«درآمدی بر مطالعات معنویت در علوم انسانی» منتشر می‌شود
کد خبر: 3933522
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۳

«درآمدی بر مطالعات معنویت در علوم انسانی» منتشر می‌شود

کتاب «درآمدی بر مطالعات معنویت در علوم انسانی» به همت پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی تا پایان سال جاری منتشر خواهد شد. 

کتاب «درآمدی بر مطالعات معنویت در علوم انسانی» منتشر می‌شودبه گزارش ایکنا، یکی از گروه‌های علمی پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گروه اسلام و مطالعات معنویت است. در این گروه، مطالعات و پژوهش‌هایی پیرامون معنویت‌پژوهی، معنویت‌های نوظهور و عرفان‌های کاذب انجام می‌شود. یکی از این پروژه‌های تحقیقی، «درآمدی بر مطالعات معنویت در علوم انسانی» است که وحید سهرابی‌فر، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، مسئولیت اجرای آن را بر عهده دارد.
 
پروژۀ «درآمدی بر مطالعات معنویت در علوم انسانی»، مجموعه مقالاتی است که توسط اساتید و پژوهشگران حیطه‌های مختلف مربوط به معنویت نوشته شده است. در واقع هدف از این پروژه مطالعاتی، ارائه گزارشی در باب مطالعاتی بوده که حول محور معنویت، در رشته‌های مختلف علوم انسانی انجام شده است.
 
فصل نخست این کتاب به بحث «نسبت جامعه‌شناسی و معنویت» می‌پردازد که طالبی دارابی، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، آن را نگاشته است؛ در این مقاله به رابطۀ جامعه‌شناسی و معنویت پرداخته شده است؛ بدین معنا که در فضای جامعه‌شناسی چه پژوهش‌ها و نظریاتی در مورد بحث معنویت وجود دارد. یکی دیگر از مقاله‌های این کتاب، بحث «روانشناسی و معنویت» است که فصل دوم این اثر را تشکیل می‌دهد و محسن زندی، پژوهشگر روانشناسی دین، آن را تألیف کرده و در آن به مباحث مختلفی که روانشناسان در مورد معنویت داشته‌اند، پرداخته و سعی شده گزارشی از این فضاها به مخاطب داده شود.
 
فصل سوم این کتاب، «معنویت و تعلیم و تربیت» است که رضا محمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی به دیدگاه‌ها و نظریات مختلفی که میان معنویت و تعلیم و تربیت وجود دارد، پرداخته است. فصل چهارم، «نسبت مدیریت و معنویت» تألیف علیرضا نوبری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران است که این فصل در پی آن است که بگوید علومی که در منظومۀ علوم مدیریتی قرار می‌گیرند، چه نسبتی با معنویت دارند و امروزه چه پژوهش‌هایی در این زمینه انجام شده است.
 
فصل بعدی «مطالعات معنویت؛ معنویت به مثابه یک رشته دانشگاهی» است که احمد شاکرنژاد، عضو هیئت علمی و مدیر گروه اسلام و مطالعات معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیآن را تألیف کرده و سعی شده در این فصل به برخی از پرسش‌های اساسی حول محور چیستی مطالعات معنویت پاسخ دهد.
 
فصل پایانی هم تألیف وحید سهرابی‌فر است؛ در این فصل، سعی شده به معنویت در رشته‌های دیگری (مثل: نسبت و رابطۀ معنویت و اقتصاد؛ نسبت و رابطۀ معنویت و علوم ارتباطات و رسانه و...) پرداخته شود. حجم اثر به حدود ۲۵۰ صفحه خواهد رسید و احتمالا تا پایان سال ۹۹ به زیور طبع آراسته خواهد شد.
انتهای پیام
captcha