام(ص) بر اساس سرشت انسانی که خداوند در وجود ما نهاده است دعوت کرده و خواستار تبعیت از خداوند متعال بودند.

ايكنا _ امت اسلام در حال حاضر با پدیده اسلام ستیزی، هتک حرمت پیامبر (ص) و قرآن سوزی معاندان مواجه است. هدف از چنین اقدامتی چیست و امت اسلام چه وظیفه‌ای در دفاع از حقانیت پیامبر و اسلام دارد؟

اهل باطل همیشه سعی داشتند که علیه حق برخیزند و مردم را از حقانیت دور بسازند. دین اسلام نماد و اصل حقانیت است، بنابراین آنها برای خدشه‌دار کردن چهره اسلام تلاش می‌کنند؛ دین حقانیت و دین الهی که خداوند آن را منزه ساخته است. خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم می‌فرمايند: «وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ دِيناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِينَ»‌ (سوره مبارکه آل عمران آیه ۸۵)؛ (و هر كس غير از اسلام به سراغ دينى ديگر برود، پس هرگز از او قبول نمى‌شود و او در قيامت از زيانكاران خواهد بود.)

 بنابراین آنها تلاش می‌کنند با به‌کارگیری روش‌های مختلف اعم از سوزاندن قرآن ویا نقاشی‌های موهن به شخصیت گرانقدر پیامبر اکرم(ص) دین مبین اسلام را مورد اهانت قرار بدهند. اهل باطل با تلاش‌های فراوانی که می‌کنند هرگز به هدف خود نخواهند رسید و امت اسلامی همچنان دعوت و تبلیغ برای رسالت پیامبرش را ادامه داده و از این راه دست بر نخواهد داشت.  بحمدلله هر چقدر دشمنی آنها بیشتر بوده و جدی‌تر عمل کرده‌اند در واقع اسلام بیشتر رواج یافته و موفقیت‌های بیشتری کسب کرده است.

ايكنا _ برخی با برجسته ساختن جنگ های صدر اسلام، این دین مبین را دین جنگ و شمشیر مینامند، این در حالی است که به تعبیر قرآن، پیامبر اکرم (ص) به عنوان پیام آور اسلام، «رحمة للعالمین» بودند. در اندیشه و عملکرد حضرت محمد(ص) جنگ و صلح هر یک به صورت مجزا چه جایگاهی داشت؟

بدون شک اسلام به وسیله جنگ و شمشیر رواج نیافته و از طریق شخص والای پیامبر‌(ص) و با دعوت و تکیه بر دانش و حقانیت و عدالت رواج یافت. مسلمانان قبل از اینکه سرزمین‌های مختلف را فتح بکنند در واقع از طریق فتح و جذب قلوب مردم پیام اسلام را منعکس می‌کردند‌.

دین مبین اسلام به وسیله تکیه بر سرشت بشری جهانیان را به خود مجذوب ساخته و در سراسر جهان آوازه نیک به خود اختصاص داده است. آموزه‌های اسلامی از قرآن کریم سرچشمه گرفته و سنت پیامبر اکرم(ص) و اهل‌بیت و صحابه گرانقدر ایشان آن را رواج داده و مکانت بزرگی در بین جهانیان قرار دادند.

ايكنا _ امروز مسلمانان چگونه میتوانند از حق در مقابل ستمکاران دفاع کنند و چرا اغلب حق قربانی زیادهخواهی حکومتها میشود و به چه دلیل مقابله با آن را برترین جهادها میدانند؟

مسلمانان از طریق وحدت و اجماع بر کلمه جهاد علیه مستکبران و ستمگران می‌توانند از حق دفاع بکنند. جهاد یکی از ارکان بسیار مهم اسلام بوده و بایستی از این فریضه مقدس برای ایستادگی و مقاومت در برابر مستکبران و ستمگران محافظت و تبعیت بکنیم.

مجاهدان اسلام در لبنان و دیگر سرزمین‌های اسلامی روز به روز ثابت قدم‌تر شده وتجربه‌های فراوانی کسب می‌کنند. در واقع برای مقاومت در برابر زورگویی‌های غاصبان و ستمگران جهاد موثرترین راه حل است. موفقیت‌هایی که به وسیله حزب‌الله و گروه‌های مقاومت در فلسطین و لبنان رقم خورد، در واقع از خط مشی پیامبر اکرم(ص) و یا همان فریضه جهاد نشات گرفته و نمونه‌های بارزی از ایستادگی و ایثار علیه مستکبران و ناحقان هستند.

بنابراین مسلمانان باید با مجاهدین همراهی کرده و خود مجاهد در راه خداوند متعال باشند، زیرا از طریق می‌توان پیروزی‌های مطلوب را تحقق بخشیم. خداوند متعال در سوره مبارکه احزاب می‌فرمایند: «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‌ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدِيلًا» (از ميان مؤمنان مردانى هستند كه آنچه را با خداوند پيمان بسته بودند صادقانه وفا كردند (و خود را آماده‌ى جهاد نمودند)، برخى از آنان پيمانشان را عمل كردند (و به شهادت رسيدند) و بعضى ديگر در انتظار (شهادت) هستند، و هرگز (عقيده و پيمان خود را) تغيير ندادند.)

 جهاد و مقاومت در راه خداوند اهمیت بزرگی داراست و مسلمانان باید به آن پایبند باشند. مسلمانان شهادت و پیروزی را ترجیح می‌دهند. إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى‌ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَ يُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِيلِ وَ الْقُرْآنِ وَ مَنْ أَوْفى‌ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بايَعْتُمْ بِهِ وَ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ (سوره مبارکه توبه آیه ۱۱۱)، (همانا خداوند از مؤمنان، جانها و اموالشان را به بهاى بهشت خريده است. آنان در راه خدا مى‌جنگند تا بكشند يا كشته شوند. (وفاى به اين) وعده‌ى حقّ كه در تورات و انجيل و قرآن آمده بر عهده خداست و چه كسى از خدا به عهدش وفادارتر است؟ پس مژده باد شما را بر اين معامله‌اى كه به وسيله‌ى آن (با خدا) بيعت كرديد و اين همان رستگارى بزرگ است.)

ايكنا _ با چه روش‌هایی باید پیامبر اکرم(ص) را معرفی کرد تا برای جهانیان قابل الگوبرداری باشد؟

مسلمانان باید چهره حقیقی اسلام را به جهانیان معرفی کرده و ویژگی‌های پیامبر اسلام (ص) را با وضوح هرچه تمام برای مردم جهان بازگویی بکنند تا آرمانی قابل الگوبرداری باشند. بدون شک در صورتی که مردم جهان حقیقت پیامبر اکرم (ص) را به خوبی دریابند از ایشان تبعیت کرده و ایشان را بعنوان الگویی گرانقدر خواهند دانست.

ما باید به نشر اسلام کمک کنیم و در رواج اسلام و تعریف صفات حسنه پیامبرمان تلاش کرده و از هیچگونه خدمات و ایستادگی در این راه دریغ نکنیم.

گفت‌وگو از مجید عبیداوی

انتهای پیام
captcha