سازمان عفو بین‌الملل: فرانسه حامی آزادی بیان نیست
کد خبر: 3935020
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰

سازمان عفو بین‌الملل: فرانسه حامی آزادی بیان نیست

سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به پیگرد مسلمانان در فرانسه تأکید کرد: دولت فرانسه آنگونه که خود می‌پندارد، حامی آزادی بیان نیست.

دیده‌بان حقوق بشر: فرانسه حامی آزادی بیان نیستبه گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری عربی 21، مارکو پرولینی، پژوهشگر بخش اروپای سازمان عفو بین‌الملل، در یادداشتی تصریح کرد: پارلمان فرانسه در حال بررسی قانون جدیدی است که براساس آن نشان دادن تصویر مسئولان اجرای قوانین در شبکه‌های اجتماعی جرم شناخته می‌شود و جمع این رویکرد با دفاع مقامات فرانسه از حق به تصویر کشیدن حضرت محمد(ص) در کاریکاتورها سخت است.

پرولینی افزود: کشته شدن ساموئل پاتی، معلم فرانسوی، که کاریکاتورهای پیامبر اسلام(ص) را در کلاس آزادی بیان نشان داده بود، به همه بخش‌های فرانسه آسیب زد و جنجال زیادی را درباره آزادی بیان و کسانی که حق استفاده از آن را دارند به پا کرد.

وی با بیان اینکه کسانی که مخالف نشر کاریکاتور هستند نیز حق دارند از نگرانی‎های خود سخن بگویند، تصریح کرد: مخالفت با نشر کاریکاتور انسان را به فردی جدایی‌طلب، متعصب یا اسلام‌گرا تبدیل نمی‌کند.

پژوهشگر بخش اروپای سازمان عفو بین‌الملل ابراز کرد: فرانسه در حالی به شدت از آرای موهن به اعتقادات دینی حمایت می‌کند که معمولاً آزادی بیان مسلمانان در این کشور به بهانه جهانی بودن اصول جمهوری مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد و مسلمانان در مدارس یا ادارات اجازه پوشیدن لباس‌هایی را که نماد دینی به شمار می‌رود ندارند.

وی با اشاره به اینکه دادگاه اروپایی حقوق بشر محکوم شدن 11 فعال فرانسوی به دلیل تحریم کالاهای اسرائیلی را نقض حقوق آنها برشمرد، تأکید کرد: کارنامه فرانسه در دیگر زمینه‌ها نیز تاریک است و هر سال هزاران فرد به اتهام تحقیر مقامات دولتی محکوم می‌شوند.

انتهای پیام
captcha