حل مشکلات مسلمانان و آزادی قدس نیازمند ائتلاف علماست/ عادی‌سازی؛ نتیجه جهانِ اسلام متفرق
کد خبر: 3931795
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۷
وحدت در سایه رحمةٌ للعالمین / 2

حل مشکلات مسلمانان و آزادی قدس نیازمند ائتلاف علماست/ عادی‌سازی؛ نتیجه جهانِ اسلام متفرق

سفیر فلسطین در تهران با تأکید بر ضرورت ائتلاف علمای جهان اسلام برای رفع مشکلات و مسائل مسلمانان، بیان کرد: علمای الازهر، نجف، قم و حرمین شریفین باید گرد هم آمده و برای حل اختلافات، مشکلات و مسائل جهان اسلام مانند عادی‌سازی روابط با اسرائیل چاره‌ای بیندیشند و ائتلاف تشکیل دهند.

صلاح زواوی، سفیر فلسطین در تهران، در گفت‌و‌گو با ایکنا، به مناسبت هفته وحدت اظهار کرد: مسلمانان در همه حال به ویژه در هفته وحدت، که امام خمینی(ره) آن را نامگذاری کرد، نباید مسائل حاشیه‌ای را بزرگ جلوه دهند؛ بلکه باید اختلافات را کنار گذاشته و نقاط مشترک را پررنگ نشان دهند و روی مسائل اساسی که عامل وحدت و از بین برنده اختلاف است تأکید کنند.

زواوی با اشاره به تشکیل مؤسسات و نهادهایی برای حفظ وحدت در جهان اسلام گفت: ما مجمع تقریب مذاهب اسلامی را در ایران داریم که از نهادهای فعال در حوزه وحدت اسلامی است؛ اما انتظارمان از این مراکز بسیار بیشتر است و از آن‌ها می‌خواهیم که هیئت‌هایی را برای تحقق وحدت و اتحاد به اقصی نقاط جهان عربی و اسلامی بفرستند تا امت هر چه بیشتر با یکدیگر متحد شوند.

نقاط مشترک را در دل تاریخ کنکاش کنیم

وی با بیان اینکه اهل بیت(ع) همواره مورد احترام اهل سنت بوده‌اند، ادامه داد: قداست اهل بیت(ع) مسئله مهمی است و همه ما مسلمانان اعم از شیعه و سنی به آن توجه و اعتقاد داریم. چه کسی فضیلت‌های امام علی(ع) و دیگر امامان را نشنیده است. کسی که چنین فضیلت‌هایی را انکار کند و اهل بیت را قبول نداشته باشد مسلمان نیست. باید در دل تاریخ آنچه را مایه وحدت است کنکاش کنیم، نه اینکه به دنبال یافتن نقاط اختلاف باشیم.

زواوی افزود: تلاش و برنامه جمهوری اسلامی ایران برای حفظ وحدت جهان اسلام، حرکت درستی است؛ اما فقط نباید از طریق شعار این طرح را پیش برد و فقط بگوییم ما می‌خواهیم با یکدیگر متحد شویم و با هم فلسطین را آزاد کنیم؛ بلکه باید در رفتار با برادران دینی خود وحدت واقعی داشته باشیم. من و شما باید فلسطین را آزاد کنیم و با یکدیگر متحد باشیم و بدانیم که هر وجب از خاک سرزمین‌های مقدس وطن همه ما و متعلق به همه جهان اسلام و آزادسازی آن‌ها مایه آرامش همه جهان اسلام و جهان عربی است.

وی گفت: ایران دو طرح وحدت اسلامی و آزادسازی فلسطین را در دستور کار قرار داده است؛ بنابراین باید از آن حمایت کرد. همچنین برای حفظ وحدت و توقف جنگ و اختلاف نخستین گام از بین بردن تناقض‌هاست و مهم‌ترین تناقض و مشکل جهان اسلام دشمن صهیونیستی است.

تفرقه و ضعف امت؛ عامل تشکیل رژیم صهیونیستی

زواوی تصریح کرد: ما مسلمانان امت بزرگی بودیم و دولت بزرگی داشتیم؛ اما توطئه بین‌المللی و ضعف امت اسلامی پس از جنگ جهانی اول به فروپاشی این امت بزرگ، سقوط دولت عثمانی و تشکیل دولت‌های متعدد بزرگ و کوچک منجر شد و ضعف هر چه بیشتر امت و موفقیت طرح آمریکایی ـ صهیونیستی و در نهایت تشکیل دولتی به نام اسرائیل را به دنبال داشت. رژیمی که تشکیل اسرائیل بزرگ نه تنها در سرزمین‌های اشغالی بلکه اردن، سوریه، لبنان، عراق، نیمی از سینای مصر و عربستان را در سر دارد. نخستین مرحله از رؤیای صهیونیست‌ها و طرح آمریکایی صهیونیستی تشکیل دولت یهود در سرزمین فلسطین بود که اکنون تحقق یافته و اسرائیل در حال حاضر به دنبال تحقق مرحله دوم یعنی تشکیل اسرائیل بزرگ است.

حل مشکلات مسلمانان و آزادی قدس نیازمند ائتلاف علماست/ عادی‌سازی؛ نتیجه جهانِ اسلام متفرق

وی اظهار کرد: ما در کنار پیروان ادیان مختلف در فلسطین زندگی می‌کنیم و کینه‌ای در برابر یهودیان نداریم و آن‌ها را مانند مسیحیان و دیگر ادیان دوست داریم و تنها در برابر دشمن شمشیر می‌کشیم. جهاد و شهادت را ادامه خواهیم داد تا فلسطین را به طور کامل آزاد کنیم و این سرزمین به ما برگردد.

زواوی به طرح اسرائیل در فلسطین مبنی بر بازگرداندن یهودیان به سرزمین‌های اشغالی پرداخت و بیان کرد: این طرح شکست‌ خواهد خورد. تاکنون بیش از یک میلیون نفر از یهودیان خارج از اسرائیل به سرزمین‌های اشغالی بازگشته‌اند، اما نمی‌توان آینده روشنی برای رژیم صهیونیستی متصور شد؛ زیرا یهودیان مهاجر از کشورهای مختلف آمده‌اند و هر یک آداب، سنتها و فرهنگ خاص خود را دارند و به وحدت رسیدن همه آنان برای تشکیل رژیم صهیونیستی واحد و یکپارچه دشوار است.

سفیر فلسطین در تهران درباره روند عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با اسرائیل بیان کرد: عادی‌سازی روابط با اسرائیل نتیجه جهان اسلامِ متفرق و بدون وحدت و نوعی ائتلاف دشمن صهیونیستی علیه ایران است. اگر وحدت حقیقی گروه‌های فلسطینی وجود داشت و در جهان عرب و در نهایت جهان اسلام اتحاد و یکپارچگی را شاهد بودیم، هیچ رژیمی به خود جرئت نمی‌داد که به تنهایی چنین تصمیمی را بگیرد و آن را اجرا کند و وحدت امت اسلام و گروه‌های فلسطینی قطعاً آزادی فلسطین و قدس را در پی خواهد داشت.

زواوی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی آینده مشخصی ندارد و روبه نابودی است، گفت: امارات با عادی‍‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی هرگز قوی نخواهد شد و به اهدافش نخواهد رسید. دیگر کشورها مانند بحرین و سودان نیز، که این مسیر را دنبال می‌کنند، متضرر خواهند شد.

ضرورت ائتلاف علمای الازهر، نجف، قم و حرمین شریفین

وی وظیفه علمای جهان اسلام در برابر عادی‌سازی را بسیار مهم دانست و افزود: همه علما به ویژه علمای الازهر نقش مهمی دارند. باید برای نجات فلسطین گفت‌و‌گویی فوری و یکپارچه با حضور گروهی از علمای الازهر، علمای نجف، علمای قم و شخصیت‌های عربستانی در حرمین شریفین برگزار شود و برای اختلافات، مشکلات و مسائل جهان اسلام مانند عادی‌سازی روابط با اسرائیل چاره‌ای بیندیشند و ائتلاف تشکیل دهند و مشترکات را جست‌وجو کنند.

سفیر فلسطین در تهران ادامه داد: همچنین پنج کشور اسلامی به نمایندگی از جهان اسلام تشکیل جلسه دهند و نقاط مشترک را پررنگ نشان داده و برای اختلافات راه درمان پیدا کنند و بدانند که حفظ وحدت در قبال مسئله فلسطین بیانگر حفظ امت اسلام خواهد بود و فلسطین را محور وحدت امت قرار دهند. اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی نیز باید قدرتمندانه ظاهر شده و به مسئولیت خود در قبال فلسطین و روند عادی‌سازی عمل کنند. همچنین باید کمیته‌هایی اختلافات داخلی امت اسلام را در اقصی نقاط جهان حل کنند.

جنگ‌های داخلی؛ توطئه‌ آمریکایی ـ صهیونیستی

زواوی با یادآوری خطرات جنگ‌های داخلی برای امت اسلام، بیان کرد: باید برای مقابله با اختلافات داخلی تلاش کرد. آمریکا و رژیم صهیونیستی این موضوع را به خوبی درک کرده‌اند و می‌دانند که جهان اسلام هرچه متفرق‌تر باشند، آن‌ها در راه رسیدن به اهداف سلطه‌طلبانه خود موفق‌تر خواهند بود. بنابراین اختلافات داخلی را دامن زده و فتنه و دشمنی را در میان مسلمانان رواج می‌دهند.

وی تأکید کرد: دشمنان سعی دارند نقاط تناقض، اختلافات داخلی، قبیله‌ای و اختلاف میان امت اسلام و کشورهای همسایه یکدیگر را پررنگ جلوه دهند؛ بنابراین امت اسلام باید هوشیار باشد و در برابر چنین توطئه‌هایی بایستد، یعنی هر جا نیاز به گفت‌و‌گوی دینی یا سیاسی است وارد شوند و اختلاف و تناقض را با رایزنی‌ها و مذاکرات سیاسی یا دینی حل کنند.

استقبال از گفت‌و‌گوهای ملی گروه‌های فلسطینی

سفیر فلسطین در تهران شهروندان و گروه‌های مختلف فلسطینی را به حفظ وحدت و اتحاد دعوت کرد و خطاب به آنان ادامه داد: برادران و گروه‌های فلسطینی باید بدانند تنها چیزی که به نفعشان خواهد بود، وحدت حقیقی است. آن‌ها باید اختلافات داخلی را حل کنند؛ زیرا اختلاف و دودستگی همواره مضر و ویرانگر بوده است.

وی در پایان اظهار کرد: در حال حاضر گفت‌و‌گوهای ملی برای وحدت گروه‌های فلسطینی آغاز شده است. گفت‌و‌گوهایی که بیروت، رام‌الله، ترکیه و ... میزبان آن بوده‌اند. از گفت‌و‌گوکنندگان می‌خواهم که برای رسیدن به وحدت حقیقی، که بیانگر قدرت فلسطین است، تلاش کنند تا بتوانند به اهداف پیش روی فلسطین دست یابند و در راستای منافع آن عمل کنند و در نهایت امت عربی و اسلامی حول محور فلسطین امتی واحد و یکپارچه شوند.

گفت‌و‌گو: زهرا نوکانی

انتهای پیام
captcha