مصحف قطر چگونه کتابت شد؟ + عکس
کد خبر: 3930556
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۵

مصحف قطر چگونه کتابت شد؟ + عکس

مصحف قطر موفقيتی فرهنگی برای دولت و ملت اين كشور بوده و با خطی متمايز با ديگر قرآن‌ها نگاشته شده است. طرح مسابقه بين‌المللی ويژه نگارش مصحف قطر از ويژگی‌های منحصربه‌فرد اين اثر قرآنی و برگزاری چنين رقابتی برای انتخاب خوشنویس تاكنون بی‌سابقه بوده است.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی مصحف قطر، 10 سال پیش وزارت اوقاف و امور اسلامی قطر به چاپ مصحف ملی این کشور  اقدام کرد که با استقبال و حمایت امیر قطر روبه‌رو شد.

از آنجا که وزارت اوقاف و امور اسلامی قطر، ترویج اندیشه اسلام و احیای گنجینه میراث اسلامی را از رسالت‌های خود در حوزه تبلیغ و نشر می‌داند، لازم دید قرآن ملی با توجه به میراث و فرهنگ اسلامی قطر با شکل و شمایلی فاخر کتابت شود و به چاپ برسد.

وزارت اوقاف قطر این ایده را با مرکز تحقیقات تاریخ، هنر و فرهنگ اسلامی استانبول در میان گذاشت که با استقبال، مشارکت و همکاری این مرکز مواجه شد. بعد از سلسله‌ نشست‌ها و جلسات فراوان تصمیم بر آن شد که برای کتابت این مصحف شریف، رقابتی بین‌المللی برای انتخاب بهترین خط عربی برگزار شود.

این مسابقه در تاریخ خط عربی و تاریخ کتابت قرآن کریم امری بی‌سابقه بود. 120 نفر از برجسته‌ترین خوشنویسان دنیا در این مسابقه شرکت کردند و در نهایت عبیده محمد صالح البنکی در این مسابقه برای کتابت مصحف ملی قطر برگزیده شد.

قرآن ملی قطر چگونه کتابت شد؟/  پنجشنبه//

پس از آن مسابقه‌ای نیز برای تذهیب و نقش و نگار زدن بر صفحات این نسخه از قرآن کریم برگزار شد. سه نفر از نگارگران شاخص در این مسابقه انتخاب شدند که موظف شدند حاشیه صفحات، علامت جزء‌ها، حزب‌ها و سجده‌های واجب و موارد وقف و ابتدای قرآن را طراحی کنند.

به دنبال آن تیمی از حافظان و اساتید متخصص و برجسته از مرکز اسلامی الازهر مصر آماده بررسی و بازنگری صفحه به صفحه، خط به خط، کلمه به کلمه و حرف به حرف این اثر فاخر شدند تا چیزی از چشم آنها نیفتد و کلام وحی به شکلی صحیح و مطمئن در اختیار مسلمانان قرار گیرد. این مصحف شریف از سوی اعضای کمیته تجدید نظر مصاحف در مرکز اسلامی الازهر مصر بازبینی شد.

استاد شیخ احمد عیسی المعصراوی، از شیوخ کبار و قاریان پیشکسوت مصر، از اولین کسانی بود که برای اولین بار در دوحه به بررسی این مصحف شریف پرداخت. بعد از طی مدتی طولانی از نگارش، تصحیح و بازنگری این قرآن کریم، به توفیق الهی مصحف قطر در سال 2009 به چاپ رسید و مجوز انتشار و تکثیر گرفت.

وزارت اوقاف و امور اسلامی قطر  در سال 2010، 182 هزار و 250 نسخه از این قرآن را در مساجد سراسر کشور توزیع کرد.

قرآن ملی قطر چگونه کتابت شد؟/  پنجشنبه//

تذهیب و طراحی صفحات قرآن ملی قطر از زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای برخوردار است. در این مصحف نقوشی را با ابعاد، اشکال مختلف هندسی و گیاهی، که تبلور ارزش‌های دینی و تمدن اسلامی است، شاهد هستیم.

این نقوش هیچ تأثیری بر جمال و اصالت خطوط و نوشته‌ها نگذاشته بلکه سبب زیبایی دوچندان و شکوه صفحات این قرآن شده است. در این مصحف از هنر تذهیب، که در معماری داخل گنبدهای مساجد قطر به کار رفته و مورد علاقه ملوک و امرا بوده، استفاده شده است.

دقت در چاپ و وضوح رنگ‌ها و تزئينات به‌ كار رفته در حاشيه صفحات، از ويژگی‌های اين قرآن است كه در دهم مارس سال ۲۰۱۰ ميلادی در قطر و در راستای برنامه‌های اين كشور به مناسبت انتخاب دوحه به‌عنوان پايتخت فرهنگی جهان عرب، رونمايی شد. آنچه مصحف قطر را از دیگر نسخه‌های قرآن متمایز می‌کند، حضور کمیته متخصص و هنری از جهان و دقیق‌ترین داوری برای ارزیابی کتابت و رعایت قواعد خط اصیل عربی و نظارت بر مراحل تألیف این مصحف شریف است.

انتهای پیام
captcha