توصیه‌های «محمود لطفی‌نیا» به قاریان ممتاز قرآن
کد خبر: 3931512
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹

توصیه‌های «محمود لطفی‌نیا» به قاریان ممتاز قرآن

قاری و مبتهل بین‌المللی قرآن کریم ضمن توصیه به قاریان ممتاز قرآن کریم، بر ضرورت ادای بی‌تکلف کلمات و عبارات قرآنی تأکید کرد.

محمود لطفی‌نیا

به گزارش ایکنا؛ بیستمین جلسه ارتقای قاريان ممتاز قرآن کریم طی هفته گذشته و به میزبانی شورای عالی قرآن برگزار شد و به جهت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی و با پخش زنده از تارنمای آپارات همراه شد.

در این جلسه، «محمودرضا بیژنی» و «محمد پورعاشوری» از تهران و «آرش سوری» از کرمانشاه به تلاوت آیاتی از قرآن پرداختند. همچنین، محمد عباسی، قاری و داور بین‌المللی و احمد زرنگار هم تحلیل و کارشناسی تلاوت‌ها را عهده‌دار بودند و در خلال جلسه نیز توصیه‌های قاری و مبتهل قرآن کریم محمود لطفی‌نیا در کلیپی با عنوان پیام استاد پخش شد.

لطفی‌نیا طی سخنانی اظهار کرد: خود تلاوت قرآن نه تنها یک هنر، بلکه یک رسالت برای ابلاغ پیام خداوند متعال است و لذا استفاده از ابزار صوت و لحن جهت تسریع و تسهیل در امر این ابلاغ بسیار مهم است و در روایات نیز بر آن تأکید شده است، اما بهره‌گیری از این ابزار نیز شرایطی دارد و مهم‌ترین آن نیز این است که صوت، لحن و ادا به کمال هماهنگی و اعتدال برسند. همچنین، این هماهنگی نیز میسر نخواهد بود، مگر اینکه قاری هیچ تکلفی به ویژه در حوزه ادا، یعنی بیان کلمات و عبارات، نداشته باشد و ادای وی با مفهوم و مقصود خدا در قرآن یکی باشد.

وی تصریح کرد: قاری باید در صوت و لحن مثل یک عرب فصیح حال و احساس خوبی داشته باشد که این حال و احساس خوب از آشنایی هر چه بیشتر با زبان ناشی می‌شود. همچنین، این آشنایی با زبان نیز یا با تجربه تکلم یعنی مکالمه و با تجربه استماع محقق می‌شود؛ لذا قاری هیچ‌گاه نباید استماع تلاوت قرآن از اساتید بزرگ مصری مانندی مرحوم عبدالفتاح شعشاعی، مرحوم منشاوی، مرحوم مصطفی اسماعیل و ... را کنار بگذارد.

این استاد قرآن تصریح کرد: قاری قرآن باید تلاوت این بزرگان را نه فقط برای اجرای سبک آن‌ها بلکه برای استماع تلاوتشان گوش کند که این گوش دادن حتی برای قرای حرفه‌ای نیز نیازی مبرم است. همچنین، شناخت عملی از سبک‌ها نیز از جمله مواردی است که قاریان بدان نیاز دارند. امیدواریم قاریان ما روزبه‌روز در حوزه تلاوت رشد کرده و اسباب سربلندی ایران اسلامی را فراهم کنند.ت

یادآور می‌شود، پس از پایان برنامه، تلاوت محمودرضا بیژنی با نظر اساتید به عنوان تلاوت منتخب بیستمین جلسه ارتقای قاریان ممتاز قرآن انتخاب شد.

تلاوت محمودرضا بیژنی

کد
انتهای پیام
captcha