انتقاد آکسفام از فروش میلیاردها دلار اسلحه به عربستان در جنگ یمن
کد خبر: 3935892
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۶

انتقاد آکسفام از فروش میلیاردها دلار اسلحه به عربستان در جنگ یمن

سازمان آکسفام از کشورهای بزرگ جهان به دلیل صادرات میلیاردها دلار سلاح به عربستان سعودی در طول جنگ یمن انتقاد کرد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از الجزیره، سازمان بین‌المللی امدادرسانی آکسفام (Oxfam)  اعلام کرد کشورهای غربی در جریان جنگ یمن، میلیاردها دلار سلاح به عربستان فروخته‌اند و در مقابل، تنها یک سوم این مبلغ را به عنوان کمک به یمنی‌ها که درگیر بزرگترین بحران جهانی هستند، کمک کرده‌اند.
 
آکسفام اعلام کرد كه كشورهای گروه 20 (G20) از زمان آغاز جنگ در یمن در سال 2015 بیش از 17 میلیارد دلار اسلحه به عربستان سعودی صادر كرده‌اند.
 
«محسن صدیقی»، مدیر دفتر آکسفام در یمن  گفت که دستیابی به درآمد میلیاردی صادرات اسلحه به عربستان که به درگیری در یمن دامن می‌زند، در حالی که بخش کمی از آن  به عنوان کمک به یمنی‌ها ارائه شده، غیراخلاقی است. صدیقی افزود که ثروتمندترین کشورهای جهان نمی‌توانند با هزینه مردم یمن به کسب سود خود ادامه دهند.
 
هفت ماه پیش، روزنامه انگلیسی گاردین گزارش داد که شرکت تولید‌کننده تسلیحات انگلیسی BAE Systems، در طی جنگ یمن، سلاح‌ها و تجهیزات نظامی به ارزش بیش از 15 میلیارد پوند به عربستان سعودی فروخته است.
 
کنگره آمریکا نیز در ماه می 2019 خواهان تحقیق در مورد تصمیم دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای فروش بیش از 8 میلیارد دلار تجهیزات نظامی به عربستان سعودی شده بود.
 
یک گزارش دولتی در آمریکا در ماه اگوست گذشته هشدار داد که وزارت امور خارجه این کشور به طور کامل، خطر تلفات غیرنظامیان را در جریان این توافق، ارزیابی نکرده است.

انتهای پیام
captcha