علم سرچشمه قدرت است / لزوم جهش جریان دانش در کشور
کد خبر: 3931541
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵
حجت‌الاسلام خاموشی:

علم سرچشمه قدرت است / لزوم جهش جریان دانش در کشور

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در مراسم اهدای جایزه بنیاد البرز گفت: علم سرچشمه قدرت است. اگر می‌خواهیم در دنیا و آخرت قوی باشیم باید به علم و تربیت عالم رجوع کنیم.

به گزارش ایکنا، همایش ملی دانش‌آموزی پنجاه و هشتمین سال اهدای جایزه بنیاد البرز امروز سه‌شنبه ششم آبان‌ماه، با هدف تشویق دانش‌آموزان برتر کشور و تقدیر از آنان، با حضور حجت‌الاسلام خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و حجت‌الاسلام علی‌اکبری، نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان از طریق ارتباط ویدئوکنفرانس و به صورت همزمان در تهران و ۲۰ مرکز استان برگزار شد.

حجت‌الاسلام خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، در این همایش طی سخنانی اظهار کرد: علم نور است. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «أَلْعِلْمُ نُورٌ یقْذِفُهُ اللّه فِی قَلْبِ مَنْ یشآء»؛ علم نوری است که خدا در قلب هر که بخواهد قرار می‌دهد. در عین حال کسی که هستی را درک می‌کند و بیناست با آن که که درکی از آن ندارد برابر نیست؛ «قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمى‌ وَ الْبَصِيرُ». علم سرچشمه تقوا و ترس از خداست و ترس به خشیت خدا مربوط است؛ «تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ». علم سرچشمه زهد است، زاهد کسی است که دنیاطلب نباشد. حیات دنیا چیزی جز متاع دنیوی نیست و کسی که دنیاطلبی می‌کند از علم بهره زیادی نبرده است. خداوند می‌فرماید علم جای دیگری است؛ «وَمَا هَٰذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ ۚ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ».

وی افزود: علم سرچشمه ایمان است، انسان‌های عالم مؤمن‌اند و انسان‌های جاهل ایمان ندارند. علم سرچشمه قدرت نیز هست، اگر می‌خواهیم در دنیا و آخرت قوی باشیم باید عالم باشیم؛ «عَلَّمَهُ شَدِيدُ الْقُوَى». دیروز فیلمی را به بنده نشان دادند که ژاپن در حال آزمایش قطاری است که سرعت آن چند برابر بیش از سرعت هواپیماست. بشر این توانایی‌ها را دارد و باید بخواهیم و تلاش کنیم علم‌مان افزون شود؛ «وَ قُلْ رَبِّ زِدْني عِلْماً». علم همچنین سرچشمه صبر و شکیبایی و پیشرفت‌های مادی است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در این مسیر باید مراقب تلف شدن زمان و عمرمان باشیم. اکنون که همه چیز به واسطه شیوع بیماری مجازی شده است، از جمله کتابخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز آموزشی و ... خوب است از این فرصت برای جهش جریان دانش استفاده کنیم. کاری که عالم انجام می‌دهد، جست‌وجو‌ کردن و یافتن خیرات و برکات و راه‌های تکامل است و کار دانشمند، تفکر و تعقل است. ما باید از روخوانی در علم فاصله بگیریم و به تولید روی بیاوریم. آینده از آن شما نوجوانان و جوانان است.

خاموشی با تأکید بر اینکه پیشرفت‌های علمی، نقطه‌زن نسبت به آسیب‌ها و مصائب است، ادامه داد: در سازمان اوقاف از سال‌ها قبل این سیاست مدنظر بوده که وقف در خدمت تولید علم قرار گیرد. کارهای زیادی انجام شده، همکاری‌های بسیاری صورت گرفته و نیز جوایز این همایش همه ساله افزایش پیدا کرده است. امیدواریم روزی فرابرسد که سرآمد جوایز علمی کشور جایزه بنیاد البرز باشد.

دعوت واقفان به وقف علمی 

وی با توصیه به واقفان مبنی بر توجه بیشتر به وقف علمی، اظهار کرد: پیش از این شاهد وقف علمی تجهیزات پزشکی بودیم که منجر به تولیداتی در حوزه پزشکی و ساخت ایمپلنت‌های استخوانی و پروتز‌های مفاصل شد که کیفیت آنها در حد نمونه‌های خارجی است و قابلیت استفاده در نیازهای درمانی دارد. در آینده‌ای نزدیک نیز اصلی‌ترین فاز کارخانه در این حیطه احداث می‌شود که کارخانه‌ای بزرگ در زمینه ساخت تجهیزات پزشکی در جمهوری اسلامی خواهد بود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه رهبری تأکید کردند جریان علم باید ما را از تحریم خارج کند، گفت: باید به سمت بومی‌سازی دانش حرکت کنیم. در پتنت‌های رده‌های چهارم و پنجم اوقاف می‌تواند حمایت و همکاری داشته باشد. همان‌گونه که اخیراً در تولید جنین گاوی که جهاددانشگاهی کار بسیار مفخم و عالمانه‌ای انجام داده، ما نیز همکاری‌هایی با آنها داشته‌ایم. فاز یک این کار آغاز شده و پروژه‌ای بسیار اقتصادی است و تحریم‌ها را دور می‌زند.

حجت‌الاسلام علی‌اکبری، نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، نیز در این مراسم خطاب به دانش‌آموزان برگزیده این همایش اظهار کرد: موفقیت کنونی شما تجربه مغتنم و قیمتی است که حاصل جمع انتخاب و هدف‌گذاری صحیح و برنامه‌ریزی مناسب و تلاش و مجاهدت و منهای تنبلی و سستی و غرور و ضرب در توکل و توسل به خداوند است. این موفقیت می‌تواند با همت مضاعف حفظ، تکرار و تکثیر شود و ارتقا پیدا کند.

وی ادامه داد: این موفقیت علمی می‌تواند در عرصه‌های دیگری مانند اخلاق، تندرستی و فعالیت‌های اجتماعی تکثیر شود و الگویی برای بهره‌مندی در سایر عرصه‌ها شود، اما یک خطر بسیار بزرگ کسی را در مسیر موفقیت است تهدید می‌کند و آن غرور و خودشیفتگی است. این در کنار هر موفقیتی قرار‌ گیرد انسان را دچار سقوط می‌کند. غرور نتیجه درشت‌نمایی است، لذا درست‌نمایی و به اندازه دیدن انسان را رشد و از سقوط نجات می‌دهد. انسان باید تمرین کند خود مشوق خود باشد و نیز بتواند خود را تنبیه کند، همان‌طور که امام رضا(ع) می‌فرماید: «اَلْمُؤْمِنُ اَلَّذِی إِذَا اَحْسَنَ اِسْتَبْشَرَ وَ إِذَا اَسَاءَ اِسْتَغْفَرَ؛ مؤمن کسی است که چون نیکی کند شاد گردد و چون بدی کند استغفار نماید». تشویق دیگران مکمل در این مسیر باید باشد.

علی‌اکبری افزود: با داشتن نعمت جوانی فرد می‌تواند به همه آرزوهایی که دارد برسد، نعمت جوانی، نعمت مادر نسبت به سایر نعمت‌هاست و البته ماندگار نبوده و زود از دست می‌رود. شما می‌توانید با داشتن جوانی به آرزوهای بزرگ علمی، معنوی، اجتماعی و ... دست پیدا کنید. قدر جوانی را برای برقراری ارتباطی نزدیک و دوستانه و شیرین با خالق بدانید. تجربه شیرین ارتباط با اولیای خدا و انسان‌های کامل و بزرگان و عالمان، تجربه‌های خاص دوران جوانی است. خطری که جوان را در اینجا تهدید می‌کند این است که انسان دچار غفلت نسبت به خود شود و مواظبت از فکر و دل‌ نداشته باشد. شیطان و شیاطین جوانان را طواف می‌کنند تا یک جایی از طریق ورودی‌های وجود او که چشم و گوش‌ اوست در فکر او رخنه کند.

روحیه انقلابی

وی با تأکید بر اینکه احسان به پدر و مادر و خضوع و‌ خشوع و خاکسار بودن در برابر آنها و نیز رعایت ادب علمی از راه‌های میان‌بر برای مقابله با این خطرات است، گفت: داشتن روحیه انقلابی نیز در این مسیر بسیار کمک‌کننده است. روحیه انقلابی یعنی موفقیت‌های شخصی خود را مقدمه و پایه برای موفقیت‌های ملی و جهانی و‌ بزرگ قرار دهید و اسیر هدف‌های شخصی نشوید و به خیر برای بشر فکر کنید و در واقع آرزوهای خود را به خواسته‌های الهی گره بزنید.

در ادامه، حیدر ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز در سازمان اوقاف و امور خیریه کشور نیز در سخنانی بیان کرد: در این دوره گزینش و انتخاب برگزیدگان براساس سنوات پیشین و کارنامه علمی آموزشی فرهنگی و پژوهشی دانش‌آموزان انجام گرفت و برترین‌ها در مرحله اول برای ارزیابی نهایی به مرحله بعد راه یافتند و نهایتاً با توجه به کارنامه علمی آموزشی و فرهنگی دانش‌آموزان، ۵۱ نفر به عنوان برگزیدگان این دوره همایش انتخاب شدند.

یادآوری می‌شود، شرکت‌کنندگان در این همایش، دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل پایه‌های نهم مقطع متوسطه اول و دوازدهم مقطع متوسطه دوم در رشته‌های ریاضی فیزیک، تجربی، علوم انسانی، فنی و حرفه‌ای و کاردانش هستند. در این دوره از ۵۱ نفر از برگزیدگان که معرفی شده از سوی ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های سراسر کشور بودند تقدیر شد. همچنین در این همایش از ۲۶ دانش‌آموز مقطع متوسطه اول، ۲۵ نفر دانش‌‌آموز مقطع متوسطه دوم تقدیر شد که ۲۴ منتخب از استان‌های کشور بودند. مبلغ جایزه هر نفر ۵۰ میلیون ریال به همراه تندیس همایش و لوح تقدیر است.

انتهای پیام
captcha