سیاست فرانسه تشویق به نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان است
کد خبر: 3931872
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۷
انجمن حقوق بشر بحرین:

سیاست فرانسه تشویق به نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان است

انجمن حقوق بشر بحرین تأکید کرد: اظهارات رئیس جمهور فرانسه در خصوص نشر کاریکاتورهای اهانت آمیز به ساحت مقدس پیامبر اسلام(ص)، تشویق به نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان محسوب می‌شود و نقض معاهده بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی است.  

به گزارش ایکنا؛ به نقل از bfhr.org، انجمن حقوق بشر بحرین (BFHR) امروز چهارشنبه، 7 آبان‌ماه، در بیانیه‌ای تأکید کرد: خلق وجهه منفی علیه مسلمانان با دستاویز قرار دادن از اقدامات فردی اشخاص، باعث شدت گرفتن کینه‌توزی و نفرت‌پراکنی دینی و تحریف ناخوشایند آزادی دین و عقیده می‌شود و صلح دینی را به خطر می‌اندازد.
 
انجمن حقوق بشر بحرین افزود: کاریکاتورهای موهن فرانسوی و اظهارات رسمی فرانسوی‌ها نقض ماده 20 میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و برخلاف اصول «نقشه راه رباط» است. در نقشه راهی که در سال ۲۰۱۲ در رباط، پایتخت مراکش مورد توافق کشورها قرار گرفته (معروف به نقشه راه رباط)، بین آزادی بیان و نفرت‌پراکنی تفاوت قائل شده است. بر این اساس اقدامات فرانسوی‌ها بر خلاف معیارهای شش‌گانه آزادی بیان است که نقشه راه رباط ذکر شده و برای آن پیگرد جنایی درنظر گرفته است. فرانسه باید قوانینی را برای مقابله با نفرت‌پراکنی دینی علیه مسلمانان تصویب کند که شامل اقدامات پیشگیرانه و عقوبتی برای مبارزه با تحریک و تشویق به نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان باشد.
 
انجمن حقوق بشر بحرین افزود: در سال‌های اخیر شاهد بودیم که در نتیجه سخنان نفرت‌پراکنانه و کینه توزانه، خلق وجهه منفی علیه گروهی از مردم در رسانه‌ها و تشویق مسوولان و احزاب سیاسی به نفرت‌پراکنی دینی یا نژادی، حوادثی رخ داد که باعث گرفتن جان افرادی بی‌گناه و شدت گرفتن هجوم به مراکز عبادی و تهدید به انتقام جویی شد.
 
انجمن حقوق بشر بحرین حکم دادگاه حقوق بشر اروپا در 25 اکتبر 2018 و بیانیه این دادگاه را که در پایگاه اینترنتی آن منتشر شده است، یادآور شد که در آن قضیه یک زن اتریشی در پی اظهارات اهانت آمیز علیه پیامبر اسلام(ص) به پرداخت 480 یورو جریمه نقدی محکوم شد و دادگاه اعلام کرد این حکم به هیچ وجه تجاوز به حق آزادی بیان این زن تلقی نمی‌شود.
 
انجمن حقوق بشر بحرین خواست تا معادله‌ای متوازن بین آزادی بیان و حمایت از تشویق بر نفرت پراکنی اجرا شود و تأکید کرد: نقشه راه رباط در خصوص ممنوعیت دعوت به نفرت‌پراکنی قومی، نژادی و دینی که مایه تشویق به تبعیض و دشمنی و خشونت هستند، مبانی و اصول اساسی برای حل مشکل سخنان نفرت‌آمیز را پایه‌گذاری کرده است.
 
انجمن حقوق بشر بحرین در پایان بیانیه خود افزود: «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در 8 می 2020 خواستار برپایی جنبش جهانی برای از بین بردن «سونامی نفرت‌پراکنی» شد، سونامی‌ای که در موازات با اپیدمی کووید-19 به شدت شیوع یافته است؛ وی در بخشی از سخنانش خواستار محکومیت سخنان نفرت‌پراکنانه علیه مسلمانان شد. گوترش علاوه بر آن در سال 2017 از موضعگیری‌های رسمی که باعث افزایش سخنان نفرت‌پراکنانه می‌شود، انتقاد کرد و گفت: بسیاری از رهبران سیاسی پوپولیست در جهان با غرض‌ورزی، وجهه اسلام را تخریب می‌کنند، به نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان دامن می‌زنند و به گروه‌های تروریستی و افراطی خدمت می‌کنند.
انتهای پیام
captcha