معرفی بانوان برگزیده و صدای بلند مطالبات قرآنی در هفته‌ای که گذشت
کد خبر: 3936226
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

معرفی بانوان برگزیده و صدای بلند مطالبات قرآنی در هفته‌ای که گذشت

مطالبه معلمان قرآن جامانده از تغییر وضعیت، مطالبه متسابقان رشته قرائت تحقیق، جهت اضافه‌شدن مرحله نهایی به مسابقات سراسری قرآن، مطالبه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز برای اضافه‌شدن درس آشنایی با قرائت قرآن در فهرست دروس و اعلام اسامی برگزیدگان مسابقات سراسری قرآن در بخش بانوان از مهم‌ترین رویدادهای قرآنی هفته اخیر بودند.

جمعه/// معرفی بانوان برگزیده و صدای بلند مطالبات قرآنی در هفته‌ای که گذشتبه گزارش ایکنا، مطالبه معلمان قرآن جامانده از تغییر وضعیت، مطالبه متسابقان جهت اضافه‌شدن مرحله نهایی به مسابقات سراسری قرآن در رشته قرائت آقایان، مطالبه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز، برای اضافه‌شدن درس آشنایی با قرائت قرآن در فهرست دروس خود، اعلام اسامی برگزیدگان مسابقات سراسری قرآن در بخش بانوان، برگزاری اولین نشست هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان‌ها، اعلام زمان برگزاری مرحله نهایی مسابقه طرح آموزش عمومی تفسیر قرآن و... از مهم‌ترین اخبار قرآنیان در هفته کتاب و کتابخوانی بودند. در ادامه، نگاهی گذرا به تعدادی از مهم‌ترین رویدادهای قرآنی این هفته خواهیم داشت.

چهارمین دوره طرح دانشجومعلم قرآن در ۱۵ استان برگزار می‌شود

در راستای اجرای طرح‌های هماهنگ قرآنی سال ۹۹، چهارمین دوره از طرح دانشجومعلم قرآن در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، بوشهر، زنجان، سمنان، قزوین، کرمان، کهگیلویه‌وبویراحمد، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران، هرمزگان و یزد اجرا می‌شود.

از جمله اهداف اجرای این طرح می‌توان به تربیت مربی آموزش قرآن کریم، گسترش و توسعه معرفت و فرهنگ قرآنی میان دانشجویان، شناسایی استعدادهای بالقوه قرآنی دانشجویان در سطح کشور، استفاده از روحیه پویا و شاداب جوانان دانشجو برای انتشار فرهنگ قرآنی در کشور و تحقق اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی به‌عنوان بالاترین سند فعالیت‌های قرآنی کشور اشاره کرد. علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند به پایگاه اینترنتی www.isqa.ir مراجعه کنند.

معضل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز با انتخاب واحد «آشنایی با قرائت قرآن»

حدود دو ماه از ترم تحصیلی می‌گذرد، اما به دلیل تغییر سیستم انتخاب واحد، غالب دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز نتوانسته‌اند درس قرآن را انتخاب کنند و اساتید این واحد درسی بلاتکلیف مانده و تشکیل شدن آن نیز با گذشت دو ماه بی‌فایده است.

سیستم‌ نرم‌افزاری دانشگاه آزاد اسلامی به نام آموزشیار، درس قرآن را نشان نمی‌دهد، اما جای این سؤال باقی است که چرا دروس اختصاصی را می‌توانند، ببینند و انتخاب کنند، ولی مشکل ایجادشده فقط مختص درس قرآن است؟ حال که روزهای آخر آبان‌ماه را می‌گذرانیم، زمان زیادی از ترم تحصیلی گذشته است و معلوم نیست سرنوشت این درس در ترم جاری به کجا ختم می‌شود و آیا دانشجویان در صورت انتخاب درس، در فرصت محدود و با آموزش مجازی مطلبی را فراخواهند گرفت یا خیر؟

به‌روزرسانی «شاد» و تغییراتی در کانال‌های قرآنی

به‌روزرسانی کانال اطلاع‌رسانی و شبکه آموزشی دانش‌آموزان «شاد»(نسخه ۲,۶) به منظور بهره‌مندی بهتر و راحت‌تر دانش‌آموزان از ساعات آموزشی در ایام شیوع کرونا، هرچند با کندی‌هایی در ساعات اوج استفاده(به ویژه در نوبت صبح) همراه است که اعتراض دانش‌آموزان و اولیا را به همراه داشته، اما موجب ارائه بهتر برنامه‌های حوزه قرآن، عترت و نماز معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش همراه با تفکیک و دسته‌بندی به مخاطب شده، به گونه‌ای که این عرصه را نظام‌مند ساخته است.

دانش‌آموزان و اولیاء و سایر مخاطبان این شبکه می‌توانند با مراجعه به بخش فعالیت‌های تخصصی حوزه قرآن با کانال‌های تخصصی حوزه حفظ، محافل انس با قرآن، مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان، مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان کشور و همچنین مراکز دارالقرآن الکریم آشنا شوند. هرچند فعالیت‌های حوزه عترت، اهل‌بیت(ع) و نماز محتواهای مجزایی دارد.

برگزاری برخط نوزدهمین همایش «عمری با قرآن»

رحیم خاکی، رئیس فرهنگ‌سرای قرآن این هفته در گفت‌وگو با ایکنا گفت: با توجه به شرایط کنونی و بحرانی کشور در پی شیوع ویروس کرونا، نوزدهمین دوره آیین تجلیل از پیشکسوتان قرآنی شهر تهران (عمری با قرآن) پنجشنبه، چهارم دی‌ماه سال جاری، برگزار می‌شود.

نوزدهمین همایش عمری با قرآن با مشارکت سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران به همت فرهنگ‌سرای قرآن در رشته‌های مختلف از جمله مدیریت، آموزش، هنر، داوری، قرائت، ترجمه و تفسیر قرآن با انتخاب یک پیشکسوت قرآنی برگزیده در هر رشته برگزار خواهد شد.

معلمان جامانده از تبدیل وضعیت همچنان در پی احقاق حقشان هستند

هشت سال از جذب و استخدام پنج هزار مربی قرآن در تمامی استان‌ها می‌گذرد، معلمانی که در سال ۱۳۹۱ با عنوان قراردادی جذب شدند، به امید اینکه پس از مدتی معیّن به عنوان نیروی پیمانی ادامه خدمت دهند، اما کماکان ۳۰۰ معلم هنوز به بهانه‌‌هایی تبدیل وضعیت نشده‌اند.

جمعه///

27 آبان‌ماه، برای دومین بار در سال جاری این معلمان جامانده در مقابل خانه ملت به امید احقاق حق و با توجه به وعده‌های داده شده، اما اجرا نشده، تجمع کردند. بنا بر گفته یکی از معلمان حاضر در این تجمع، وزیر آموزش و پرورش قول رسیدگی دادند و این موضوع را به امور استخدامی ارجاع دادند و متأسفانه تاکنون جوابی دریافت نشده است و خبر تبدیل وضعیت ۷۳ هزار نفر در آموزش و پرورش و عدم دربرگیری ما معلمان قرآن دوباره ما را به اینجا کشاند.

جلسه هماهنگی مسابقات طرح آموزش عمومی تفسیر قرآن کریم برگزار شد

به گزارش ایکنا، جلسه هماهنگی برگزاری مسابقه و آزمون طرح آموزش عمومی تفسیر قرآن کریم ۲۷ آبان‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی متقی‌فر، مدیرکل آموزش سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین شفیعی، دبیر طرح آموزش عمومی تفسیر قرآن کریم در این جلسه از برگزاری مرحله نهایی مسابقه طرح آموزش عمومی تفسیر قرآن کریم در اواخر آذرماه و در یک بازه زمانی چندروزه برای کلیه شرکت‌کنندگان و رشته‌ها به صورت مجازی خبر داد.

برگزاری نشست مشترک قائم‌مقام شورای عالی قرآن و مدیرعامل ایکنا

نشست مشترک سیدعلی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن و محمدحسین حسنی، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا، ۲۸ آبان‌ماه به میزبانی این خبرگزاری برگزار شد.

قائم‌مقام شورای عالی قرآن در این نشست با تجلیل از رویکردهای خلاقانه سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در پرداخت به موضوعات قرآنی اظهار کرد: با توجه به شرایط خاصی که بیماری کرونا در جهان و سطح کشور پدید آورده، ضرورت پیگیری و تقویت فعالیت‌های قرآنی در بستر فضای مجازی بیش از پیش وجود دارد.

دبیر کمیته اعزام و دعوت قاریان قرآن کریم افزود: شورای عالی قرآن و مرکز طبع و نشر قرآن کریم، در حوزه قرائت و کتابت، فعالیت‌های جدی را در بستر مجازی آغاز کرده که همکاری با سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و زیرمجموعه آن؛ خبرگزاری ایکنا، در پیش‌برد و تقویت برنامه‌های قرآنی در فضای مجازی می‌تواند مؤثر و مفید باشد.

تمهید ویژه ایکنا برای جامعه قرآنی در هفته کتاب

به گزارش ایکنا، همزمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی، این خبرگزاری با همکاری نشر بین‌المللی المصطفی(ص) تمهید ویژه‌ای برای مطالعه دو کتاب قرآنی فراهم آورده است.

جمعه///

بنابر این گزارش، آحاد جامعه قرآنی و علاقه‌مندان به ساحت قرآن کریم می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی www.buy-pub.miu.ac.ir نسبت به خرید کتاب‌های «آداب و احکام تلاوت قرآن»، اثر حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر معرفت و «دیدگاه متفکران معاصر قرآنی (جریان‌ها و نظریه‌ها)» اثر محمدعلی رضایی‌اصفهانی با ۴۰ درصد تخفیف اقدام کنند.

اولین نشست هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان‌ها برگزار شد

اولین نشست سراسری‌ هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی کشور این هفته به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد.

در این نشست که با حضور رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، مدیرکل امور استان‌ها، رئیس و برخی از اعضای هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی کشور، رؤسای ادارات امور قرآنی ادارات کل تبلیغات اسلامی سراسر کشور و تعدادی از بانوان قرآنی استان‌ها برگزار شد، ضمن اعلام اهمیت و ضرورت حضور و مشارکت بانوان در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی و تعیین اولویت‌های قرآنی و شناسایی ظرفیت‌های قرآنی استان‌ها شرح وظایف و آئین‌نامه هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی از سوی لاله افتخاری، رئیس این هیئت بررسی و تبیین شد.

همچنین مقرر شد با توجه به اهمیت موضوع و ظرفیت‌های متعدد موجود و ضرورت بومی‌سازی فعالیت‌های قرآنی در استان‌ها، اقدامات لازم از سوی هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی در استان‌ها صورت گیرد.

اضافه شدن مرحله فینال؛ مطالبه شرکت‌کنندگان مسابقات سراسری قرآن

به گزارش ایکنا، فارغ از تمام معایب و مزایایی که مرحله ضبط اجرای چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن داشته مهم این است که یک خواست عمومی از سوی اکثریت شرکت‌کنندگان در رشته قرائت تحقیق و برخی از حفاظ کل قرآن برای اضافه شدن مرحله فینال به مسابقات شکل گرفته است. خواسته‌ای که چندان بیراه هم به نظر نمی‌رسد و استدلال‌های مطرح‌شده نشان می‌دهد که رسیدن به عادلانه‌ترین خروجی در مسابقات امسال از مسیر اضافه شدن مرحله فینال خواهد بود، مرحله‌ای که با توجه به معدود بودن نفرات حاضر در آن می‌تواند، حضوری برگزار شود و منافاتی با پروتکل‌های بهداشتی نداشته باشد. همانند بسیاری از مسابقات ورزشی که در شرایط کرونایی در کشور برگزار می‌شود، مرحله فینال چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن نیز می‌تواند با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار شود. باید منتظر ماند و دید در بحث اضافه شدن فینال مسابقات سراسری قرآن چه تصمیمی اتخاذ می‌شود.

جمعه///

برگزاری جشنواره قرآنی دانشگاه فرهنگیان با شرکت ۱۴۵۰ نفر

کامران میرمعینی، مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در مورد آخرین وضعیت مرحله کشوری جشنواره قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان گفت: مراحل مقدماتی سی‌امین دوره جشنواره قرآن و عترت در تمامی بخش‌ها به پایان رسیده و نفرات راه‌یافته به مرحله کشوری این مسابقات نیز مشخص شده و بر همین اساس، شرایط برای برگزاری مرحله نهایی مهیا شده است.

میرمعینی افزود: بر همین اساس مرحله کشوری این جشنواره از ۲۰ آبان‌ماه با داوری آثار بخش‌های مختلف آغاز شده است و تا دوم آذرماه که زمان برگزاری مراسم اختتامیه است، ادامه دارد.

وی با اشاره به حضور ۱۲ هزار و ۶۰۰ نفر در مراحل مقدماتی جشنواره قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان گفت: از این تعداد، ۱۴۵۱ نفر با کسب بیشترین حد نصاب موفق به حضور در مرحله کشوری شده‌اند.

برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره سراسری قرآن وزارت علوم

معرفی بانوان برگزیده و صدای بلند مطالبات قرآنی در هفته‌ای که گذشت

مراسم اختتامیه سی‌وپنجمین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان یکشنبه، 25 آبان‌ماه با شعار «محمد(ص)؛ پیامبر رحمت و مهربانی‌ها» و به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان و به صورت برخط برگزار شد.

تیم داوری این دوره از مسابقات در محل دانشگاه صنعتی اصفهان مستقر هستند، اما و شرکت‌کنندگان به صورت مجازی در رشته‌های حفظ کل، حفظ ۲۰ جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ پنج جزء، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و اذان (ویژه آقایان) به رقابت می‌پردازند.

این مسابقات در بخش‌های مختلفی همچون بخش آوایی(قرائت، ترتیل، حفظ، دعا و مناجات خانی، اذان و تواشیح)، بخش معارف (آشنایی با سیره معصومین، آشنایی با نهج‌البلاغه، آشنایی با صحیفه سجادیه، احکام، پرسمان معارفی، آشنایی با احادیث اهل بیت(ع)، ترجمه و تفسیر قرآن کریم، حفظ موضوعی و سبک زندگی)، بخش هنری (نقاشی، خوشنویسی، تذهیب، معرق و منبت، فیلم کوتاه، عکس و پوستر)، در بخش فناوری (اپلیکیشن و کانال‌های مجازی)، بخش‌ ادبی (شعر، داستان کوتاه، نمایشنامه‌نویسی و فیلم‌نامه‌نویسی) و بخش پژوهشی (تلخیص کتاب، نقد کتاب و مقاله‌نویسی) برگزار می‌شود.

اعلام اسامی بانوان برگزیده مسابقات سراسری قرآن

مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه این هفته اسامی برگزیدگان‌ چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن در بخش بانوان را در رشته‌های قرائت تحقیق، حفظ کل قرآن، رشته حفظ ۲۰ جزء، قرائت ترتیل و دعاخوانی اعلام کرد.

رقابت ۲۰۰ متسابق در مرحله نهایی مسابقات قرآنی مشکات

معرفی بانوان برگزیده و صدای بلند مطالبات قرآنی در هفته‌ای که گذشت

حجت‌الاسلام محمد گرمسیریان، دبیر اجرایی مسابقات قرآنی مشکات گفت: مسابقات قرآن «مشکات» برای دومین سال متوالی به‌ منظور ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور و فراهم‌ آوردن زمینه‌ انس بیش از پیش با قرآن به همت مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت مشکات و با همکاری دفتر امام جمعه کوهسار ویژه استان‌های تهران و البرز برگزار شد.

وی افزود: مرحله نهایی این مسابقات در رشته‌های حفظ ۱۰ جزء، ۲۰ جزء، حفظ کل و قرائت تحقیق و ترتیل در مقاطع سنی زیر ۱۶ سال پسران و دختران و بالای ۱۶ سال آقایان و بانوان طی سه روز، از 29 آبان تا اول آذرماه به میزبانی مؤسسه دارتحفیظ القرآن الکریم برپا می‌شود.

آغاز دوره دهم مسابقه تلویزیونی «اسراء»

دوره دهم  مسابقه تلویزیونی و زنده اسراء در سه رشته تلاوت‌های تقلیدی، دعاخوانی، مداحی و اجرای تلویزیونی از  یکشنبه، ۲۵ آبان‌ماه با پخش از شبکه قرآن و معارف سیما آغاز شد.

سیدوحید مرتضوی، تهیه‌کننده اسراء، با بیان اینکه در این دوره هم مثل سایر ادوار، علاقه‌مندان از سراسر کشور آثار خود را ارسال کرده‌اند، گفت: پس از بررسی اولیه آثار ارسالی، ۳۸۰ نفر در مرحله تلویزیونی حاضر خواهند شد. مقرر بود، در این مرحله همه شرکت‌کنندگان در استودیوی برنامه، حضور یابند، اما به دلیل موج سوم شیوع ویروس کرونا و اهمیت سلامت شرکت‌کنندگان، گروه برنامه‌ساز با حضور در استان‌های مختلف، اثر دوستان را ضبط کردند.

حضور گروه هم‌خوانی محمد رسول‌الله(ص) در مرکز انتقال خون

معرفی بانوان برگزیده و صدای بلند مطالبات قرآنی در هفته‌ای که گذشت

گروه همخوانی محمد رسول الله(ص) ۲۹ آبان‌ماه، در آستانه گرامیداشت هفته بسیج و در راستای حرکت جهادی برای فضاسازی عمومی و رفع کمبود منابع خونی و حمایت از تلاش‌های کادر درمان، در یک حرکت نمادین با حضور در اداره کل انتقال خون استان تهران به اهدای این ضرورت مهم روزهای سخت کرونایی اقدام و همچنین یکی از آثار خود مرتبط با مدافعان سلامت را اجرا کردند.

انتهای پیام
captcha