مدیر نشر نفیر: مردم تماشای فیلم را به خواندن کتاب ترجیح می‌دهند
کد خبر: 3935454
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۶
تأثیرات کرونا بر کتاب و صنعت نشر/۴

مدیر نشر نفیر: مردم تماشای فیلم را به خواندن کتاب ترجیح می‌دهند

مدیر نشر نفیر درباره وضعیت بازار نشر در شرایط کرونابی گفت: پیش از این هم وضعیت کتاب و کتابخوانی به‌سامان نبود و تیراژ کتاب‌ها کاهش بسیاری داشت که نشان می‌دهد کتابخوان نداریم و مردم ترجیح می‌دهند فیلم ببینند تا اینکه کتاب بخوانند.

///سمانه رزاقی، مدیر انتشارات نفیر در گفت‌وگو با ایکنا درباره تأثیر کرونا بر وضعیت نشر کتاب گفت: با شیوع ویروس کرونا در حوزه چاپ آثار در مضیقه قرار گرفتیم، به این دلیل که فروش ضعیف شده و کتابفروشی‌ها هم، چون مخاطب کاهش یافته، آثار کمتری را می‌گیرند. البته فروش ما از طریق فضای مجازی نیز انجام می‌شود، اما بسیار ضعیف است. مردم در شرایط اقتصادی مناسبی نیستند و طبیعی است که اولین ضربه هم به کتاب که کالای اصلی سبد خانوار نیست، وارد می‌شود.

وی افزود: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، فرصتی خوب به ویژه برای ناشران نوپا و کمترشناخته‌شده‌ای مثل ماست که خود را معرفی کنند و این حضور فیزیکی برای ما بسیار مفید بود. لغو برگزاری نمایشگاه کتاب باعث شد، عرضه کمتری داشته باشیم. هر چند فعالیت ما در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ادامه دارد، اما مردم هنوز با فروش آنلاین و مجازی بیگانه هستند.


  • بیشتر بخوانید

دولت برای کتابخانه‌ها کتاب بخرد

اوضاع وخیم نشر خطرناکتر از کروناست

بازار کتاب بیمار است


رزاقی با اشاره به تولید کتاب در شرایط فعلی گفت: برای چاپ کتاب به ویژه آثار ترجمه‌ای در این شرایط، قدری محتاط‌تر عمل می‌کنیم تا بتوانیم به فعالیت خود در بازار نشر ادامه دهیم؛ بنابراین بخشی که بیشتر در صنعت نشر کشور دچار آسیب شده، بخش فروش و عرضه کتاب بوده است، نه تولید محتوا. نویسندگان و مترجمان به حسب علاقه خود دست از نوشتن برنمی‌دارند و به کار ادامه می‌دهند، ولو چاپ اثرشان قدری با تأخیر همراه باشد. بنابراین در این شرایط، ناشر است که بیشتر دچار آسیب می‌شود، پس باید گام‌های مطمئن‌تری بردارد و آثاری را برای چاپ قبول کند که از نتیجه سرمایه‌گذاری در آن اطمینان داشته باشد.

وی با اشاره به تأثیر کرونا و گرانی بر وضعیت کتاب و نشر گفت: وضعیت امروز نشر کشورمان از هر دو عامل کرونا و گرانی متأثر است. گرانی این کالا به دلیل قیمت بالای کاغذ وارداتی و ملزومات چاپ و ... است و همه این‌ها، شرایط را برای چاپ کتاب سخت‌تر کرده است؛ بنابراین گرانی، تأثیر زیادی در خرید کتاب داشته و شیوع ویروس کرونا هم این وضعیت را تشدید کرده است.

این ناشر تصریح کرد: با توجه به اینکه پیش از این هم وضعیت کتاب و کتابخوانی به‌سامان نبود و تیراژ کتاب‌ها کاهش بسیاری داشت، این وضعیت نشان می‌دهد ما کتابخوان نداریم، زیرا مردم شفاهی هستیم یا ترجیح می‌دهیم فیلم ببینیم تا اینکه کتاب بخوانیم. این مسئله و معضل نیاز به بررسی‌های کارشناسانه و برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌های اساسی‌تری دارد تا فرهنگ کتابخوانی در کشورمان تقویت شود.

مردم هنوز با نشر الکترونیک بیگانه‌اند

رزاقی با اشاره به تأثیر طرح‌های فصلی کتاب در خرید کتاب گفت: ما در طرح تابستانه کتاب شرکت کردیم که استقبال خوبی را شاهد نبودیم، اما از طرح پاییزه کتاب که در حال برگزاری است، استقبال خوبی شده است. کما اینکه ما تخفیف‌های خوبی هم در نظر گرفته‌ایم. 

وی ادامه داد: یکی از دلایل خرید کم مخاطبان این است که کتاب‌ها، در کتابفروشی‌های کمی عرضه می‌شود. در واقع مشکل اصلی در توزیع کتاب است و از یکسو کتابفروش، کتابی را انتخاب می‌کند که ناشر شناخته شده داشته باشد، وگرنه همه آثاری که چاپ می‌کنیم، آثاری خوب و دارای کیفیت بالایی است. کتابفروش از نشر ما که نوپاست، حمایتی نمی‌کند تا آثارمان در کتابفروشی‌ها دیده شود و ما مجبوریم در فضای مجازی فعال‌تر باشیم.

مدیر نشر نفیر در پایان با اشاره به فعالیت در حوزه نشر الکترونیک بیان کرد: ما در این زمینه با فیدیبو همکاری داریم و حدود ۷۰ درصد کتاب‌هایمان در این پلتفرم ارائه شده است؛ بنابراین در این بخش هم آنطور که باید، فروش خوبی نداریم. به نظرم یکی از دلایل این مسئله این است که مخاطبان به کتاب‌های چاپی و فیزیکی علاقه‌مند هستند و آشنایی چندانی با اپلیکیشن‌های کتاب ندارند یا اینکه تصور می‌کنند خواندن کتاب الکترونیک به چشمشان آسیب خواهد زد.

انتهای پیام
captcha