بایدن عادی‌سازی روابط ریاض با تل‌آویو را سرعت می‌بخشد
کد خبر: 3934768
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
خاخام یهودی ـ آمریکایی:

بایدن عادی‌سازی روابط ریاض با تل‌آویو را سرعت می‌بخشد

یک خاخام نزدیک به سران عرب حاشیه خلیج فارس معتقد است که رئیس جمهور شدن جو بایدن در ایالات متحده، عادی سازی عربستان سعودی با رژیم اشغالگر صهیونیستی را تسریع می‌بخشد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری عربی21، «مارک اشنایر» خاخام یهودی ـ آمریکایی نزدیک به رهبران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس گفت که پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی و رژیم اشغالگر اسرائیل را تسریع می‌کند.

اشنایر در گفت‌وگو با روزنامه عبری زبان «یدیعوت آحارونوت» گفت: «موضع بایدن درباره مسئله فلسطین در مقایسه با موضع دونالد ترامپ به رهبران خلیج فارس نزدیک‌تر است.»

وی افزود: «انتخاب بایدن ممکن است به گسترش افق ادامه مذاکرات بین اسرائیل و فلسطینیان پس از تغییر دولت در ایالات متحده کمک کند.»

 این خاخام صهیونیست مدعی شد: «بایدن شخصی است كه فلسطینی‌ها به او احترام می‌گذارند. آنها تجربه خوبی با او دارند و احساس می‌كنند كه در مورد مذاکرات صلح با اسرائیل، دیدگاه آنها را درک می‌کند.»

اشنایر مشاور حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین  است. مجله نیوزویک، وی را به عنوان یکی از 50 خاخام با نفوذ در ایالات متحده شناخته و وی را مقیم کاخ‌های عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی می‌داند.

وی تأکید کرد: «فلسطینی‌ها امروز با پیروزی بایدن احساس می‌كنند كه رئیس جمهوری دارند كه به منافع آنها اهمیت می‌دهد و در اینجا فرصتی عالی برای بازگرداندن آنها به میز مذاكره وجود دارد و بلافاصله پس از آن شاهد عادی‌سازی روابط سعودی‌ها با اسرائیل خواهیم بود و سپس نفوذ بایدن به تدریج انجام می‌شود و ما شاهد خواهیم بود كه دیگر كشورهای حوزه خلیج فارس نیز از این الگو پیروی می‌كنند.»

این خاخام صهیونیست گفت: «من فرصت‌های بسیار خوبی می‌بینم، زیرا موضع بایدن در مورد مسئله فلسطین در مقایسه با ترامپ به رهبران خلیج فارس نزدیك‌تر  است و بنابراین امضای توافق‌نامه‌های عادی سازی ادامه می‌یابد و از امارات و بحرین شروع می‌شود. این بدان معناست كه مسئله اسرائیل و فلسطین از اولویت‌های اصلی بایدن خواهد بود.

اشنایر افزود: «روند عادی سازی ادامه خواهد یافت و بایدن براساس موفقیت‌ها و دستاوردهای ترامپ روند عادی سازی کشورهای عربی با اسرائیل را پیش می‌برد به خصوص که کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی به صراحت اعلام کرده‌اند که باید برای حل منازعات اسرائیل و فلسطین تلاش شود.»

اشنایر گفت: بایدن خیلی‌ها را در منطقه غافلگیر می‌کند، اگرچه اسرائیل نسبت به سیاست‌های بایدن در قبال ایران نگرانی دارد. از همین رو ما گمان می‌کنیم که شیوه برخورد بایدن با ایران برای ما غافلگیر کننده باشد.

 تحلیلگران فلسطینی شامگاه سه‌شنبه از طریق مجازی نشستی با عنوان «پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا و بازتاب آن بر مسئله فلسطین» برگزار و تأکید کردند که رئیس جمهور آتی آمریکا هیچ سیاست متفاوتی در قبال فلسطین در پیش نخواهد گرفت، بلکه از این رژیم حمایت خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha