پیام مقتدی صدر به تظاهرات امروز عراقی‌ها/ درخواست الکاظمی از تظاهرات‌کنندگان
کد خبر: 3931182
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۸

پیام مقتدی صدر به تظاهرات امروز عراقی‌ها/ درخواست الکاظمی از تظاهرات‌کنندگان

سید مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق، امروز، 4 آبان‌ماه، در پیامی به تظاهرات‌کنندگان عراقی، افراد نفوذی‌ را به تلاش برای خارج کردن انقلاب از مسیر مسالمت‌آمیز آن متهم کرد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری «السومریه نیوز»، سید مقتدی صدر با انتشار توئیتی در حساب کاربری خود در توئیتر، نفوذی‌ها را به تلاش برای خارج کردن انقلاب از مسیر مسالمت‌آمیز آن متهم کرد و از دولت عراق خواست که با برقراری امنیت، مانع افراد وقیح برای انجام اقدامات خرابکارانه شود.

رهبر جریان صدر در ادامه گفت: دولت باید مسیرها و جاده‌ها را باز کرده و اعتبار و اقتدار دولت را بازگرداند و امنیت را گسترش دهد، چراکه در غیر این صورت، این امر نشانگر تبانی با افرادی است که دستورکارهای خارجی و افکار منحرف دارند.

یک دقیقه سکوت برای کشته‌شدگان تظاهرات اکتبر
 
در همین راستا، پایگاه خبری «بغداد الیوم» نوشت: مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، درخواست کرده است که عراقی‌ها عصر امروز برای کشته‌شدگان تظاهرات اکتبر سال گذشته، یک دقیقه سکوت کنند.
پیام مقتدی صدر به تظاهرات امروز عراقی‌ها/ درخواست الکاظمی از تظاهرات‌کنندگان
«احمد ملا طلال»، سخنگوی نخست‌وزیر با انتشار توئیتی در حساب کاربری خود در توئیتر خود نوشت: «الکاظمی از همه عراقی‌ها می‌خواهد یک دقیقه سکوت کنند و سوره فاتحه را برای روح شهدای عراق، شهدای اکتبر تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی بخوانند».

وی افزود: «این سکوت دقیقا در ساعت پنج عصر به وقت محلی، همزمان با اقدام تظاهرگنندگان در میدان تحریر انجام می‌گیرد».
 
توزیع گُل میان تظاهرات‌کنندگان در نجف

از سوی دیگر، فرماندهی پلیس نجف اشرف امروز میان تظاهرات‌کنندگانی که در میدان الصدرین این شهر تجمع کردند، پرچم‌های عراق و دسته‌های گل توزیع کرد.

«سرلشکر فائق الفتلاوی»، رئیس پلیس نجف در این باره گفت: دستگاه‌های امنیتی در حال تامین امنیت تظاهرات‌کنندگان هستند و هیچ موردی مبنی بر خارج شدن تظاهرات از روند مسالمت‌آمیز آن گزارش نشده است.
پیام مقتدی صدر به تظاهرات امروز عراقی‌ها/ درخواست الکاظمی از تظاهرات‌کنندگان
وی در ادامه به تشکیل کمیته‌هایی از بخش‌های مختلف به منظور ارائه حمایت لازم از تظاهرات‌کنندگان و جلوگیری از هرگونه تلاش برای منحرف‌کردن تظاهرات از روند مسالمت‌آمیز آن اشاره کرد.

بیانیه فرمانده عملیات بغداد درباره تظاهرات امروز میدان التحریر

 پایگاه خبری العالم گزارش داد: فرمانده عملیات بغداد نیز با صدور بیانیه‌ای درباره تظاهرات مردمی امروز یکشنبه در میدان تحریر بغداد، بر اهمیت و ضرورت حفاظت از اموال عمومی و خصوصی تأکید کرد.
پیام مقتدی صدر به تظاهرات امروز عراقی‌ها/ درخواست الکاظمی از تظاهرات‌کنندگان
همزمان با تأکید کمیته ویژه امنیت عراق بر ضرورت حفاظت از امنیت نهادهای دولتی و مراکز دیپلماتیک، سازمان جاسوسی و تحقیقات مرکزی دیروز از دستگیری فرد موسوم به «فرمانده پاسگاه ولایت شمال بغداد» خبر داد.

در این بیانیه آمده است: دستورات واضح و الزام آوری مبنی بر ممنوعیت حمل اسلحه و انواع تجهیزات نظامی در میادین و مناطق اطراف یا خیابان‌های منتهی به این میادین به همه دستگاه‌ها و فرماندهی‌ها داده شده است. همچنین بر اهمیت و ضرورت برخورد مدبرانه و صبورانه و حرفه‌ای و حفظ احترام شرکت‌کنندگان صلح‌جو در این تظاهرات تأکید کرده است.

مردم عراق به‌مناسبت نخستین سالگرد اعتراضات اکتبر 2019، امروز، چهارم آبان‌ماه، در میدان تحریر بغداد و سایر میدان‌های تحصن در استان‌های مختلف جمع شدند و تحت تدابیر شدید امنیتی، تظاهرات کردند.

مناطق مختلف اطراف میدان التحریر بغداد از صبح امروز شاهد تدابیر شدید امنیتی با هدف حفاظت از جان معترضان و جلوگیری از هرگونه درگیری احتمالی بود.

پیام مقتدی صدر به تظاهرات امروز عراقی‌ها/ درخواست الکاظمی از تظاهرات‌کنندگان

استان‌های مرکزی و جنوبی عراق از اول اکتبر ۲۰۱۹ شاهد اعتراض مردمی علیه فساد، بیکاری و نقصان خدمات عمومی به شکل تظاهرات، راهپیمایی، تحصن و اعتصاب بود. این تظاهرات‌های که ابتدا با موجی آرام آغاز شد، به مدت چند هفته ادامه یافت تا اینکه دور دوم آن از 25 اکتبر باز سر گرفته شد.  همین تظاهرات‌ها موجب شد تا «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر وقت برای مهار اعتراضات و منافع ملی استعفا کند و در نهایت پس از کش‌وقوس‌های متعدد، «مصطفی الکاظمی» به عنوان نخست‌وزیر جدید سوگند یاد کرد.
 
حال پس از گذشت یک‌سال از آغاز اعتراضات و تظاهرات‌های مردمی در خیابان‌های مختلف و کشته و زخمی شدن شماری از معترضان و نیروهای امنیتی، هنوز به هیچ یک از مطالبات اصلی معترضان پاسخ داده نشده و به همین دلیل مردم استان‌های مختلف اعلام کردند که در سالگرد آغاز اعتراضات خود بار دیگر به میدان می‌آیند. از سوی دیگر دولت عراق نیز با تاکید بر اتخاذ تدابیر لازم برای حمایت از این تظاهرات‌ها بر ضرورت مسالمت‌آمیز بودن آن تاکید کرده است.
 
بر اساس آماری که دولت فعلی اعلام کرده است؛ اعتراضات سال گذشته عراق، بیش از ۵۰۰ کشته و هزاران زخمی از تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی به جا گذشت.
انتهای پیام
captcha