
به گزارش ایکنا، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در یازدهمین نشست گفتوگوی هفته که امروز، 18 آبانماه، با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، با بیان اینکه در ادبیات امروز توسعه، انسان ابزار توسعه نیست، بلکه انسان توسعهیافته هدف غایی توسعه است، گفت: شخصیت این انسان از کودکی و ابتدا در خانواده و سپس مدرسه شکل میگیرد.
داگلاس نورس، که یکی از نظریهپردازان تربیت و توسعه در جهان و برنده جایزه نوبل است، در سال ۱۹۹۳ میگوید که اگر میخواهید بدانید مملکتی به سمت توسعهیافتگی میرود به اتوبانها و خیابانهایش و مدارسش نگاه کنید و ببینید چقدر در مدرسهها بچههایی با روحیه جستوجوگر و پرسشگر روی نیمکتها نشستند و چقدر معلمها برای پاسخگویی آماده بودند. سرمایههای ملی شما روی نیمکت مدارس هستند.
وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه آنچه در آموزش و پرورش خرج میشود هزینه نیست، بلکه یک سرمایهگذاری پاسخدهنده و پربازده ملی است، گفت: زمانی که در سازمان برنامه و بودجه بودم صحبت از سرمایه اجتماعی میشد گفتم که خیلی دیر به سراغ آسیب اجتماعی میروید، مقابله با آسیب اجتماعی را باید از مدرسه شروع کرد و این طرح پیشگیری از آسیبهای اجتماعی مدرسه محور اندیشهای بود که ما در آنجا با یک کار گسترده بین بخشی آغاز کردیم. برای جوانی که معتاد شده و از رسیدگی به او غفلت کردیم، دیگر بازگشت به پاکیزگی سخت و گاه غیرممکن است. بنابراین دوران مدرسه از ابعاد مختلفی بسیار مهم محسوب میشود.
نمکی با تأکید بر اینکه نیازمند یک بازنگری در همه ابعاد تربیتی، آموزشی و پرورشی در مدارس هستیم، تصریح کرد: گامهای بلند وزیر آموزش و پرورش را میستایم و کارشان در توسعه زیرساختهای مجازی برای دسترسی عادلانه دانشآموزان کشور بسیار بزرگ است.
اهمیت جامعهمحوری در آموزش به کودکان
وی ادامه داد: در سالهای گذشته آنچه را در آموزش و پرورش دیدیم به عنوان آموزش نبوده، بلکه صرفاً پر کردن حافظه دانشآموز از اعداد و ارقام است. بحث مهم امروز دنیا جامعهمحور کردن بحث تربیت است. در دنیای پیشرفته روزهای اول بچهها را با محورهای اجتماعی آشنا میکنند و ما روزهای اول اعداد و ارقام بسیار خشن را در ذهن بچه میکاریم به المپیادها میروند و همه را د دستی تقدیم کشورهایی میکنیم که بانک ژنتیک خوب کشورهای دنیا را جمع میکنند. باید تحول بنیادین در عرصه آموزش ابتدایی کشور را دنبال کنیم و با جامعهمحور کردن آموزش، دانشآموزان با مسائل اجتماعی آشنا شوند. در مقطعی این موضوع مطرح بود که تلفن وقتی اختراع شد آدمها را به هم نزدیک کرد، ولی امروز موبایلها آدمها را از هم دور کرده است و اعضای خانواده با هم، ولی از هم جدا هستند و درون خانواده بچه نیز در انزوا غرق میشود. امروز باید برای تربیت کودکان به منظور جامعهمحور کردن دیدگاهها تلاش کنیم.
نمکی تصریح کرد: اگر قرار است تحول بنیادینی آغاز شود، این کار به قدری بسیار حساس است که هرگونه سرمایهگذاری در این مقطع بازتابهای بسیار گستردهای در نظام توسعه کشور دارد. همواره عاشق تربیت دیدگاههایی بودم که سرمایهگذاری در آموزش و پرورش را جدی بگیرند. سالهایی که در سازمان برنامه و بودجه بودم، سعی کردم بیشترین تخصیصها را برای آموزش و پرورش قائل شوم و در بحث نوسازی مدارس حتی تخصیص ۱۱۰ درصدی دادم تا بتوانیم تحرکی در زیرساخت آموزش و پرورش مملکت ایجاد کنیم.
وی گفت: نظام سلامت ۳۰ سال قبل در بین ۲۲ کشور شرق مدیترانه اول شدیم و شاید همین تاریخچه بود که باز من را به دام این مجموعه انداخت و شاید مشیت الهی بود که در این روزهای سخت بنده به عنوان یک سرباز این رسالت را به دوش کشم. هر بار از مقابل وزارت بهداشت رد میشدم میگفتم خدایا من را به هر دامی میاندازی بینداز، ولی به دام وزارت بهداشت نینداز. زمانی هم که دکتر هاشمی میخواستند از وزارتخانه بروند به ایشان گفتم من در طول زندگی تنها دست پدرم را بوسیدم، ولی حاضرم دست تو را ببوسم که بمانی و من به این تله نیفتم؛ با آنکه آن روز نمیدانستم سیل و زلزله و کرونا در راه است. همه روزی میمیریم، اما خداوند مأموریتهایی را در شرایطی به دوش برخی میگذارد که خودش مقدر کرده و راضی به رضایت پروردگار هستم و باید کاری کنم که شرمنده خون شهدا نشوم.
وزیر بهداشت افزود: زمانی با چند کار اساسی در میان ۲۲ کشور مدیترانه شرقی اول شدیم. واکسیناسیون گسترده که حتی در شرایط کرونایی پوشش بالای ۹۷ درصد دارد، گسترش خانههای بهداشت، تغذیه با شیر مادر، مراقبت از زنان باردار و... از افتخارات زیرساخت نظام سلامت است و شاخص مرگ کودکان زیر یک سال به ازای هر هزار تولد زنده و مرگ زنان به دلیل عوارض زایمان را کاهش دادیم.
وزیر بهداشت بیان کرد: در گذشته واکسن را خودمان میآوردیم و خیلی از ابعاد وابسته به وزارت بهداشت بود، اگرچه جهاد سازندگی جاده کشید، برق به روستا رفت، آگاهی مردم بالا رفت و حرکت توسعه در سایر ابعاد هم به ما کمک کرد، اما عمدهترین بخش را ما اداره کردیم و همکاری بین بخشی چندان مؤثر نبود. امروز عوامل مرگ و میر و خطر متفاوت از گذشته است. امروز فشارخون بالا، دیابت و ... عامل بسیاری از مرگ و میرهاست. این موارد به شیوه زیست مردم بازمیگردد. سالی ۳۸۰ هزار مرگ داریم که از این تعداد ۳۱۳ هزار مورد آن مربوط به بیماریهای غیرواگیر است و ۳۰ سال پیش این دورنما را دیدم که روزی از تله بیماریهای واگیر درمیآییم و به سیاهچاله بیماری غیرواگیر میافتیم و آن زمان اداره کل بیماری غیرواگیر را ایجاد کردم.
تهدید بیماریهای غیر واگیر
نمکی با بیان اینکه ما با پوشش بالای واکسیناسیون و مراقبت از زنان باردار و با توسعه آموزشهای همگانی توانستیم مرگ و میر کودکان و گروههای آسیبپذیر را در کشور کاهش دهیم، گفت: امروز شیوع بیماریهای غیرواگیر به ویژه بیماریهای قلبی ـ عروقی، پرفشاری خون، دیابت و مواردی که ناشی از چاقی و تغذیه غلط و به ویژه شیوه زندگی نامطلوب است، مشکلات زیادی را برای کشور ایجاد کرده است.
نمکی ادامه داد: سالانه ۳۱۳ هزار از ۳۸۰ هزار مرگ در کشور به دلیل بیماریهای غیرواگیر است. همچنین در کشور سالانه ۹۷ هزار مرگ به دلیل پرفشاری خون و عوارض ناشی از آن است. با توجه به مرگومیر بالایی که در زمینه بیماری کووید19 وجود دارد و مردم را مضطرب کرده است. حال ببینید که این آمار وحشتناک و قاتل خاموشی مانند فشار خون چه عوارضی دارد که همه این موارد نیز به شیوه زندگی بازمیگردد. باید توجه کرد که بهترین محل برای آموزش اصلاح شیوه زندگی، مدرسه است. بر همین اساس امروز درباره این موارد با وزیر آموزش و پرورش صحبت کردیم و قرار شد کمیته مشترکی این مسائل را پیگیری کند. البته پیش از این هم پیگیریهای مستمری را با همکارانمان در وزارت آموزش و پرورش داشتهایم.
همکاری در آموزش همگانی
نمکی گفت: در زمینه بهداشت دهان و دندان و مدارس عاری از پوسیدگی دندان با توجه به شیوع کرونا و توقف فعالیت در برخی مدارس، قرار شد این موضوع را به صورتی دیگر دنبال کنیم. در زمینه کرونا هم آموزش و پرورش در طرح جدیدی که از ۲۰ آبان آغاز میکنیم، یکی از سازمانهای بسیار مؤثر است. چه در حوزه آموزش همگانی از سوی معلمان و چه توسط دانشآموزان که میتوانند محور مهمی به عنوان سفیر سلامت در خانوادهها باشند. این حرکت بنیادین را با دوستان دنبال میکنیم تا در آیندهای نزدیک بتوانیم با همکاری مستمر بین دو دستگاه در حوزه سلامت و ارتقای آن و پیشگیری از بیماریهای واگیر و غیرواگیر گامهای مؤثری را برداریم.
وزیر بهداشت درباره طرح جدید وزارت بهداشت برای کنترل کرونا نیز گفت: یکی از ابعاد مهم که مورد توجه مقام معظم رهبری هم بود، محله محور بودن فعالیتهای مرتبط با کروناست که ما علاوه بر محلهمحور بودن، خانواده محور بودن را هم دنبال میکنیم. در سال گذشته طرح هر خانه یک پایگاه سلامت را دنبال میکردیم که در آنجا سفیران سلامت درون خانوادهها به عنوان نقشآفرینان اصلی در فعالیتهای نظام سلامت فعال خواهند بود. در این راستا نقش آموزش و پرورش و دانشآموزان که میتوانند به عنوان سفیران سلامت به ما کمک کنند بسیار مهم است. زحمتی که عزیزان در تربیت ۳.۵ میلیون سفیر سلامت کشیدند، بسیار مؤثر است و جزئیات آن را در طول برنامه اعلام میکنیم.
وی درباره نظارت بر محدودیتهای کرونایی گفت: در پی هماهنگی با سازمانهایی مانند هلال احمر، بسیج و... نظارتها را تشدید میکنیم و نظارت را مستمر به وزیر کشور و رئیس قرارگاه عملیاتی کرونا، که مسئولیت اجرای پروتکلها را دارند، منعکس میکنیم تا بتوانیم در اجرای پروتکلها و شیوهنامهها بهتر از گذشته عمل کنیم.
آموزش و پرورش آماده کمک به وزارت بهداشت است
به گزارش ایکنا، محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، نیز در این جلسه اظهار کرد: همه میدانیم که رفتار جامعه تحت تأثیر فضای یادگیری است و هر چقدر وضعیت یادگیری بهبود پیدا کند رفتار جامعه اصلاح خواهد شد.

حاجی میرزایی ادامه داد: در آموزش و پرورش یک سپاه بزرگ فرهنگی داریم که شامل یک میلیون معلم و ۱۵ میلیون دانشآموز است و این جمعیت عظیم فرهنگی میتواند در راستای فرهنگسازی، مصونیت بخشی و افزایش ظرفیت و توان تابآوری جامعه از جنبههای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور گام بردارد. همه درگیر مبارزه سختی هستیم و در خط مقدم آن هم وزارت بهداشت قرار دارد که در این جلسه به نمایندگی از جامعه بزرگ فرهنگیان از همه تلاشها و پوششهای ارزشمند این وزارتخانه تشکر میکنیم و اعلام آمادگی کردهایم که از طریق افزایش آگاهی و آموزشهای لازم به پیشبرد سیاستهای وزارت بهداشت کمک میکنیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه درجه بلوغ جامعه به میزان بسیار زیادی به میزان همگرایی و همافزایی در جامعه بستگی دارد، گفت: به هر میزان که همکاری بین دستگاهی بیشتر باشد، جامعه توسعهیافتهتر و پیشرفتهتر خواهد بود و آمادگی برای پیشرفت و تعالی در چنین جامعهای بیشتر است. همکاری میان دو وزارت آموزش و پرورش و بهداشت در زمینههای متنوعی وجود دارد و در چند سال اخیر گامهای مؤثری برداشته شده و کماکان بر توسعه این فعالیتها تأکید داریم. بر همین اساس، طرحی برای کاهش وزن و چاقی دانشآموزان به نام «کوچ» در حال اجراست تا از کمتحرکی دانشآموزان کاسته و سلامت آنها حفظ شود.
انتهای پیام