آخرین اخبار از تحولات عادی‌سازی روابط سودان با اسرائیل
کد خبر: 3930835
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳

آخرین اخبار از تحولات عادی‌سازی روابط سودان با اسرائیل

در حالی که صهیونیست‌ها نسبت به عادی‌سازی روابط سودان با این رژیم بسیار خوش‌بین شده‌اند، اما مجمع فقه اسلامی و حزب «امت» سودان بار دیگر مخالفت قاطع خود با هرگونه عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل را اعلام کردند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از «اسکای نیوز عربی»، منابع رژیم صهیونیستی اعلام کرد که یک هیئت اسرائیلی که اخیرا از سودان بازدید کرده است، نسبت به عادی‌سازی روابط در آینده نزدیک بسیار خوش‌بین هستند.
 
این هیئت که متشکل از نمایندگانی از دفتر نخست‌وزیری، شورای امنیت ملی و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی بود، روز چهارشنبه، 30 مهرماه از طریق هواپیمای اسرائیلی به خارطوم سفر کرد.
 
موافقت مشروط نخست‌وزیر سودان
 
از سوی دیگر، روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی» به نقل از دو منبع در دولت سودان اعلام کرد که عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در صورت موافقت پارلمان این کشور اعلام آمادگی کرده است.

طبق این گزارش، این اظهارات حاکی از آن است که حمدوک تحت فشار آمریکا آماده برقراری روابط با اسرائیل است.

این دو منبع در ادامه گفتند که گام عادی‌سازی روابط میان سودان و رژیم صهیونیستی در آینده‌ای نزدیک محقق نخواهد شد؛ چرا که به موجب توافق تقسیم قدرت میان ارتش و غیرنظامیان سودان باید ابتدا پارلمان انتقالی در این کشور تشکیل شود و هنوز تاریخ تشکیل این پارلمان مشخص نشده است.
 
مخالفت دوباره مجمع فقه اسلامی سودان

همچنین، مجمع فقه اسلامی سودان بار دیگر ضمن مخالفت صریح با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اعلام کرد که هرگونه ارتباط پنهانی میان دولت سودان و رژیم اسرائیل، هرگز بر مبانی و موضع‌گیری های ملت سودان، تأثیر نخواهد گذاشت.

این مجمع افزود: فتوایی که از سوی مجمع فقهی در خصوص حرمت تعامل با رژیم اشغالگر صهیونیستی صادر شده، محل اختلاف نیست.

اعضای مجمع فقه اسلامی سودان پیشتر فتوا به عدم جواز عادی‌سازی روابط با دشمن اسرائیلی در تمامی زمینه‌ها داده و گفته بودند که رژیم اسرائیل امت عربی و اسلامی را هدف قرار می‌دهد و فلسطین و مسجدالاقصی را اشغال می‌کند.

تهدید رئیس حزب امت سودان

همچنین، پایگاه خبری «عربی 21» در این زمینه نوشت: صادق المهدی، رئیس حزب امت سودان تهدید کرد که اگر مقامات شورای حاکمیتی سودان اقدام به عادی‌سازی روابط با اسرائیل کنند، حمایت خود را از آن برخواهد داشت.
آخرین اخبار از تحولات عادی‌سازی روابط سودان با اسرائیل
وی در بیانیه‌ای که دیروز، اول آبان‌ماه، منتشر شد با اشاره به اینکه اسرائیل تصمیمات بین‌المللی را زیر پا می گذارد و اراضی اشغالی را به خود ملحق می‌کند و با قوانین بین‌‌المللی مخالفت می‌کند، گفت: برقراری روابط با اسرائیل، هیچ ارتباطی با صلح ندارد، بلکه موجب مقابله و درگیری بیشتر می‌شود و هیچ صلحی بدون عدالت وجود ندارد.

المهدی تأکید کرد: شورای حاکمیتی انتقالی شایستگی تصمیم‌گیری در خصوص مسائل اختلافی مثل برقرار روابط با رژیم نژادپرست اسرائیل را ندارد و در صورتی که به برقراری روابط با دولت اشغالگر و نژادپرست اسرائیل اقدام شود، حزب امت دست از حمایت شورای حاکمیتی بر می‌دارد.

وی تصریح کرد: حزب امت از کانون وکلا خواسته که از کسانی که با قانون تحریم اسرائیل مخالفت می‌کنند، شکایت کند و وکلای حزب امت در این خصوص اقدام خواهند کرد؛ چرا که آزادی از خیانت حمایت نمی‌کند.
انتهای پیام
captcha