
طی هفتمین جلسه شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور، که هفته گذشته در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، بر ضرورت مبنا قرار گرفتن فضای دوم آموزش و پرورش در تهیه سند آموزش در فضای مجازی تأکید شد و اعضا درباره این موضوع که فضای دوم را نمیتوان از آموزش و پرورش مستقل کرد به بحث پرداخته و تأکید کردند که فضای دوم ادامه آموزش و پرورش است و واقعیت فیزیکى با همان ویژگیها به واقعیت مجازى تبدیل میشود. لذا پلتفرم آموزش و پرورش باید فضای دوم آموزش و پرورش را تشکیل دهد.
سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در گفتوگو با ایکنا، درباره این پرسش که جایگاه فعالیتهای تربیتی، فرهنگی و پرورشی در پلتفرم و محیط دوم چگونه تعریف خواهد شد، با توجه به اینکه در شرایط فعلی نیز که آموزش در بستر فضای مجازی انجام میپذیرد؛ در عمل فعالیتهای پرورشی و فرهنگی از رونق افتاده است، اظهار کرد: سندی را که در این باره به شورای عالی بردهایم، سندی ملی با محوریت آموزشی، پژوهشی و تربیتی در فضای مجازی است.
عاملی با تأکید بر اینکه در بعد تربیتی ردهبندی سنی حائز اهمیت است، ادامه داد: آنچه در حوزه تعلیم و تربیت باید بیشتر به آن توجه شود این است که آموزههای تعلیم و تربیت باید ردهبندی و به لحاظ گروههای سنی متفاوت باشد. تعلیم و تربیت تقریباً از دوره دوسالگی فرد شروع میشود و بعدتر وارد محیط مدرسه میشود و تا پایان دوره متوسطه در اختیار آموزش و پرورش است و بعد هم وارد دوران تحصیل در دانشگاه میشود، که هر کدام از این دورهها روشهای تعلیم و تربیتی متفاوت از دوره قبل و بعد از خود دارد. تعلیم و تربیت در دوره متوسطه باید منجر به تقویت جنبههای استدلالی تفکر فرد شود، در مقابل در دوره کودکی باید بیشتر جنبههای ملموس تربیتی و حوزههای هیجانی و شناختی مورد توجه قرار بگیرد، چرا که این جنبه اثر ماندگار در فرد دارد.
وی درباره چرایی این گزاره که میتوان برای آموزش در فضای مجازی به راحتی طرح و برنامه داد، اما در برنامهریزی برای فعالیتهای فرهنگی، تربیتی و پرورشی این امکان کمتر فراهم است، گفت: فضای مجازی حوزهای قابل محاسبه و عدد و رقمپذیر است و میتوان با تعریف الگوریتمهای متنوع در این محیط که محیطی رقومی است، برنامههایی را طراحی کرد. بر همین اساس، تمامی امور مطلوب در حوزه تعلیم و تربیت؛ شامل فعالیتهای فرهنگی، تربیتی، پرورشی را هر چقدر بتوانیم به سازههای عددی و قابل محاسبه تبدیل کنیم، امکان برنامهریزی برای این حوزه بیشتر فراهم میشود. در هدفگذاری، سیاستگذاری و تعریف برنامههای راهبردی فضای دوم در تهیه سند آموزش در فضای مجازی به این مسئله توجه کردهایم.
عاملی تصریح کرد: البته طبیعی است که در سطح سند و هدفگذاریهای سیاستی و راهبردی در آن، جنبههای کلی به چشم میخورد که میتواند مسیر را برای ریلگذاری و تبدیل برنامههای فرهنگی و تربیتی به محاسبات عدد و رقم آماده کند؛ لذا سند در سطح برنامههای اقدام ریز نیست و این موضوع در بسترهای بعدی فراهم میشود.
انتهای پیام