ضرورت توجه به ابعاد سیاسی و اجتماعی افراط‌گرایی
کد خبر: 3935815
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰
پژوهشگر پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص) تأکید کرد:

ضرورت توجه به ابعاد سیاسی و اجتماعی افراط‌گرایی

پژوهشگر پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص) گفت: یکی از مهم‌ترین مسائل پاکستان، افراط‌گرایی است که ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی پیدا کرده، برخی این مسئله را با ابعاد دینی، فکری و معرفتی بررسی می‌کنند، ولی نباید از ابعاد سیاسی و اجتماعی این موضوع غافل شد.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسن محمدی، پژوهشگر پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص) طی سخنانی در نشست علمی «زمینه‌های گسترش افراط‌گرایی در پاکستان» که به همت گروه علمی آسیا و اقیانوسیه پژوهشکده مطالعات منطقه‌ای به صورت حضوری و مجازی برگزار شد، اظهار کرد: اگر به سابقه و عملکرد داخلی و بین‌المللی پاکستان در ابعاد مختلف نگاهی داشته باشیم، خواهیم دید که یکی از مهم‌ترین مسائل پاکستان، افراط‌گرایی است که در ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی رشد و نمّو داشته است.
وی با طرح این پرسش که «زمینه‌های اجتماعی افراط‌گرایی در جریان‌های دینی و معرفتی پاکستان چیست؟»، افزود: شاید اگر پاکستان همسایه افغانستان نبود، هیچ‌گاه دچار افراط‌گرایی نمی‌شد. حضور شوروی در افغانستان سبب باز شدن پای آمریکا به پاکستان شد و این کشور را به پایگاهی برای حضور آمریکا و مقابله با شوروی در افغانستان تبدیل کرد. مبارزه آمریکا و شوروی سابق، نیازمند تقویت مفاهیمی مانند جهاد در این منطقه بود.
پژوهشگر پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص) بیان کرد: هندوستان همسایه افغانستان است و منازعات تاریخی این دو کشور بر سر کشمیر، سابقه دیرینه دارد و حضور جهادگران افراطی می‌تواند زمینه‌ای برای دست برتر داشتن در مورد منازعاتی این چنینی ایفا کند.
وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین کنشگران سیاسی در پاکستان، ارتش است و تحلیل این کشور بدون توجه به ارتش ناقص به نظر می‌رسد.
انتهای پیام
captcha