لزوم برخورد متفاوت با مؤسسات قرآنی در مقوله پرداخت مالیات
کد خبر: 3936413
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۶

لزوم برخورد متفاوت با مؤسسات قرآنی در مقوله پرداخت مالیات

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت خراسان شمالی با اشاره به مشکل مالیات مؤسسات قرآنی گفت: نباید با همه مؤسسات در زمینه اخذ مالیات به یک شکل برخورد شود.

لزوم برخورد متفاوت با مؤسسات قرآنی در مقوله پرداخت مالیاتلیلا شکرانی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان خراسان شمالی در گفت‌وگو با ایکنا، بیان کرد: در حال حاضر پیگیر مطالبات مؤسسات قرآنی هستیم. با استاندار جلسه داشته‌ایم، مشکلات حوزه قرآن در استان، مطرح و تصمیماتی اتخاذ شد و در جلسات آتی برای رفع این مشکلات، اقدام خواهد شد.

وی افزود: غالب مؤسسات استان خراسان شمالی در مکان‌های استیجاری هستند و در تأمین اجاره‌بها با مشکل مواجه‌اند، چند مؤسسه که نتوانسته‌اند، هزینه را پرداخت کنند، منحل شدند. در این شرایط شیوع کرونا، مؤسسات، یکی از آسیب‌دیدگان جدی کرونا هستند.

شکرانی همچنین در رابطه با مشکل مالیات اظهار کرد: مؤسسات برای پرداخت مالیات، درآمد چندانی ندارند، همچنین افرادی که برای دریافت پروانه فعالیت مؤسسه قرآنی اقدام می‌کنند، اغلب تحصیلات و اطلاعات قرآنی دارند و راجع به مالیات و قوانین آن اطلاعاتی ندارند، به همین دلیل وقتی وارد کار می‌شوند با مشکل برخورد می‌کنند که واقعاً حل آن‌ها از توان مؤسسات خارج است. مؤسسات از انجام به موقع اظهارنامه، پلمب دفاتر و...، آگاهی ندارند و اینها مشکلات دست و پاگیری شده است.

وی ادامه داد: برای اتحادیه، جریمه‌هایی برای سال‌های 90 و 89 تعیین شده که در حال پرداخت اقساطی هستیم، چون مالیات تکلیفی بود و امکان بخشش نبود، البته این جریمه نیز به خاطر عدم آگاهی مسئولان اتحادیه پیشین، از قوانین مالیاتی بود. مشکلات اتحادیه و مؤسسات به این دلیل است که به قوانین، واقف نیستند. مثل مؤسسات تجاری با مؤسسات قرآنی برخورد نشود، شاید بین مؤسسات قرآنی چند مؤسسه هم باشند که در شهرهای بزرگ، درآمد داشته باشند که مستحق پرداخت مالیات هستند، اما این قوانین، مؤسسات خرد را نیز درگیر می‌کند.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان خراسان شمالی گفت: در استان‌ در حال حاضر 47 مؤسسه عضو اتحادیه هستند که اکثرشان به صورت مجازی فعالیت‌ اندکی دارند و در کل نیز هفت مؤسسه غیرفعال شده‌اند. 121 خانه قرآن روستایی و 35 خانه قرآن شهری نیز عضویت دارند.

وی با اشاره به تسهیلات اتحادیه به مؤسسات بیان کرد: اتحادیه از سال 90 تاکنون با رایزنی که با بانک مهر ایران داشته، اقدام به ارائه تسهیلات به مؤسسات قرآنی کرده است. از محل اعتباراتی که به حساب اتحادیه می‌آید و از دستگاه‌هایی که با ما ارتباط دارند به‌ صورت امانی دریافت می‌کنیم. تسهیلات ما از 7 تا 20 میلیون تومان بستگی به معدل حساب و وضعیت فعالیت و نیاز مؤسسه اعطا می‌شود و تاکنون 64 مؤسسه این وام را دریافت کرده‌اند.

انتهای پیام
captcha