پروتکلی برای جذب پزشکان داوطلب مقابله با کرونا نداریم / استهلاک تجهیزات پزشکی
کد خبر: 3929833
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
حسین کرمان‌پور:

پروتکلی برای جذب پزشکان داوطلب مقابله با کرونا نداریم / استهلاک تجهیزات پزشکی

مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به آمار رسمی 183 شهید مدافع سلامت، درباره سازوکار جذب پزشکان داوطلب گفت: با توجه به اینکه هیچ پروتکل و سازوکاری از سوی وزارت بهداشت در نظر گرفته نشده است، فراخوان جدیدی برای استفاده از این نیروها برای مقابله با کرونا منتشر نمی‌شود.

آمار رسمی شهدای مدافع سلامت 183 نفر است/ پروتکلی برای جذب پزشکان داوطلب در مقابله با کرونا وجود نداردحسین کرمان‌پور، رئیس اورژانس بیمارستان سینای تهران و مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به افزایش موارد بیماری کرونا در هفته‌های اخیر، اظهار کرد: در حال حاضر تقریباً بیشتر تخت‌های بیمارستانی اشباع شده‌اند، حتی بیمارستان‌های خصوصی نیز دیگر جایی برای بیماران ندارند و ظرفیت آن‌ها نیز در حال تکمیل است.

مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه میزان تلفات جامعه درمانی کشور همانگونه که پیش‌بینی می‌شد در دو هفته اخیر بیش از شش ماه قبل بوده است، گفت: در هفته گذشته حداقل سه مورد فوتی در بین جامعه پزشکی داشتیم. در حال حاضر آمار رسمی شهدای مدافع سلامت براساس اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی و نظام‌ پزشکی‌های استانی ۱۸۳ نفر است.

کرمان‌پور با ذکر اینکه هرچه تعداد بیماران بیشتر شود، سطح خدمات کاهش پیدا می‌کند، گفت: بسیاری از کارکنان بیمارستان‌ها خود مبتلا شده و در قرنطینه حضور دارند و جایگزین هم برای آن‌ها وجود ندارد؛ لذا سطح خدمات و رسیدگی به بیماران نیز کاهش می‌یابد. از سوی دیگر محدودیت برای حضور همراه بیمار در بخش‌ها وجود دارد و در بخش‌های کرونایی به دلیل خطر انتقال و ابتلای کرونا به هیچ وجه اجازه حضور همراه بیمار داده نمی‌شود. به همین دلیل تمامی خدمات به بیمار بر عهده نیرو‌های بیمارستان است و با توجه به اینکه این نیرو‌ها به کرونا مبتلا می‌شوند از تعداد آن‌ها کم شده و فشار بر روی دیگر کارکنان افزایش می‌یابد و سطح خدمات افت می‌کند. هشت ماه درگیری نیرو‌های کادر درمان و تکنولوژی‌های درمانی موجب خستگی نیرو‌ها و استهلاک دستگاه‌های بیمارستانی شده و به همین دلیل سطح انتظار ما از کمک این تکنولوژی‌ها به بیماران کاهش یافته است.

وی با اشاره به فراخوان‌های جذب پزشکان داوطلب نیز گفت: فراخوان جدیدی اعلام نکرده‌ایم. وقتی فراخوانی داده می‌شود باید وظیفه‌ای مشخص و زمان معینی برای این داوطلبان در نظر گرفته شود و سازوکار خدمت داوطلبی نیز تعیین شود و نهادی مسئولیت‌های مدنی، قانونی و حقوقی این فرد داوطلب را برعهده گیرد. برای خدمت داوطلبی باید پروتکل‌هایی از سوی وزارت بهداشت تدوین شود، اما تا به این لحظه هیچ‌ پروتکلی تدوین نشده است.

کرمان‌پور در رابطه با نظر جامعه پزشکی مبنی بر محدودیت‌های ایجاد شده، اظهار کرد: سازمان نظام پزشکی بار‌ها درخواست کرده است که این محدودیت‌ها در دوره‌ای از زمان ایجاد شود که بر کاهش روند بیماری تأثیرگذار باشد. اینکه یک هفته تعطیل کنیم و دوباره بازگشایی انجام شود نه تنها وضعیت را بهبود نمی‌بخشد، که آن را بدتر می‌کند.

وی در پایان تأکید کرد: برای اجرای چهار عمل اصلی مقابله با کرونا باید سخت‌گیرانه وارد میدان شویم. باید ماسک زدن، شست‌وشوی دست، فاصله‌گذاری و سفر نکردن همراه با سخت‌گیری اجرا و بر آن نظارت شود تا بتوان از افزایش موارد انتقال و ابتلا جلوگیری کرد. طی هشت ماه گذشته این اتفاق رخ نداده است و سخت‌گیری‌های موقتی و سهل‌گیری‌ها سبب شده که بیماری برای مردم عادی شود و آنان بی‌خیال شده‌اند و همین امر موجب افزایش ابتلا شده است.
انتهای پیام
captcha