تابع سیاست‌های ستاد مقابله با کرونا در خصوص اعزام حجاج هستیم
کد خبر: 3931826
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰
رشیدیان:

تابع سیاست‌های ستاد مقابله با کرونا در خصوص اعزام حجاج هستیم

رئیس سازمان حج و زیارت درباره دستورالعمل‌های این سازمان برای اعزام حجاج با توجه به شرایط کرونایی اظهار کرد: به طور حتم در حوزه سفر و تردد، تابع سیاست کلانی هستیم که ستاد ملی مقابله با کرونا ابلاغ کند.

تابع سیاست‌های ستاد مقابله با کرونا در خصوص اعزام حجاج هستیمبه گزارش ایکنا به نقل از رادیو گفت‌وگو، علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت، در برنامه «بدون خط خوردگی»، درباره اعزام حجاج به حج عمره گفت: براساس اعلام عربستان، عمره سال هجری قمری جاری، در سه مرحله برگزار می‌شود. مرحله نخست آن از ۱۴ مهرماه با پذیرش شش هزار نفر از حجاج داخلی عربستان آغاز شد. مرحله دوم ۲۷ مهرماه بود که با ۱۵ هزار نفر از حجاج داخلی و اتباع خارجی مقیم عربستان برگزار شد. مرحله سوم نیز از ۱۱ آبان ماه آغاز می‌شود که با پذیرش روزانه ۲۰ هزار نفر از حجاج داخلی و خارج از عربستان برگزار خواهد شد.

وی از وجود مرحله چهارم حج عمره گفت و در عین حال از مشخص نبودن وضعیت این مرحله تا زمان اعلام رسمی عربستان سعودی خبر داد.

رئیس سازمان حج و زیارت درباره شرایط عربستان برای حضور حجاج خارجی اظهار کرد: این کشور اعلام کرده است سن افرادی که در حج عمره امسال حاضر می‌شوند باید بین ۱۸ تا ۵۰ سال باشد و ۷۲ ساعت قبل از عزیمت باید آزمایش کرونا از یک آزمایشگاه معتبر دریافت کرده باشند. همچنین حجاجی که به عربستان می‌روند باید در بدو ورود سه روز قرنطینه باشند و پس از آن برنامه‌های زیارتی و عمره را در سامانه ثبت کنند تا طبق یک برنامه مشخص این کار انجام شود.

وی اشاره کرد: براساس دستورالعملی که ارسال شده است همه اعزام‌های حجاج خارجی باید در قالب گروه و با رعایت اصول بهداشتی باشد.

این مقام مسئول درباره دستورالعمل‌های سازمان حج و زیارت برای اعزام حجاج با توجه به شرایط کرونایی اظهار کرد: به طور حتم در حوزه سفر و تردد، تابع سیاست کلانی هستیم که ستاد ملی مقابله با کرونا ابلاغ کند.

وی به اقدامات دیپلماتیک سازمان حج و زیارت برای انجام سفر‌های زیارتی ایرانیان به عربستان اشاره و بیان کرد: در این سال‌ها دائما با وزارت حج عربستان گفت‌وگو و تعامل داشته‌ایم و در این گفت‌وگو‌ها بر دو محور تأکید کردیم. نخست آنکه مراسم حج باید با حفظ عزت، کرامت، امنیت، آرامش و سلامت حجاج ایرانی باشد و دولت عربستان اعلام کرد آمادگی ارائه ضمانت کتبی در این زمینه دارد.

رشیدیان درباره موضوع دوم گفت‌وگو‌ها با دولت عربستان درباره حج بیان کرد: بدون تردید اعزام اتباع ایرانی به حج بدون حضور و حمایت کنسولی عربستان امکان پذیر نیست؛ بنابراین یا کنسولگری جمهوری اسلامی یا دفتر حافظ منافع که با پیگیری دولت سوئیس در حال انجام است، باید در عربستان افتتاح شود.
انتهای پیام
captcha