مواجهه صحیح با بلایا و مصیبت‌ها؛ فرصت مهمی در توسعه جوامع بشری
کد خبر: 3932657
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۱
در وبینار منطقه آسیای مرکزی و قفقاز مطرح شد؛

مواجهه صحیح با بلایا و مصیبت‌ها؛ فرصت مهمی در توسعه جوامع بشری

جمعی از روسای ادارات دینی روسیه و ترکیه در وبینار منطقه آسیای مرکزی و قفقاز، درباره چگونگی مواجهه با بلایا و مصیبت‌هایی مانند ویروس کرونا و تبدیل آن به فرصت‌ پیشرفت انسان‌ها و جوامع، بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از ستاد مرکزی سی و چهارمین کنفرانس وحدت اسلامی، اوماخانوف، نایب رییس شورای فدراسیون روسیه در وبینار منطقه آسیای مرکزی و قفقاز (ترکیه، روسیه و گرجستان) با بیان اینکه رویدادهایی که در سال جاری رخ داد، اهمیت همکاری اسلامی را بیش از پیش در راستای مبارزه با فقر و رنج مردم کم‌برخوردار جوامع بشری نمایان کرد، گفت: به علت محدودیت‌های ایجاد شده و بسته شدن مرزها به خاطر انتشار ویروس کرونا، مراسم و سفرهای زیارتی و دینی به میزان قابل توجهی محدود یا کاملاً تعطیل شده است و در برخی کشورها نیز مراسم دعا و نیایش‌های دسته‌جمعی کاملاً تعطیل یا بسیار محدود شد و مسلمانان با محدودیت‌های بسیار اعیاد مذهبی از جمله عید فطر و قربان را برگزار کردند و با تأسف بسیار باید گفت که این بیماری بدخیم، بسیاری از مومنان و روحانیان جوامع دینی و اسلامی را از میان ما برد.

وی ادامه داد: همه‌گیری ویروس کرونا به نوعی تبدیل به آزمون انسانیت شد، جوامع ما بیش از پیش متحد شدند، کمک‌های مردمی بیشتر شد و وجوه مردمی برای کمک به نیازمندان به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرد. بسیاری دیگر به صورت داوطلبانه برای کمک به سوی نیازمندان و بیماران شتافتند. ماموریت خداپسندانه و عام المنفعه مسلمانان مراکز اسلامی و روحانیت به بسیاری از انسان‌ها کمک کرد تا سلامت خود را حفظ کنند و از دوران سخت بیماری هرچند با مشکلات عدیده اما به سلامت عبور کنند.

نایب رییس شورای فدراسیون روسیه تأکید کرد: کرونا به یک چالش بزرگ برای همه کشورها تبدیل شده است. ما باید با طراحی اقدام‌های مشترک، فعالیت‌های بیشتری داشته باشیم و در مبارزه با بیماری کرونا هماهنگ عمل کنیم و در این روند از همه همراهان حمایت کنیم. تجارب علمی و پزشکی خود را برای حفظ بشریت و سلامت انسان‌ها با یکدیگر به اشتراک بگذاریم تا بتوانیم ثبات اجتماعی و اقتصادی که در کشورها دچار آسیب جدی شده را تقویت کنیم.

اوماخانوف یادآور شد: اطمینان دارم که تولید انبوه واکسن ضد کرونای تولید روسیه می‌تواند به جوامع بشری برای عبور آرام از کنار این بیماری خطرناک کمک کند. تا‌کنون بسیاری از کشورهای دنیا علاقمندی خود را برای خرید واکسن روسی ابراز کرده‌اند و همکاری دو و چندجانبه علمی و پزشکی برای انتقال واکسن روسی در جریان است.

وی افزود: در این شرایط بی‌ثباتی، همکاری اقتصادی و مشارکت بین دولت‌ها بیش از پیش اهمیت یافته است. نمایندگان مجلس هم باید در این روند نقش فعال داشته باشند و نقش تاثیر گذار خود را به نمایش بگذارند.

نایب رییس شورای فدراسیون روسیه بیان کرد: امروزه ما در کنار روش نظامی مبارزه با تروریسم نیازمند روش آموزشی، روشنگری و ایدئولوژیک نیز هستیم. روش دوم ماهیت اسلام را به عنوان دین صلح و محبت نشان می‌دهد و بر اصول اساسی اسلام که همانا همیاری، همبستگی جوامع اسلامی، حفظ وحدت و تحکیم صلح و توافق بین مذهبی است، تأکید می‌کند.

اوماخانوف تصریح کرد: فدراسیون روسیه اهمیت فوق‌العاده‌ای برای همگون‌سازی روابط بین ادیان در کشور همچنین توسعه روابط بین سازمان‌های دینی و دولت است. در تمامی سطوح حکومت از رییس جمهور تا دو مجلس حاضر و روسای ادارات محلی و استانی شوراهای تعامل با سازمان‌ها و انجمن‌های مذهبی و دینی دایر شده‌اند.

وی در پایان گفت: خود سازمان‌ها و انجمن‌های دینی و مذهبی شورای بین ادیان را در داخل روسیه و در کشورهای مشترک المنافع دایر کرده‌اند. این شوراها نقش مهمی در پیشبرد گفتگو و تعامل بین نمایندگان ادیان مختلف و بین جامعه و حکومت دارند.

 

بلایا و مصیبت‌ها نقش مهمی در توسعه جوامع بشری دارند

شیخ راویل عین‌الدین، رئیس اداره امور دینی مسلمانان روسیه در وبینار منطقه‌ای «آسیای مرکزی و قفقاز» این کنفرانس عنوان کرد: به نمایندگی از طرف جمعیت 25 میلیونی مسلمانان روسیه از مجمع جهانی تقریب مذاهب بابت سازماندهی و برگزاری این کنفرانس کمال تشکر را دارم. شما موفق شدید علی‌رغم تمامی محدودیت‌ها و مشکلات امروزی این کنفرانس را به نحو شایسته‌ای برگزار کنید.

وی ادامه داد: این کنفرانس فرصت بسیار خوبی را ایجاد کرده تا همه اعضا به بحث و بررسی در مورد مهمترین مسائل امت اسلامی و بشریت امروز بپردازند و بتوانند راه‌حل‌های عملی برای مشکلات امروز امت اسلامی مطرح کنند.

رئیس شورای مفتیان روسیه بیان کرد: همه‌گیری ویروس کرونا، بشر امروز را با مسائل و چالش‌های بسیاری از جمله اقتصادی، اجتماعی، علمی و سیاسی درگیر کرده است. اما همه ما امروز به این درک رسیده‌ایم که مسئله اصلی پاندمی کرونا، مسئله اخلاقی است. این‌که رفتار ما در مواجه با این مسئله چگونه است و چه ویژگی‌های انسانی ما در شرایط بحرانی دستخوش تغییر می‌شود.

وی افزود: این دوران و سختی‌ها و تغییر رفتارها نشان‌دهنده این است که ما در یک آزمون بزرگ انسانیت و اخلاقی قرار داریم. رفتار فردی و اجتماعی ما در این بحران همانند شاخصی برای ادامه راه زندگی ما خواهد بود. از این رو باید نهایت دقت را در رفتار خود در شرایط بحرانی و فوق‌العاده داشته باشیم.

شیخ عین‌الدین با بیان این‌که هر یک از ما تاکنون به این پرسش‌های بنیادی فکر کرده است که ما به عنوان یک عضو از جامعه برای حل این مشکل بزرگ چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟ تصریح کرد: آیا انسان امروز توانایی این را دارد که با تغییرات گسترده اجباری در روند عادی زندگی و شرایط بحرانی و بلاتکلیفی عقل سلیم خود را حفظ کند؟ صبر پیشه کند و بخشنده باشد و به اعمال خیر خود ادامه دهد؟

وی اضافه کرد: اگر شرایط بحرانی نتوانسته باشد قدرت تصمیم‌گیری عاقلانه و اخلاقی ما را مختل کرده باشد و برعکس ما را برای کمک و محبت مصمم‌تر کرده باشد، باید خوشحال باشیم، چرا که خداوند اراده کرده تا ما را از میان بحران‌ها عبور دهد و از ما انسانی قوی‌تر برای دوران آینده بسازد. همه ما می‌دانیم که این سختی‌ها می‌گذرد و آنچه می‌ماند، رفتار و کردار انسان‌ها در این دوران بحرانی و شرایط خاص است.

رئیس شورای مفتیان روسیه یادآور شد: ما انسان‌هایی هستیم که به یاری خدا در هر لحظه و مکان اعتقاد راسخ داریم و از این رو در دوران بحرانی از امید و رحمت خداوند به هیچ وجه غافل نیستیم. چراکه دین و باور همانند پشتیبانی محکم برای ما قدرت روحانی و اعتقادی می‌آورد و در این شرایط است که هر انسان به میزان توانایی و قدرت خود می‌بایست به دیگران کمک کند و کار خیر را فراموش نکند تا نیازمندان جامعه که در شرایط ضعیف‌تری هستند از بین نروند.

وی ادامه داد: قشرهای ضعیف جامعه در این روزها دوران سختی را می‌گذرانند. آن‌هایی که شغل و معیشت روزانه خود را از دست داده‌اند، نباید از رحمت خداوند قطع امید کنند و این امر با اراده خداوند و کمک دیگر انسان‌ها محقق می‌شود.

رئیس اداره امور دینی مسلمانان روسیه با تأکید بر این‌که قدرت ما در دعا و ایمان است، گفت: تسلی یافتن ما در کمک به دیگران و حمایت مستمندان است، بدون در نظر گرفتن این‌که آن‌ها پیروان چه دین و مذهبی هستند. سال 2020 به عنوان سالی در تاریخ ثبت خواهد شد که موضوع مرکزی آن بیماری واگیردار کرونا است. اما این سال در روسیه برای مسلمانان به سالی تبدیل شد که بیش از هروقت دیگر به انجام کارهای خیر و خداپسندانه پرداختند. مسلمانان به همه مستمندان از جنبه‌های مختلف خورد و خوراک و کمک هزینه مالی کمک کردند و در قالب گروه‌های داوطلبانه به کمک پزشکان و پرستاران شتافتند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر پس از گذشتن چندین ماه در این وضعیت کرونایی، سوالی برای بسیاری پیش آمده است که در ادامه زندگی چه خواهد شد؟ یادمان هست که برخی سیاستمداران تا قبل از بروز همه‌گیری کرونا مردم گوشه و کنار دنیا را از فجایع جهانی، جنگ سوم جهانی و اتفاقاتی نظیر آن می‌ترساندند، آن‌ها فراموش کرده بودند که چه کسی دنیا را ساخته است و چه کسی صاحب زمین‌ها و آسمان‌ها است. آن‌ها فقط از برنامه‌های خود حرف می‌زدند، اما خداوند هم برای بشریت و زندگی انسان برنامه دارد.

شیخ عین‌الدین تأکید کرد: در سخنرانی‌ها و صحبت‌های خود با همکیشان در هنگام مراسم‌ مذهبی و دینی از مومنان می‌خواهیم در دعاهای خود صادق و خالص باشیم، با امید به آینده نگاه کنیم و نسبت به همه آزمون‌های الهی محکم و استوار باشیم، چراکه این صفات را خداوند به انسان که اشرف مخلوقات است ارزانی داشته است. دعا می‌کنم تا همه امت اسلامی و همه کشورها و مردم دنیا در صلح و آرامش باشیم و دعا می‌کنم تا رحمت و بخشش خداوند بخشاینده شامل حال همه ما بشود.

بلایا و مصیبت‌ها نقش مهمی در توسعه جوامع بشری دارند

اوغوزخان اصیل ترک، رئیس حرکت ملی کوروش در وبینار منطقه آسیای مرکزی و قفقاز (ترکیه، روسیه و گرجستان) با بیان این مطلب افزود: ما یک امت هستیم و لازمه امت بودن این است که در مورد موضوعاتی که به طور کلی مربوط به امت است، به دور هم جمع شده و رایزنی می‌کنیم و تصمیم مشترک می‌گیریم. اجرای آن هم با همکاری اسلامی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: امروزه شاهد آن هستیم که نظام کنونی دنیا شکل جدیدی به خود گرفته است، اما با اندیشیدن تدابیر در مواجهه با نظام جدید، می‌توانیم مکانیزم‌های نجات انسانیت را ایجاد و اجرا کنیم.

رئیس حرکت ملی کوروش تأکید کرد: خداوند متعال در قرآن می‌فرماید «بشر به هنگام تجربه آفات و بلایا دین پرست شده و وقتی به آسودگی راه پیدا می‌کند، از قول و وعده‌هایی که داده بود امتناع می‌کند». همزمان با تروما و وحشتی که کرونا بر کل دنیا انداخته، علایق و گرایش مردمان دنیا به اسلام افزایش پیدا کرده است. این علاقه، فرصت مهمی است برای خروج خیر از شرّ .

اصیل ترک یادآور شد: کلیساها در این روند تاثیر خود بر جوامع غربی را به صورت چشمگیر از دست داده‌اند. این روند تمامی عقاید و ادیان را مورد هدف قرار داده است. تعارض علم و دین و آسیب و ضربه دیدن دین، هدف‌گذاری شده است. در این زمینه به صورت آشکار با ادعای علمی بودن، عبادات مخصوصاً عبادت و مناسک حج و مساجد هدف‌گذاری شده است. بی شک مهمترین دلیل این هدف گذاری این است که اسلام و همکاری اسلامی به عنوان تنها مانع در مقابل نظام ظلم دیده می‌شود.

وی افزود: ناسازگاری و عدم توازن عمیق که در جامعه اعمال می‌شود، در روحیه انسان‌ها تاثیر منفی گذاشته است و موضوعات مادی برای درمان این زخم کفایت نمی‌کند. میلیون‌ها نفر به باتلاق سکولار سرازیر می‌شوند. اسلام تنها و آخرین نظام الهی است که می‌توان این بحران اجتماعی عمیق را درمان کند.

رئیس حرکت ملی کوروش بیان کرد: مسلمانان مکلف هستند که انسانیت را برای نجات دعوت کنند. دنیا در حال تجربه کردن یک نقطه عطف می‌باشد. چرخش این نقطه عطف نیز به سبب وجود ویروس بیماری کووید 19 سرعت بیشتری پیدا کرده است.

اصیل ترک تصریح کرد: اگر با دقت به مسئله بنگریم تمامی طرف‌هایی که در مقابل اسلام هستند، می‌خواهند انسانیت را به سمت نظام جدیدی سوق دهند. به منظور جلوگیری از این، کشورهای مسلمان بایستی ملت‌های خود را متحد کرده و و نهادهای حامی را تأسیس کنند.

بلایا و مصیبت‌ها نقش مهمی در توسعه جوامع بشری دارند

قدیر آکاراس، رئیس اتحادیه علمای شیعی ترکیه در وبینار منطقه آسیای مرکزی و قفقاز (ترکیه، روسیه و گرجستان) با تبریک ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق‌(ع) اظهار کرد: عصری که در آن هستیم عصر ارتباطات است. در روندی که از هزاران سال تاریخ بشر تا به امروز در جریان بوده است، شرایط زندگی بشر در بعدهای متفاوت تغیر یافته است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین مواردی که زندگی بشر را آسان می‌سازد، ارتباطات و حمل و نقل موجود در قرن 20 و 21 است که هم از نظر ارتباطات و هم از نظر حمل و نقل، زندگی انسان را به صورت قابل توجهی آسان کرده است؛ و ارتباط بین یکایک انسان‌ها را وارد عصری جدید و مهمی کرده است.

رئیس اتحادیه علمای شیعی ترکیه ادامه داد: به وسیله این ارتباطات، انسان‌ها دوران خوش‌اقبالی را از لحاظ انتقال فرهنگ، مدنیت، اندیشه و عقاید خود، به انسان‌ها و ملل دیگر، تجربه می‌کنند. انسان، فطرتا با ارتباطات زندگی می‌کند.

آکاراس تأکید کرد: حیات زندگی اخیراً با ویروس کرونا وارد دوران جدیدی شده است. این به معنای مسدود شدن راه حمل ونقل، ولی باز بودن راه ارتباطات است. با وجود اینکه سفرها بین شهرها و رفت و آمد‌ها به کشورها محدود شده‌اند، اما از طریق اینترنت و رسانه اجتماعی ارتباطات نه تنها محدود نشد، بلکه در این حوزه حتی توسعه پیدا کرده است.

وی افزود: در این شرایط یعنی در شرایطی که کرونا بر دنیا مسلط شده و حمل و نقل محدود شده است، ما به دو مورد مهم احتیاج بیشتری داریم. مورد اول، در شرایط و دوران آفت و بلا استفاده صحیح از شبکه‌های ارتباطی از جمله اینترنت، تلویزیون و رسانه‌ی جایگزین است. به طوری که دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی از طریق آموزش از راه دور، نقش بسیار مهم ارتباطات را بیش از پیش حس می‌کنند.

رئیس اتحادیه علمای شیعی ترکیه بیان کرد: مورد دوم، شخصیت‌هایی هستند که این ارتباطات را برقرار می‌کنند. یعنی عالمی که در منبر می‌نشیند، روشنفکری که سخنرانی می‌کند و رهبران عقایدی که مردم را راهبری می‌کنند، بایستی به درستی از شبکه ارتباطی که به جای منبر، مسجد، حسینه و مراکز فرهنگی استفاده می‌شود، بهره گیرند.

آکاراس افزود: بلایا و مصیبت نقش مهمی در حرکت و فعالیت انسان دارد. اگر به تاریخ بنگریم، خواهیم دید که اقوام پیامبران با وقوع بلایا پیشرفت کرده اند. امروز وقتی به موارد پیشرفت کشورها نگاه بیندازیم، شاهد هستیم که از بلایا عبرت گرفته و با اجرای نصیحت‌ها جامعه توسعه یافته ای را آفریده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: امروز دنیای اسلام بدون حل مشکلات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی داخلی خود با بلای ویروس کرونا مواجه شده است. برای غلبه بر این بلا، عالمان و روشنفکران که این شبکه‌های ارتباطی را استفاده خواهند کرد، نقش مهمی در از بین بردن بلا و تبدیل آن به فرصت‌های خوب و همچنین فراهم کردن پیشرفت انسان‌ها و جوامع دارند.

رئیس اتحادیه علمای شیعی ترکیه اظهار کرد: سیاست‌مدارها و دولت‌ها، شبکه‌های ارتباطی را باید باز نگه دارند. فضای آزاد و ایمن ضروری است. عالمان و روشنفکران که از این شبکه‌های ارتباطی استفاده خواهند کرد، بایستی از دیدگاه و منظر قرآن به موضوعات نگاه کنند. باید از زبان مناسبی استفاده شود. این زبان مناسب، پبوند بین انسان‌ها را حفظ خواهد کرد. همچنین مبادله فرهنگی، اقتصادی بین ملت‌ها را فراهم و جهالت انسان‌ها را از بین خواهد برد. 

آکاراس ادامه داد: شخصیت‌هایی که زبان شبکه ارتباطی و رسانه را استفاده کرده و ارتباط بین انسان‌ها و ملت‌ها را فراهم خواهند کرد، اگر زبان قرآن کریم را به کار ببرند و این دستورات قرآن کریم را در زبان خود اعمال کنند، به کمک این واسطه‌های ارتباطی خواه منبر، خواه میز مسجد، خواه فرهنگ دانشگاه و خواه تلویزیون و خواه همه رسانه‌های جایگزین، می‌توانند امکاناتی را که انسان‌ها در زمان مصیبت و بلا به آن دسترسی ندارند، جبران کنند. 

وی با بیان اینکه ما انتظاری جز وحدت نداریم، عنوان کرد: وحدت، هرگز به معنای تغییر دین و مذهب نیست. وقتی سخن از وحدت می‌رود، به معنای عدم دشمنی، به اشتراک‌گذاری دانش و تجربیات و کمک‌رسانی و همدلی است.

رئیس اتحادیه علمای شیعی ترکیه اظهار کرد: در عصر ارتباطات، دعا می‌کنیم خداوند متعال محدودیت حمل و نقل ناشی از مصیبت کرونا را به حرمت آبروی پیامبر اکرم‌(ص) که هستی ما به حرمت آبروی اوست، از بین ببرد و همراه با او ما را به وحدت و برابری برساند و تمامی بلایا، مصیبت‌های جنگی و مخصوصاً بلای کرونا را از امت اسلام دور گرداند.

آکاراس در پایان گفت: این را می‌دانیم که بلایا و مصیبت‌ها از تاریخ تا کنون منجر به پیشرفت و توسعه امت‌ها و انسان‌ها شده است. البته که این منوط به آن است که بلا را یک امتحان الهی پنداریم. این بلایا و مصیبت‌ها ابزاری برای امتحان الهی است و امید است که ما در این امتحان الهی در کنار وحدت برابری، برادری، محبت و حرمت، برای کسب رضای خالق و ادامه راه رسول اکرم (ص) این وظیفه مهم را به سرانجام برسانیم.

بلایا و مصیبت‌ها نقش مهمی در توسعه جوامع بشری دارند

خانم نسلی شاه باشبو، استاد دانشگاه در وبینار منطقه آسیای مرکزی و قفقاز (ترکیه، روسیه و گرجستان) اظهار کرد: همانطور که می‌دانید امروز با مسئله پاندمی درگیر هستیم و در واقع این پاندمی تمام حیات و سبک زندگی ما را تغییر داده است. در این دوران پاندمی به کنفرانس هفته وحدت که بعد از انقلاب اسلامی ایران همه ساله برگزار می‌شود، بیشتر از پیش احتیاج پیدا می‌کنیم. زیرا در کنفرانس‌های قبلی وحدت، در مورد اتحاد و برابری و وحدت تبادل نظر می‌شد لیکن در این دوران مخصوصاً در دورانی که در خانه‌هایمان مانده‌ایم و متوسل رسانه‌های اجتماعی شده‌ایم موضوع کرونا ضرورت داشت.

وی ادامه داد: در این زمان سه زاویه دید متفاوت وجود دارد. بعضی‌ها فقط از دیدگاه مادی به مسئله نگاه کرده‌اند. بعضی‌ها هم تمام مادیات را رها کرده به طور کلی از منظر معنوی به مسئله نگریسته‌اند. اما بهترین دیدگاه، هم مادی و هم معنوی می‌تواند باشد. به طوری که در امت اسلامی بعضی‌ها تنها متمرکز بر مسایل بهداشتی و پروتکل‌های سلامتی هستند و بعضی‌ها متمرکز معنویات، به عبارت دیگر پروتکل‌های بهداشتی را رها کرده و بیشتر رویکرد معنوی به این وضعیت دارند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: برخی بر این باورند که برای بیماری بایستی واکسن پیدا شود و این خود مسئله خوبی هست، اما در کنار آن به معنویات هم دقت کنیم. در اصل یکی از مواردی که عصر مدرن به بار آورده مشکلات روحی و معنوی است و اضافه شدن پاندمی این مسئله را وخیم‌تر ساخته است. به همین دلیل نباید تنها به مسئله از منظر مادی نگریست و نباید فقط از نظر معنوی نگاه کرد. در اصل این دو را باید کنار یکدیگر قرار داده و پاندمی را از منظر مادی و معنوی مشترکاً بررسی کرد.

باشبو خاطرنشان کرد: از یک طرف پروتکل‌ها را بایستی رعایت کرد و از طرف دیگر توسل به خدا و دعا را نباید به فراموشی سپرد. اگر از یک سو مسایل واکسن و سلامتی مطرح می‌شود، بایستی از سوی دیگر به فکر مسلمانان از جنبه روحی و روانی هم بود. اگر از یک طرف به مسایل بهداشتی اهمیت داده شود، از سوی دیگر در امت اسلامی جوامع و انسان‌هایی دچار ضعف شدند که بایستی به آنها نیز کمک‌رسانی کرد.

وی افزود: البته که دوران پاندمی دوران سختی است. بیماری و کسالت هیچ زمانی مسئله خوش‌آیندی برای انسان نبوده است. البته که مسئله سختی است. لیکن در کنار معایب آن برخی مزایا نیز در برداشت. به عبارتی، دسترسی ما به دیدگاه‌های متفاوت و حتی مخالف، از این پس خیلی آسان است. البته قبل از دوران پاندمی نیز با استفاده از رسانه‌های اجتماعی، دسترسی به دیدگاه‌های مختلف و مخالف داشتیم.

بلایا و مصیبت‌ها نقش مهمی در توسعه جوامع بشری دارند

شیخ نفیع الله عشیروف، رئیس اداره دینی مسلمانان بخش آسیایی روسیه در وبینار «منطقه‌ای آسیای مرکزی و قفقاز» اظهار کرد: ما امروز نیازمند صدور فتواهایی هستیم که به همکاری میان مسلمانان و رستگاری دعوت کند و ما را به بهشت برین سوق دهد و در اینجا از خداوند متعال برای همه مسلمانان، سعادت در آخرت و همنشینی با پیامبر اکرم(ص) را خواستارم.

وی افزود: ما باید برای یافتن راه‌حل‌ها و اقدامات مناسب برای مقابله با بحران، گام برداریم تا بتوانیم بیماری‌ها و فجایع در جوامع خود را کنترل کنیم.

شیخ عشیروف تأکید کرد: این حدیث به روشنی عنوان می‌کند که امت اسلامی همچون پیکری واحد است، گذشته از اینکه در کجا زندگی کنیم و چه جنسیتی داشته باشیم و رنگ پوست ما چه باشد. اگر در جایی از امت اسلامی، مردم آن با رنج و مشکلات مواجه باشند، ما باید برای یاری آنان بشتابیم. حال اینکه این رنج‌ها و مشکلات، سیاسی، اجتماعی یا پزشکی باشد.

وی ادامه داد: دوست دارم امروز پیرامون اهمیت همکاری میان مسلمانان تأکید کنم، گذشته از اینکه چه اعتقادات مذهبی، فکری و سیاسی داشته باشند، بی‌تردید امروز امت اسلامی به ویژه در شرایط گسترش بیماری کرونا، نیازمند به وحدت و یکپارچگی است. برای مقابله با چالش‌هایی که امروز با آن رو به رو هستیم، همه مسلمانان به ویژه علما و رهبران سیاسی باید تلاش کنند تا روابط میان کشورهای اسلامی و سایر کشورهای جهان گسترش یابد.

رئیس اداره دینی مسلمانان بخش آسیایی روسیه گفت: قرآن، قانون اساسی همه مسلمانان است. در قرآن و سنت پیامبر(ص) بر همکاری و وحدت میان مسلمانان تأکید شده است و این مسئله به عنوان شرطی برای درستی و صحت عقیده مسلمان به شمار می‌آید. کما اینکه در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) که ابوهریره آن را نقل کرده آمده است: «کسی که در دنیا گره‌ای از کار مومنی بگشاید، خداوند در آخرت گره از کار او بگشاید و کسی که مشکلی را برای مومن آسان نماید، خداوند در دنیا و آخرت کارهای او را تسهیل نماید.»

وی اضافه کرد: در اینجا می‌خواهم در وهله اول به خودم و در وهله دوم به همه مسلمانان جهان، مسئله فلسطین و مشکلاتی را که ملت فلسطین با آن مواجه است، یادآور شوم. همه ما باید با یکدیگر همکاری کنیم و تلاش خود را به کار گیریم تا به ظلم و ستم‌هایی که علیه مسلمانان در سرتاسر جهان صورت می‌گیرد، پایان دهیم. همچنین باید تلاش کنیم تا ثبات، امنیت، صلح، عدالت و توسعه در کشورهای اسلامی برپا شود. دین اسلام بر ارزش‌های اخلاقی و تربیتی فراوانی تأکید کرده است تا جامعه انسانی اخلاق‌مدار و آرمانی تشکیل شود و به دور از ظلم، ستم و اختلافات باشد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha