افشای اسناد تازه از همکاری سرکرده جدید داعش با پنتاگون
کد خبر: 3936289
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲

افشای اسناد تازه از همکاری سرکرده جدید داعش با پنتاگون

ارتش آمریکا به تازگی اسنادی را از حالت محرمانه خارج کرده که نشان می‌دهد سرکرده جدید گروه تروریستی داعش در سال 2008 با دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا همکاری کرده است.

به گزارش ایکنا به نقل از فارین پالیسی، اسناد ارتش آمریکا که به تازگی منتشر شده نشان می‌دهد «امیر محمد سعید عبدالرحمن المولی» مشهور به «ابو ابراهیم القریشی» سرکرده جدید گروه داعش در دوره بازداشت خود در اردوگاه «بوکا» در جنوب عراق که در سال 2008 میلادی در اختیار نیروهای آمریکایی بود، اطلاعاتی محرمانه را درباره دهها عضو داعش در اختیار بازجویان آمریکایی قرار داده است.

این اسناد که به خاطر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و منازعات بعد از آن و بحران کرونا چندان به آن توجهی نشده در ماه سپتامبر منتشر شده است.

 آمریکا اردوگاه بوکا را پس از حمله سال ۲۰۰۳ به عراق در اطراف شهر ام القصر در استان بصره در جنوب عراق ساخت و ظرف مدت شش سال، حدود یکصد هزار نفر از تروریست‌های القاعده و نظامیان بعث عراقی در آن زندانی شدند که اوج آن در سال ۲۰۰۷ میلادی بود. «ابوبکر البغدادی» سرکرده پیشین داعش از جمله کسانی بود که مدتی را در این زندان گذراند.

البغدادی در آن زمان دو بار از سوی نیروهای آمریکایی دستگیر شد. دفعه اول در سال ۲۰۰۴ میلادی که بدون هیچ محکومیتی فورا آزاد شد و دفعه دوم در سال ۲۰۰۵ میلادی که به مدت ۴ سال در زندان بوکا در کنار سرشناس ترین جنگجویان تکفیری در بازداشت بود.
 
به نوشته فارین پالیسی، القریشی سرکرده جدید داعش نیز در آن سال‌ها در همین زندان بوکا بود و در زمان دستگیری، پنتاگون او را مورد بازجویی قرار داد و او اسامی ده‌ها داعشی همکار خود را در اختیار آمریکایی‌ها قرار داد.

تاکنون از بین ۶۶ گزارش مربوط به بازجویی‌های القریشی که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) آن زمان انجام داد، فقط سه مورد فاش شده است. در سومین گزارش بازجویی آمده است که القریشی اسامی 88 نفر از عناصر همکار تروریست خود را در اختیار آمریکایی ها قرار داد.

براساس این گزارش، القریشی در بازجویی جزئیاتی درباره آدم‌ربایی و ترور ارائه کرد، اما دست داشتن خود در آدم‌ربایی را انکار کرد و گفت که به نیروهای ائتلاف بین‌المللی تحت فرماندهی آمریکا در سال 2003 میلادی حمله‌ای نکرده است. 
 
انتهای پیام
captcha