روایت امام جماعتی که به سراغ مردم و منبری که به خیابان رفت
کد خبر: 3935014
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶
خانه‌های باز خدا/ 2

روایت امام جماعتی که به سراغ مردم و منبری که به خیابان رفت

امام جماعت مسجد زینبیه تهران با اشاره به اینکه طی شیوع کرونا منبر مسجد به خیابان برده ‌شده و روحانی و مداح و قاری به سراغ مردم در خیابان رفته‌اند، گفت: این طرح به حدی موفق بود که بعد از کرونا نیز منبر را در خیابان مستقر نگه می‌داریم.

حجت‌الاسلام محمود ابوالقاسمی، امام جماعت مسجد زینبیه، واقع در منطقه 10 تهران(پایین‌تر از میدان جمهوری، نواب) در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح اقداماتی پرداخت که این مسجد کوچک اما بسیار فعال پس از شیوع کرونا در کشور داشته است و گفت: در مسجد طرح «خانواده مسجد» را راه‌اندازی کرده‌ایم که اعضای آن سه درجه دارند. خانواده درجه‌یک شامل فعالان عرصه مسجد مانند فعالان در بسیج، خیریه‌ها و صندوق مسجد و اعضای خانواده آنها هستند؛ خانواده درجه دو مسجد شامل نمازگزاران و شرکت‌کنندگان در مراسم‌ مسجد و خانواده درجه سه اعضای محله‌اند.

این امام جماعت با اشاره به اینکه برای هر سه گروه از اعضای این خانواده مسجدی برنامه طراحی شده است، ادامه داد: با توجه به مشکلات اقتصادی و لطمه دیدن کسب‌وکارها، برنامه‌ای برای تهیه اقلام مورد نیاز اعضای خانواده درجه یک طراحی شد. در این طرح اقلام مورد نیاز خانواده‌ها شناسایی و به شکل عمده و زیر قیمت از مراکز توزیع عمده خریداری می‌شود. در اصل نوعی تعاونی مصرف راه‌اندازی شده که در آن اقلام خریداری و به در منازل مردم برده می‌شود.

وی این اقدام را روش خوبی برای کاهش قیمت‌ها و کاهش تردد مردم در اماکن خرید بیان کرد و گفت: در تلاشیم این طرح را برای اعضای درجه دوم و سوم خانواده نیز گسترش دهیم. البته این طرح به حدی نتایج خوبی داشته که تصمیم داریم پس از اتمام کرونا نیز آن را تداوم دهیم.

منبر در خیابان

حجت‌الاسلام ابوالقاسمی در خصوص اقداماتی که برای اعضای درجه دو و سه مسجد صورت گرفته است، اظهار کرد: مجالس مسجد را به خیابان بردیم و منبر را در یک سوی خیابان و صندلی‌ها را آن سوی خیابان چیدیم و حتی ماشین‌ها از حد فاصل منبر و صندلی‌های مخاطبان عبور می‌کنند. قاری در منبر قرآن می‌خواند، مداح مداحی می‌کند و من نیز سخنرانی‌های خود را روی همین منبر انجام می‌دهم. جشن‌های میلاد ائمه(ع) نیز به همین روش برگزار شد. البته اکنون که شرایط تهران بسیار وخیم‌تر شده این برنامه فعلاً متوقف شده است.

وی تصریح کرد: حتی اگر کرونا تمام شود ما مجالسمان را از خیابان جمع نمی‌کنیم، موکب را در خیابان مستقر می‌کنیم و منبر را در خیابان نگه می‌داریم. با وجود منبر در خیابان با مردم ارتباط گرفته‌ایم. از سال 71 امام جماعت مسجد زینبیه هستیم و جمعیت خوبی نیز به مسجد می‌آیند، اما گویی جمعیت حاضر در مسجد گزینشی است و عموم مردم نیستند؛ شاید ما اشتباه کرده‌ایم که عموم مردم داخل مسجد نمی‌آیند. به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم که پیش مردم برویم و منبر را در خیابان مستقر کنیم و کارمان را انجام ‌دهیم که استقبال زیادی از آن صورت گرفته است.

وی مسئله بسیار مهم در فعالیت مساجد را طی اپیدمی کرونا «خواستن» اعلام کرد و گفت: تلاش می‌کنیم اقدامی صورت نگیرد که به کسی آسیب برسد یا مورد سؤال و انتقاد قرار بگیریم و هدف ما ارائه خدمت به مردم است. مسجد محلی است که امکان تولید ماسک در آن وجود دارد. اکنون خانواده‌هایی هستند که حتی پول خرید ماسک را ندارند. به همین دلیل یکی از طرح‌های ما تولید ماسک در مسجد از سوی بانوان است که هم برای بانوان اشتغال ایجاد شود و هم ماسک به قیمت کمتری به دست اهالی محل برسد.

امام جماعت مسجد زینبیه تهران تصریح کرد: مسجد زینبیه مسجدی کوچک و 200 متری است اما مردم محل بسیار علاقه‌مند به همکاری و فعالیت در مسجد هستند طی سال‌های اخیر ما هر سال حدود 10 تا 15 اتوبوس زائر را راهی مراسم اربعین حسینی می‌کردیم اما امسال از مردم خواستیم هزینه سفر اربعین خود را برای ایجاد موکب در تهران اختصاص دهند و در محله موکب اربعین به راه انداخته و با رعایت تمام مسائل بهداشتی به مردم خیرات دادیم و در کنار آن مراسم مداحی و عزاداری برگزار کردیم.

انتهای پیام
captcha